Τα σενάρια για εφαρμογή νέων διευκολύνσεων σε ευάλωτους και μικρομεσαίες επιχειρήσεις επανέρχονται στο προσκήνιο,με το μπουκέτο των παρεμβάσεων να περιλαμβάνει, πέραν των έκτακτων επιταγών στήριξης, σχέδια για ελάφρυνση των οφειλών. Αναλόγως των οικονομικών περιθωρίων στα υπό εξέταση πλάνα δεν αποκλείεται να βρίσκονταιμέτρα τα οποία αποτελούν διαχρονικά αιτήματα της αγοράς, όπως μία νέα ρύθμιση οφειλών έως 120 δόσεις καιμείωση του τέλους επιτηδεύματος.

Μετά τη χριστουγεννιάτικη επιταγή ακρίβειας των 250 ευρώ, την πρώτη δόση του αυξημένου επιδόματος θέρμανσης, το έκτακτο Δώρο Χριστουγέννων των 600 ευρώ στους ενστόλους και την παράταση του πλαφόν στις εμπορικές μισθώσεις, σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση εξετάζειένα νέο πακέτο στήριξης σε ορίζοντα τρίμηνου. Σε αυτό το πλαίσιο διερευνώνται:

  • Νέα επιταγή ακρίβειας στα ευάλωτα νοικοκυριά για τους πρώτους μήνες του 2023.
  • Επέκταση της επιδότησης στην αντλία για το πετρέλαιο θέρμανσης που λήγει στο τέλος Δεκεμβρίου για ακόμα δύο ή τρεις μήνες και επιδότηση της τιμής του πετρελαίου κίνησης, εφόσον υπάρξει άνοδος της τιμής.
  • Επιστροφή των περικοπών στα Δώρα και τις επικουρικές συντάξεις σε όλους τους συνταξιούχους με βάση την απόφαση του ΣτΕ με το δημοσιονομικό κόστος να υπολογίζεται στα 2 δισ. ευρώ.
  • Πακέτο φοροελαφρύνσεων, το οποίο αναμένεται να υλοποιηθεί κατά διαστήματα σε βάθος τετραετίας. Περιλαμβάνει ελαφρύνσεις στη φορολογία για μισθωτούς με παρεμβάσεις στη φορολογική κλίμακα και τους συντελεστές, μείωση του φόρου για επιχειρήσεις, «κούρεμα» συντελεστών ΦΠΑ και σταδιακή κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος.

Το κυβερνητικό σχέδιο «ό,τι περισσεύει από την οικονομία θα επιστρέφει στην κοινωνία» είναι σε τροχιά, με βασικό, όμως, κανόνα να μην ξεφύγει ο στόχος για τα δημοσιονομικά αποτελέσματα. Στην κυβέρνηση ήδη επεξεργάζονται το σχέδιο της επόμενης 4ετίας, με κάποιες από τις μόνιμες φοροπαρεμβάσεις ή και προσωρινές διευκολύνσεις λόγω της ενεργειακής κρίσης να εφαρμοστούνκατά το πρώτο τρίμηνο του 2023. Η εισροή νέας ρευστότητας από τις Βρυξέλλες (δόση από τα κέρδη των κεντρικών τραπεζών)και από τα έσοδα από τους φόρους σε ηλεκτροπαραγωγούς και διυλιστήρια προσφέρει μία έξτρα ρευστότητα της τάξεως των 2 δισ. ευρώ.

Ημερομηνία – ορόσημο για κάποιες ανακοινώσεις – και με εφαρμογή ενδεχομένως από το 2023 – αποτελεί η ψήφιση του κρατικού προϋπολογισμού στη Βουλή στις 17 Δεκεμβρίου. Κάποια από τα μέτρα, όπως η καταβολή τρίτης επιταγής ακρίβειας από το 2023, δεν αποκλείεται να ειπωθούν διά στόματος του Πρωθυπουργού όπως και οι άλλες παρεμβάσειςαπό το πρώτο τρίμηνο του 2023.

Κλειστά τα χαρτιά

Το υπουργείο Οικονομικών κρατά κλειστά τα χαρτιά του παρά τα αιτήματα των μικρών και μεσαίων, κυρίως, επιχειρήσεων, προκειμένου να μπορέσουν να βάλουν τις οφειλές των κρίσεων σε μία τάξη, δηλαδή από την πανδημία. Ο μηνιαίος λογαριασμός των εξόδων έχει αυξηθεί λόγω της ενεργειακής κρίσης και μία νέα ρύθμιση για τα χρέη προς το Δημόσιο θα έδινε ανάσα σε χιλιάδες επαγγελματίες. Το μέτρο, εφόσον υιοθετηθεί, θα έχει αυστηρά κριτήρια και θα είναι στοχευμένο σε συγκεκριμένους δικαιούχους για τις υποχρεώσεις τους σε Εφορία και ασφαλιστικά ταμεία.Ο ρόλος του εξωδικαστικού είναι κρίσιμος, καθώς προσφέρει λύση για συνολική ρύθμιση χρεών – ακόμα και με περισσότερες δόσεις και κούρεμα -, ενώ ταυτόχρονα αποτελεί μηχανισμό που υποστηρίζεται από το υπουργείο Οικονομικών και την Κομισιόν, καθώς δημιουργεί κουλτούρα πληρωμών. Αυτό είναι ένα από πιο κρίσιμα επιχειρήματα, μαζί με το δημοσιονομικό περιθώριο, κατά του σχεδίου για τη ρύθμιση των 120 δόσεων. Από την άλλη πλευρά, στόχος της ρύθμισης είναι η παροχή στήριξης και λύσης σε επιχειρήσεις και επαγγελματίες που επλήγησαν από την ενεργειακή κρίση, χωρίς να μπουν στη διαδικασία του νέου πτωχευτικού κώδικα.

Ο κρατικός προϋπολογισμός του 2023 περιλαμβάνει μέτρα στήριξης και ελαφρύνσεις 4,2 δισ. ευρώ που ενδεχομένως να φτάσουν και τα 5,2 δισ. ευρώ και από την υπέρβαση των φόρων έως το τέλος του έτους.Σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση θα έχει καλύτερη εικόνα για τα οικονομικά περιθώρια από το τέλος του έτους και κυρίως από το πρώτο δίμηνο του 2023.