Η αναταραχή στη διεθνή ενεργειακή αγορά έχει θετικές προς το παρόν συνέπειες στους ναύλους τόσο των μεγάλων δεξαμενοπλοίων όσο και των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Η επικείμενη απαγόρευση εισαγωγών ρωσικού αργού πετρελαίου από τις χώρες της ΕΕ αναμένεται να σπρώξει σε πολύ υψηλότερα επίπεδα τους ναύλους στα υπερδεξαμενόπλοια, τα VLCC (Very Large Crude Carrier), τα οποία θα κληθούν να μεταφέρουν πετρέλαιο στην Ευρώπη από περιοχές πιο μακρινές από τη Ρωσία, ενώ αντίστοιχα οι Ρώσοι θα στέλνουν τα 0,75 εκατ. βαρέλια την ημέρα που πήγαιναν στην ΕΕ, σε άλλες, πιο μακρινές χώρες.

Το ενδιαφέρον

Παράλληλα, στην αγορά του LNG οι ναύλοι στη spot αγορά ξεπέρασαν τα $500.000 την ημέρα ενώ το ενδιαφέρον στρέφεται τώρα και στις ναυλώσεις των επόμενων ένα-δύο χρόνων όπου η ζήτηση αναμένεται να παραμένει σταθερή.

Ειδικότερα, το τμήμα αναλύσεων του μεγαλύτερου ναυλομεσιτικού οίκου των Clarksons, η Clarksons Securities, πιστεύει ότι οι ναύλοι στα VLCC θα κινηθούν έντονα ανοδικά και θα ξεπεράσουν τα $100.000 ημερησίως για πλοία που είναι εξοπλισμένα με συστήματα καθαρισμού καυσαερίων (scrubber).

Οι αποστολές αργού πετρελαίου σε πιο μακρινές περιοχές πρόκειται να αποβούν ακόμη περισσότερο προς όφελος των πλοιοκτητών, αναφέρει ο οίκος αναλύσεων.

Οι αναλυτές Frode Morkedal και Even Kolsgaard της Clarksons Securities εκτιμούν ότι τα κέρδη των δεξαμενοπλοίων στο τέταρτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους θα μπορούσαν να είναι τα καλύτερα για τους πλοιοκτήτες μεγάλων δεξαμενοπλοίων από το δεύτερο τρίμηνο του 2020, όταν ο μέσος ημερήσιος ναύλος τότε ήταν στα $77.000 την ημέρα.

Τον Οκτώβριο, η Clarksons Securities είχε προβλέψει ότι οι ναύλοι των VLCC θα ξεπεράσουν τα $100.000 την ημέρα κάτι που έγινε πραγματικότητα στις αρχές Νοεμβρίου.

Τα μεγαλύτερης ηλικίας πλοία κερδίζουν κάτι λιγότερο περί τα $80.000 την ημέρα στη spot αγορά.

Οι δύο αναλυτές εκτιμούν επίσης ότι η αξιοποίηση του στόλου των δεξαμενόπλοιων έχει φτάσει σε υψηλά ποσοστά μεταξύ 91% και 92% και όπως υποστηρίζουν μια αύξηση μόλις 2% στη ζήτηση μπορεί να αυξήσει τα κέρδη στα VLCC στα $150.000 την ημέρα.

Ενισχυτικά στη διατήρηση των ναύλων σε υψηλά επίπεδα λειτουργεί το βιβλίο παραγγελιών που «δείχνει» ουσιαστικά μηδενική επέκταση του στόλου από το 2024. Παρά το ότι οι τιμές του πετρελαίου πλησιάζουν τα 100 δολάρια ανά βαρέλι, τα περιθώρια των διυλιστηρίων σπάνια ήταν υψηλότερα. Αυτό υποδηλώνει ότι η δραστηριότητα στην αγορά των δεξαμενοπλοίων μπορεί να παραμείνει σταθερή ακόμη και αν η οικονομία «μαλακώσει», αναφέρουν οι αναλυτές.

Το φυσικό αέριο

Στο μεταξύ σύμφωνα με το Tradewinds η Energy Scan ανέφερε ότι η ευρωπαϊκή κατανάλωση φυσικού αερίου τον Οκτώβριο μειώθηκε κατά 22% από έτος σε έτος, λόγω των θερμότερων από τον μέσο όρο θερμοκρασιών. Παράλληλα η Fearnley Securities υποστηρίζει ότι η χαμηλότερη ζήτηση φυσικού αερίου σημαίνει πιθανώς μείωση της τάσης αλλαγής από αέριο σε αργό πετρέλαιο από ό,τι είχε προηγουμένως εκτιμηθεί, και αυτό ενδεχομένως να επηρεάσει ως έναν βαθμό τα δεξαμενόπλοια. Πάντως, όπως αναφέρει το Tradewinds, οι ναύλοι στη spot αγορά για τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού έριο (LNG Carriers) ξεπέρασαν τα $500.000 την ημέρα. Ο ναύλος στη διαδρομή BLNG2g του Baltic Exchange από την Ακτή του Κόλπου των ΗΠΑ προς την Ευρώπη αυξήθηκε πάνω από $12.000 την ημέρα και έφτασε τα $509.908 την ημέρα, ανέφερε το Tradewinds. Επίσης ο ναύλος από τον Κόλπο των ΗΠΑ προς την Ιαπωνία (δρομολόγιο BLNG3g) έφτασε σχεδόν στο μισό εκατομμύριο δολάρια και συγκεκριμένα στα $485.476 την ημέρα.

Θα πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι οι ασυνήθιστα υψηλές θερμοκρασίες στη Βόρεια Ευρώπη κρατούν έναν μικρό στόλο πλοίων μεταφοράς LNG γεμάτα αέριο γύρω από τις εγκαταστάσεις υποδομής αερίου. Τέλος, να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τους αναλυτές η μεγαλύτερη δραστηριότητα αφορά πλέον τις ναυλώσεις περιόδου καθώς οι ναυλωτές στρέφουν την προσοχή τους στην κάλυψη του επόμενου έτους και του χειμώνα της περιόδου 2023-2024.