Σύγχυση και χάος φαίνεται να επικρατεί με την τηλεργασία και τις υποχρεωτικές άδειες για τις ευπαθείς ομάδες των υπαλλήλων του δημοσίου τομέα λόγω κοροναϊού.

Αλαλούμ

Σύμφωνα με την ΑΔΕΔΥ, επικρατεί «αλαλούμ» λόγω γραφειοκρατίας και οι εργαζόμενοι του δημοσίου δυσκολεύονται να προσκομίσουν τα αναγκαία δικαιολογητικά με αποτέλεσμα όσοι ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες να χρεώνονται ημέρες της κανονικής τους άδειας για να λείψουν από τη δουλειά τους προκειμένου να προστατέψουν την υγεία τους.

Μάλιστα το θέμα αυτό φαίνεται να προκύπτει και από τη δυσκολία εφαρμογής του μέτρου του 40% υποχρεωτικής τηλεργασίας στο δημόσιο!

Το θέμα αυτό ανέκυψε με σφοδρότητα όταν στις 18 Σεπτεμβρίου πήραν ΦΕΚ οι δύο ΚΥΑ (μία των υπουργείων Εργασίας και Υγείας και μία των υπουργείων Εσωτερικών και Υγείας) που όριζαν τις ευπαθείς ομάδες των εργαζομένων για τον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα αντίστοιχα.

Τρανταχτό παράδειγμα

Μάλιστα επικράτησε σύγχυση που είχε ως αποτέλεσμα να δοθούν διευκρινιστικές εγκύκλιοι από το υπουργείο Εσωτερικών. Ειδικότερα για το δημόσιο η ΟΛΜΕ κατήγγειλε ότι, με αυτές τις εγκύκλιους, για τους εκπαιδευτικούς «επανακαθορίζονται οι ομάδες αυξημένου κινδύνου και αλλάζουν οι προϋποθέσεις χορήγησης της ειδικής άδειας απουσίας στις ομάδες αυτές, σε μια προσπάθεια που έχει ως σκοπό τον περιορισμό των εργαζομένων που θα δικαιούνται την άδεια αυτή».

Τους εκπαιδευτικούς έφερνε ως «τρανταχτό παράδειγμα» και η ΑΔΕΔΥ για τον κόφτη στις άδειες των εργαζομένων που ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες λόγω κοροναϊού.

Ανεφάρμοστη η τηλεργασία στο δημόσιο

Η ΑΔΕΔΥ από την πλευρά της περιέγραφε την κατάσταση ως εξής:

«Η κυβέρνηση, στο πλαίσιο των μέτρων αποσυμφόρησης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, αλλά και του συγχρωτισμού στους εργασιακούς χώρους, με στόχο την αποτροπή μετάδοσης του κοροναϊού, πριν λίγες ημέρες, ανακοίνωσε την υποχρεωτική τηλεργασία, στο 40%, για τους εργαζόμενους του Ιδιωτικού και Δημόσιου τομέα που εκτελούν εργασίες γραφείου ή εργασίες που μπορούν να πραγματοποιηθούν εξ αποστάσεως.

Στην εγκύκλιο του Υπουργείου Εσωτερικών (ΔΙΔΑΔ/ Φ.69/126/16316/20-09-20), η υποχρεωτική τηλεργασία, μετατράπηκε σε δυνατότητα παροχής εξ αποστάσεως εργασίας από τους υπαλλήλους, αποκλειστικά εφόσον αυτό συνάδει με τη φύση των καθηκόντων τους, με γνώμονα το χωροταξικό των φορέων, ενώ, παράλληλα, έμπαιναν προϋποθέσεις που καθιστούσαν την τηλεργασία, τελικά, προαιρετική και στη διακριτική ευχέρεια των διοικήσεων. Στην πραγματικότητα, πέραν των ευπαθών ομάδων που, έτσι κι αλλιώς, εκτελούσαν εργασίες “back office”, ελάχιστο ποσοστό του προσωπικού, τέθηκε σε καθεστώς τηλεργασίας.

Ακατάλληλες συνθήκες

Επί της ουσίας η ανακοίνωση της κυβέρνησης δεν ήταν τίποτε άλλο παρά μια εξαγγελία, χωρίς ουσιαστικό περιεχόμενο, αφού η συντριπτική πλειονότητα των Δημοσίων Υπαλλήλων συνεχίζει να εργάζεται σε ακατάλληλες συνθήκες, χωρίς να εξασφαλίζονται οι απαιτούμενες αποστάσεις μεταξύ των εργαζομένων και χωρίς να υπάρχουν ούτε τα απαραίτητα μέσα ατομικής προστασίας.

