Ο «κακός» καιρός στη Βραζιλία και η κινούμενη με αργούς ακόμη ρυθμούς ανάκαμψη της κινεζικής οικονομίας μετά την πανδημία έχουν δημιουργήσει ένα «ανθυγιεινό» περιβάλλον για τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, τα capes και τους πλοιοκτήτες τους. Οι ναύλοι στη spot αγορά στα πλοία αυτού του μεγέθους κυμαίνονται το τελευταίο διάστημα κάτω από τα 3.000 δολ. την ημέρα, ενώ χθες μετά από πολλές ημέρες «έπιασαν» τα 3.220 δολ. καταγράφοντας μια άνοδο 700 δολ. περίπου σε μία ημέρα.

Υποτονική περίοδος

Συνήθως τέτοια εποχή κάθε έτος, η αγορά είναι υποτονική, ωστόσο φέτος η ύφεση είναι πιο σοβαρή από άλλες χρονιές. Οι βροχοπτώσεις στη Βραζιλία είναι περισσότερες, με αποτέλεσμα να επηρεάζεται αρνητικά η παραγωγή σιδηρομεταλλεύματος στα ορυχεία, που είναι το βασικό προϊόν που μεταφέρουν τα capes.

Αυτός ο «κακός» για τη ναυτιλία χύδην ξηρού φορτίου καιρός συνέπεσε με μια αυξημένη κατά 5%-6% προσφορά πλοίων λόγω του ότι μειώθηκε σημαντικά η συμφόρηση στα λιμάνια. Τελευταία φορά που τα πλοία capesize αντιμετώπιζαν μεγάλη κρίση ήταν το 2016 όταν σταμάτησε η παραγωγή σιδηρομεταλλεύματος στα μεγάλα ορυχεία στη Βραζιλία λόγω κατάρρευσης φράγματος. Τότε η περιορισμένη παραγωγή συνέπεσε με μεγάλες παραδόσεις νέων πλοίων που κράτησαν τους ναύλους στα capes σε χαμηλά επίπεδα για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Κατά την τρέχουσα χρονιά πάντως οι αναλυτές δεν αναμένουν ότι η περίοδος χαμηλών ναύλων θα κρατήσει πολύ. Οι ελπίδες εναποτίθενται σε μια ανάκαμψη της ζήτησης σιδηρομεταλλεύματος από την Κίνα, η οποία ανοίγει ξανά την οικονομία της μετά από μήνες κλεισίματος λόγω της σκληρής πολιτικής αντιμετώπισης της πανδημίας. Οι αναλυτές, σύμφωνα με τη Lloyds List, αναμένουν ανάκαμψη της Κίνας από το δεύτερο τρίμηνο του τρέχοντος έτους καθώς ήδη η ζήτηση σιδηρομεταλλεύματος τον περασμένο Ιανουάριο ήταν 39% κάτω από την ίδια περίοδο πέρυσι.

Πάντως θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι ναύλοι στην αγορά ναυλώσεων είναι υψηλότεροι αυτών της spot αγοράς. Τα capes ναυλώνονται για μια χρονική περίοδο κοντά στα 20.000 δολ. την ημέρα και λίγο υψηλότερα εάν τα πλοία φέρουν και συστήματα καθαρισμού καυσαερίων (scrubbers).