Τα πρώτα ηλεκτρικά οχήματα Tesla από το νέο εργοστάσιο της Γερμανίας, το Giga Berlin, άρχισαν να παραδίδονται από την προηγούμενη εβδομάδα στους ιδιοκτήτες τους. Η επίσημη λειτουργία του πρώτου ευρωπαϊκού εργοστασίου της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας που ειδικεύεται στην αποκλειστική κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων αποτελεί σημείο καμπής για τον κλάδο στη Γηραιά Ηπειρο και όχι μόνο, καθώς αλλάζει τον χάρτη των αυτοκινητοβιομηχανιών που μέχρι σήμερα κυριαρχούνταν από τις παραδοσιακές εταιρείες.

Μέχρι τώρα οι γερμανικές εταιρείες κυριαρχούσαν στις πωλήσεις μέσα στη Γερμανία αλλά και στην υπόλοιπη Ευρώπη. Τώρα όμως η Tesla που πατάει βαθιά το «γκάζι» αρχίζει να τις πλησιάζει. Οι πωλήσεις της στην Ευρώπη ήταν αυξημένες κατά 30% σε ετήσια βάση τον Δεκέμβριο, ενώ οι αντίστοιχες της Volkswagen ήταν μειωμένες σύμφωνα με στοιχεία του Economist. Βέβαια η γερμανική εταιρεία που είναι η μεγαλύτερη στον κόσμο με βάση τις πωλήσεις ομίλου πουλά πολύ περισσότερα οχήματα σε αριθμό.

Το νέο εργοστάσιο της Tesla στη Γερμανία έχει ως στόχο να κατασκευάζει 500.000 ηλεκτρικά οχήματα κάθε χρόνο. Πρόκειται για μεγάλο αριθμό που έχει κάνει κι άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες να προσπαθούν να μιμηθούν την πολιτική αυτή. Ταυτόχρονα με το εργοστάσιο αυτό η χώρα θα βελτιώσει τη φήμη της ως προς τη μετάβαση σε πιο πράσινες μορφές αυτοκίνησης, με το Βερολίνο να δίνει τόσο μεγάλη σημασία στην επένδυση που ο καγκελάριος Ολαφ Σολτς να συναντά τον ίδιο τον επικεφαλής της Tesla Ελον Μασκ στο πλαίσιο της λειτουργίας του νέου εργοστασίου. Το εργοστάσιο στη Γερμανία πήρε οριστική έγκριση έπειτα από μεγάλες αντιδράσεις και προσφυγές από περιβαλλοντικές οργανώσεις που διαμαρτύρονταν μεταξύ άλλων για τη μεγάλη χρήση νερού από την Tesla. Οι προσφυγές αυτές καθυστέρησαν για πολλούς μήνες τα επίσημα εγκαίνια του εργοστασίου με την παρουσία εξεχόντων πολιτικών και επιχειρηματιών.

Φιλοδοξίες

Οι φιλοδοξίες του Μασκ όμως δεν σταματούν εδώ. Η Tesla θέλει να αυξήσει συνολικά την παγκόσμια παραγωγή οχημάτων σε 20 εκατομμύρια ετησίως μέσα σε οκτώ χρόνια – από περίπου 1 εκατομμύριο το 2021 -, ένα κατόρθωμα που σύμφωνα με τους αναλυτές θα είναι δύσκολο να επιτευχθεί, αλλά όχι αδύνατο. «Είναι πραγματικά φιλόδοξο, αλλά δύσκολο να κρίνουμε αν θα φτάσουν εκεί», λέει ο Εντουαρντ Σάντσεζ, αναλυτής της αγοράς στη συμβουλευτική εταιρεία Strategy Analytics. «Σύντομα θα έχουν τέσσερα εργοστάσια παγκοσμίως με παραγωγική ικανότητα 500.000 οχημάτων το καθένα για να φτάσουν τα 2 εκατομμύρια μονάδες ετησίως. Αλλά θα πρέπει να επεκτείνουν μαζικά το κατασκευαστικό τους αποτύπωμα για να φτάσουν τον στόχο τους», ανέφερε στον ιστότοπο του Nasdaq.

Τα νέα εργοστάσια στο Οστιν του Τέξας και στο Βερολίνο της Γερμανίας προστίθενται στα εργοστάσια στο Φρίμοντ της Καλιφόρνιας και στη Σαγκάη της Κίνας. Βέβαια τα προβλήματα στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα μπορεί να επηρεάσουν τους στόχους, αλλά ο Μασκ έχει δείξει ότι μπορεί να υπερνικά τα εμπόδια.

Το μεγάλο πλεονέκτημα. Η εταιρεία έχει καταφέρει να αντιμετωπίσει τέτοια ζητήματα λόγω φιλοσοφίας κατασκευής. «Η ηλεκτρονική αρχιτεκτονική της Tesla είναι θεμελιωδώς διαφορετική, επομένως δεν χρειάζονται τα ίδια μικροτσίπ με άλλα (οχήματα). Λειτουργούν υπό λογισμικό αρχιτεκτονικής τομέα, συγκεντρώνοντας τις λειτουργίες του υπολογιστή μέσω ενός «ενιαίου εγκεφάλου» που ελέγχει διαφορετικά μέρη του αυτοκινήτου, ενώ οι αντίπαλοι χρησιμοποιούν πολλούς υπολογιστές που χρειάζονται συγκεκριμένα μικροτσίπ.

Τα οχήματα της Tesla είναι περισσότερο εξαρτημένα από το λογισμικό, ενώ οι παλαιού τύπου κατασκευαστές εξαρτώνται περισσότερο από το υλικό», αναφέρει ο Σάντσεζ στο Nasdaq. «Η Tesla πηγαίνει σε διαφορετικούς συνεργάτες (εταιρείες) έχοντας ένα σχέδιο στο μυαλό και ρωτά, «μπορείς να το κάνεις αυτό;». Οι παραδοσιακοί παίκτες απλώς πηγαίνουν σε προμηθευτές και ρωτούν «τι έχεις;»» σημειώνει ο Σάντσεζ.