Ενα νέο αντι-ικό φάρμακο φυτικής προέλευσης το οποίο ανακαλύφθηκε πρόσφατα από ερευνητές του Πανεπιστημίου του Νότιγχαμ αποδείχθηκε αποτελεσματικό στη θεραπεία γνωστών στελεχών του νέου κοροναϊού που εμφανίζουν μεγάλη εξάπλωση, συμπεριλαμβανομένου του άκρως μεταδοτικού στελέχους Δέλτα.

Το Δέλτα «νικητής» στον πολλαπλασιασμό (εντός των κυττάρων)

Σε νέα μελέτη που δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση «Virulence», οι ερευνητές με επικεφαλής τον καθηγητή της Σχολής Κτηνιατρικής και Επιστήμης του Πανεπιστημίου του Νότιγχαμ Κιν-Τσόου Τσανγκ ανακάλυψαν ότι το στέλεχος Δέλτα δείχνει, σε σύγκριση με άλλα στελέχη του SARS-CoV-2 που εμφανίζουν μεγάλη εξάπλωση, τη μεγαλύτερη ικανότητα πολλαπλασιασμού στα ανθρώπινα κύτταρα. Μάλιστα σε περιπτώσεις συλλοίμωξης με δύο διαφορετικά στελέχη του νέου κορωνοϊού, το Δέλτα φάνηκε να δίνει «ώθηση» και στον πολλαπλασιασμό και των άλλων στελεχών εντός των κυττάρων.

Το φυσικό θεραπευτικό «φρένο» στον ιό

Από τη μελέτη προέκυψε επίσης ότι ένα νέο φυσικό αντι-ικό φάρμακο που ονομάζεται thapsigargin (TG) και το οποίο η ίδια ομάδα ερευνητών είχε ανακαλύψει πρόσφατα ότι μπλοκάρει άλλους ιούς καθώς και το αρχικό στέλεχος του SARS-CoV-2, αποδείχθηκε ότι είναι αποτελεσματικό και ενάντια σε όλα τα νέα στελέχη του SARS-CoV-2 που έχουν κάνει την εμφάνισή τους, συμπεριλαμβανομένου του στελέχους Δέλτα.

Ευρέος φάσματος έμφυτη ανοσολογική απόκριση

Συγκεκριμένα στις προηγούμενες μελέτες της η ερευνητική ομάδα έδειξε ότι το φυτικό αντι-ιικό, σε μικρές δόσεις, προκαλεί μια πολύ αποτελεσματική ευρέος φάσματος έμφυτη ανοσολογική απόκριση ενάντια σε τρεις κύριους τύπους ιών του αναπνευστικού συστήματος, συμπεριλαμβανομένου του SARS-CoV-2.

Στο «μικροσκόπιο» τα στελέχη Αλφα, Βήτα, Δέλτα

Στη νέα μελέτη, η ομάδα διερεύνησε πόσο καλά τα στελέχη Αλφα, Βήτα και Δέλτα έχουν την ικανότητα να πολλαπλασιάζονται στα κύτταρα – τόσο σε ό,τι αφορά λοιμώξεις από το κάθε στέλεχος ξεχωριστά όσο και συλλοιμώξεις στις οποίες τα κύτταρα μολύνονται ταυτοχρόνως από δύο στελέχη. Οι επιστήμονες θέλησαν επίσης να δουν πόσο αποτελεσματικό θα ήταν το TG ενάντια σε αυτά τα στελέχη.

Με βάση τα ευρήματα, από τα τρία στελέχη, το Δέλτα ήταν εκείνο με τη μεγαλύτερη ικανότητα πολλαπλασιασμού στα κύτταρα: ο ρυθμός πολλαπλασιασμού του μέσα στο 24ωρο ήταν πάνω από τέσσερις φορές μεγαλύτερος από αυτόν του στελέχους Αλφα και εννέα φορές μεγαλύτερος από εκείνον του στελέχους Βήτα. Σε περιπτώσεις συλλοιμώξεων το στέλεχος Δέλτα ενίσχυε τον πολλαπλασιασμό στα κύτταρα των άλλων στελεχών με τα οποία «γειτόνευε».

Προφυλακτική αγωγή και ενεργή θεραπεία

Το σημαντικό όμως ήταν ότι και τα τρία στελέχη ήταν άκρως ευάλωτα στη θεραπεία με TG. Μια και μόνο δόση του φαρμάκου ως προφυλακτική αγωγή μετά από έκθεση σε κάποιο από τα τρία στελέχη  ήταν ικανή να μπλοκάρει τη λοίμωξη σε ποσοστό μεγαλύτερο του 95% – ίδιο ήταν το ποσοστό και σε ό,τι αφορούσε τις συλλοιμώξεις. Επίσης το φάρμακο ήταν αποτελεσματικό σε ό,τι αφορούσε την αναστολή της δράσης του κάθε στελέχους κατά τη διάρκεια ενεργής λοίμωξης.

Αποτελεσματικότητα ενάντια και στα τρία στελέχη

Οπως σημείωσε ο καθηγητής Κιν Τσόου Τσανγκ που ήταν και ο κύριος συγγραφέας της νέας μελέτης «τα ευρήματά μας δίνουν νέες πληροφορίες σχετικά με την κυριαρχία του στελέχους Δέλτα. Παρότι δείξαμε ότι το συγκεκριμένο στέλεχος είναι το πιο μεταδοτικό πέρα από κάθε αμφιβολία και προάγει την παραγωγή άλλων στελεχών σε περιπτώσεις συλλοιμώξεων, είμαστε ευτυχείς που βρήκαμε ότι το TG είναι εξίσου αποτελεσματικό ενάντια σε όλα τα στελέχη του νέου κορωνοϊού που μελετήσαμε. Αυτά τα αποτελέσματα δείχνουν τη δυναμική που έχει το αντι-ιικό TG ως προφυλακτική θεραπεία μετά την έκθεση στον ιό αλλά και ως ενεργός θεραπευτικός παράγοντας».