Χρειάστηκε σε δύο ημέρες να εκδοθεί νέα διευκρινιστική (ΔΙΔΑΔ/Φ.69/127/19682/22-09-20) της διευκρινιστικής εγκυκλίου της 20ης Σεπτεμβρίου, η οποία κατέδειξε το γενικευμένο πρόβλημα σύγχυσης που υπήρχε.

Ταυτόχρονα, πραγματικό αλαλούμ επικρατεί ως προς τη χορήγηση αδειών των ευπαθών ομάδων, αφού απαιτούνται ένα σωρό έγγραφα και παραπεμπτικά σημειώματα της υπηρεσίας, τα οποία δεν υπάρχουν, με αποτέλεσμα οι άδειες να μην χορηγούνται ακόμα (τρανταχτό παράδειγμα στην εκπαίδευση) και να χρεώνονται στους εργαζόμενους κανονικές άδειες.

Την ίδια ώρα, δεν διενεργούνται προληπτικά τεστ πουθενά, στο Δημόσιο (με την αυτονόητη εξαίρεση του υγειονομικού προσωπικού), ενώ τα κρούσματα ανάμεσα στους εργαζόμενους πολλαπλασιάζονται και υπηρεσίες κλείνουν.

Η κυβέρνηση της Ν.Δ., ουσιαστικά αποποιείται τις ευθύνες της και ταυτόχρονα τις μετακυλίει στον κάθε εργαζόμενο χωριστά».

Από την πλευρά του το ΥΠΕΣ με αφορμή τις επικρίσεις που δέχτηκε για την ΚΥΑ αυτή απάντησε ότι «ο προσδιορισμός των ομάδων αυξημένου κινδύνου για τον κοροναϊό και όλες οι αποφάσεις του ΥΠΕΣ (εγκύκλιοι κ.λπ.) καθορίζονται από τις εισηγήσεις της Επιτροπής Προστασίας της Δημόσιας Υγείας έναντι του COVID-19, του Υπουργείου Υγείας».

Στο πλαίσιο αυτό η ΑΔΕΔΥ απαιτεί:

• Να υλοποιηθεί, άμεσα, η εξαγγελία της κυβέρνησης για 40% υποχρεωτική τηλεργασία στις υπηρεσίες γραφείου, στην Αττική, αλλά και όπου αλλού υπάρξει αύξηση κρουσμάτων.

• Να χορηγηθούν ΤΩΡΑ οι άδειες για τις ευπαθείς ομάδες.

• Να γίνονται διαγνωστικά τεστ, με έξοδα της υπηρεσίας, σε τακτική βάση στους εργαζόμενους, ειδικά σε αυτούς που έρχονται σε επαφή με το κοινό.

• Να παρασχεθούν άμεσα και δωρεάν Μέσα Ατομικής Προστασίας στους εργαζόμενους.

• Να νομοθετηθεί αυστηρό πλαίσιο προστασίας των εργασιακών και μισθολογικών δικαιωμάτων όσων εντάσσονται σε καθεστώς τηλεργασίας. Να παρέχεται ο απαραίτητος τεχνολογικός εξοπλισμός».

Δύο υποκείμενα νοσήματα για τους κάτω των 65 ετών

Αν αυτά ισχύουν στο δημόσιο τομέα, τότε μπορεί να φανταστεί κανείς τι γίνεται στον ιδιωτικό τομέα για τους εργαζόμενους που ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες.

Και μάλιστα σύμφωνα με όσα είχε πει πρόσφατα ο Νίκος Χαρδαλιάς για το κέντρο της Αθήνας ο χώρος των ιδιωτικών επιχειρήσεων είναι από τις βασικές εστίες αύξησης των κρουσμάτων, κάνοντας έκκληση στους εργοδότες να τηρηθούν τα μέτρα προστασίας της δημόσιας υγείας.

Πάντως από τις ΚΥΑ για τον ορισμό των ευπαθών ομάδων στον κοροναϊό προκύπτουν και άλλα ζητήματα.

Ειδικότερα, ερωτήματα γεννά το γεγονός ότι για υποκείμενα νοσήματα όπως πχ ο σακχαρώδης διαβήτης, η χρόνια πνευμονοπάθεια, η αρτηριακή υπέρταση, το Πάρσκινσον κλπ, από μόνο τους δεν θεωρούνται αρκετά για να δικαιούται άδεια λόγω κοροναϊού ο εργαζόμενος αν είναι κάτω των 65 ετών.

Πχ ένας εργαζόμενος κάτω των 65 ετών θα πρέπει να πάσχει από δύο τέτοια νοσήματα προκειμένου να εντάσσεται στις ομάδες αυξημένου κινδύνου!

Τι προβλέπει η ΚΥΑ

Αναλυτικότερα στην ΚΥΑ προβλέπεται:

Κοινή Υπουργική Απόφαση Αριθμ. ΔΙΔΑΔ/Φ.64/420/16446 ΦΕΚ 4011/Β/18-9-2020

Καθορισμός ομάδων αυξημένου κινδύνου για σοβαρή λοίμωξη COVID 19.

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ ΥΓΕΙΑΣ – ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ

Έχοντας υπόψη:

1.Τις διατάξεις:

α) του άρθρου εικοστού πέμπτου της από 14.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου «Κατεπείγοντα μέτρα αντιμετώπισης της ανάγκης περιορισμού της διασποράς του κορωνοϊού COVID- 19» (Α’ 64), η οποία κυρώθηκε με τον ν. 4682/2020 (Α’ 76), β) του π.δ. 83/2019 (Α’ 121) «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών»,

γ) του π.δ. 121/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Υγείας» (Α’ 148),

δ) του π.δ. 133/2017 (Α’ 161) «Οργανισμός Υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης», ε) του π.δ. 84/2019 (Α’ 123) «Σύσταση και κατάργηση Γενικών Γραμματειών και Ειδικών Γραμματειών/Ενιαίων Διοικητικών Τομέων Υπουργείων», στ) της υπό στοιχεία ΔΙΔΑΔ/Φ. 64/315/οικ.8030/ 18.3.2020 (Β’ 928) κοινής υπουργικής απόφασης με θέμα: «Επέκταση της διευκόλυνσης ειδικής άδειας σε άλλες ομάδες ευπαθείς/αυξημένου κινδύνου για σοβαρή λοίμωξη COVID 19»,

ζ) της υπό στοιχεία ΔΙΔΑΔ/Φ.64/341/9188/11.5.2020 (Β’ 1800) κοινής υπουργικής απόφασης με θέμα: «Επέκταση της διευκόλυνσης ειδικής άδειας σε άλλες ομάδες ευπαθείς/αυξημένου κινδύνου για σοβαρή λοίμωξη COVID 19»,

η) της υπό στοιχεία ΔΙΔΑΔ/Φ.64/346/9011/14.5.2020 (Β’ 1856) κοινής υπουργικής απόφασης με θέμα: «Καθορισμός ομάδων αυξημένου κινδύνου για σοβαρή λοίμωξη COVID 19»,

2.Τις από 8.9.2020 και 11.9.2020 σχετικές εισηγήσεις της Εθνικής Επιτροπής Προστασίας της Δημόσιας Υγείας έναντι του κορωνοϊού COVID -19,

3.Την επιτακτική ανάγκη λήψης μέτρων με σκοπό την προστασία της υγείας των υπαλλήλων του Δημοσίου, που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου εικοστού πέμπτου της από 14.3.2020 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α’ 64) η οποία κυρώθηκε με τον ν. 4682/ 2020 (Α’ 76) και ιδιαίτερα όσων ανήκουν σε ομάδες αυξημένου κινδύνου για σοβαρή λοίμωξη COVID 19, στο πλαίσιο αντιμετώπισης των αρνητικών συνεπειών της εμφάνισης του κορωνοϊού COVID-19 και αποφυγής και περιορισμού της διάδοσής του,

4.Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της απόφασης αυτής δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.

Αποφασίζουμε

1.Καθορίζουμε τις ομάδες αυξημένου κινδύνου για σοβαρή λοίμωξη COVID 19 κατόπιν των από 8.9.2020 και 11.9.2020 εισηγήσεων της αρμόδιας επιτροπής ως ακολούθως:

1.1.Άτομα με μεταμόσχευση συμπαγούς οργάνου που λαμβάνουν δύο ή περισσότερα ανοσοκατασταλτικά φάρμακα.

1.2.Άτομα με μεταμόσχευση μυελού των οστών το τελευταίο έτος ή που λαμβάνουν δύο ή περισσότερα ανοσοκατασταλτικά φάρμακα.

1.3.Άτομα με διάγνωση νεοπλασίας, που βρίσκονται υπό χημειοθεραπεία ή ακτινοθεραπεία, ή ανοσοθεραπεία.

1.4.Άτομα με αιματολογικές κακοήθειες (λευχαιμία, λέμφωμα, ή μυέλωμα) που βρίσκονται υπό χημειοθεραπεία ή ακτινοθεραπεία, ή ανοσοθεραπεία.

1.5.Άτομα με βαριά πνευμονοπάθεια (κυστική ίνωση, σοβαρού βαθμού άσθμα, σοβαρού βαθμού χρόνια αποφρακτική πνευμονοπάθεια -ΧΑΠ, ασθενείς σε μόνιμη οξυγονοθεραπεία για άλλες αναπνευστικές παθήσεις), που εμπίπτουν στην ακόλουθη ή και ισάξιας συμπτωματολογία: ασθενείς με άσθμα με 2 παροξύνσεις κατά το τελευταίο έτος, παρά τη μέγιστη αγωγή (με β-διεγέρτη και εισπνεόμενο κορτικοειδές), ασθενείς με ΧΑΠ που βρίσκονται σε οξυγονοθεραπεία κατ’ οίκον ή παρουσίασαν 2 παροξύνσεις κατά το τελευταίο έτος ή/και μία νοσηλεία σε νοσοκομείο.

1.6.Άτομα με κληρονομικές ανοσοανεπάρκειες ή δρεπανοκυτταρική αναιμία ή πολυμεταγγιζόμενα (μια ή περισσότερες μεταγγίσεις ανά μήνα).

1.7.Άτομα που λαμβάνουν υψηλές δόσεις κορτικοειδών ή δύο ή περισσότερα ανοσοκατασταλτικά φάρμακα.

1.8.Γυναίκες που κυοφορούν.

1.9.Άτομα με HIV λοίμωξη και CD4<200^L.

1.10.Άτομα με βαριά καρδιοπάθεια, ή και άτομα με χρόνια καρδιαγγειακά νοσήματα, που εμφανίζουν την ακόλουθη συμπτωματολογία: κλάσμα εξώθησης αριστερός κοιλίας: <40%, ενεργό ισχαιμία του μυοκαρδίου, άνω του μετρίου βαθμού στένωση ή ανεπάρκεια μιτροειδούς ή αορτικής βαλβίδας, πνευμονική υπέρταση, ιστορικό πρόσφατης καρδιοχειρουργικής επέμβασης (προ τριμήνου), καθώς και οι μυοκαρδιοπάθειες, ή και ισάξιας βαρύτητας συμπτωματολογία άλλης καρδιαγγειακής πάθησης.

1.11.Άτομα με χρόνια νεφρική ανεπάρκεια τελικού σταδίου, που υποβάλλονται σε εξωνεφρική κάθαρση.

2.Ως υπαγόμενοι στις ομάδες αυξημένου κινδύνου καθορίζονται και υπάλληλοι που υπάγονται σε δύο τουλάχιστον από τις κατωτέρω αναφερόμενες περιπτώσεις:

2.1.Άτομα ηλικίας άνω των 65 ετών.

2.2.Άτομα με αρρύθμιστο σακχαρώδη διαβήτη, όπως προκύπτει από τις ακόλουθες ενδεικτικές τιμές: HbA1c του τελευταίου 3μήνου: >8.0% ή Μ.Ο. τιμών γλυκόζης αίματος >200 mg/dL τις τελευταίες 7 ημέρες και ασθενείς με μικρο/μακρο αγγειακές επιπλοκές, ή και ισάξιας βαρύτητας συμπτωματολογία.

2.3.Άτομα με χρόνια πνευμονοπάθεια (άσθμα, ΧΑΠ, εμφύσημα) που δεν εμπίπτουν στον ορισμό της βαριάς πνευμονοπάθειας της παρ. 1.5.

2.4.Άτομα που παρουσιάζουν βαριές νευρολογικές/ νευρομυϊκές παθήσεις (σοβαρή νόσος Πάρκινσον, νόσος κινητικού νευρώνα, πολλαπλή σκλήρυνση υπό αγωγή, εγκεφαλική παράλυση).

2.5.Άτομα με σοβαρή ηπατική ανεπάρκεια (μη αντι- ροπούμενη κίρρωση).

2.6.Άτομα με υψηλό δείκτη μάζας σώματος (ΒΜΙ>40).

2.7.Άτομα με ανθεκτική αρτηριακή υπέρταση παρά τη μέγιστη αγωγή.

2.8.Άτομα που λαμβάνουν χρονίως χαμηλές δόσεις κορτικοειδών ή ανοσοκατασταλτικό φάρμακο.

2.9.Άτομα με μεταμόσχευση, ή διάγνωση νεοπλασματικής νόσου την τελευταία πενταετία, που δεν εμπίπτουν στους όρους των παρ. 1.1 – 1.4.

3.Οι υπάλληλοι που εμπίπτουν στις ανωτέρω ομάδες αυξημένου κινδύνου δύνανται να απουσιάζουν δικαιολογημένα με ειδική άδεια, εφόσον δεν απουσιάζουν ήδη από την Υπηρεσία για τον λόγο αυτό.

4.Από την έναρξη ισχύος της παρούσας καταργείται η υπό στοιχεία ΔΙΔΑΔ/Φ.64 /346/9011/14.5.2020 (Β’ 1856) κοινή υπουργική απόφαση με θέμα: «Καθορισμός ομάδων αυξημένου κινδύνου για σοβαρή λοίμωξη COVID 19».

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Αθήνα, 17 Σεπτεμβρίου 2020».