Η NASA έδωσε στη δημοσιότητα ένα εντυπωσιακό βίντεο του ήλιου, το οποίο συμπυκνώνει ολόκληρο τον κύκλο της ηλιακής δραστηριότητας σε μία ώρα οπτικοακουστικού υλικού. Για τη δημιουργία του βίντεο χρησιμοποιήθηκαν εικόνες του άστρου που δίνει ζωή στον πλανήτη μας, οι οποίες τραβιούνταν κάθε μία ώρα για περισσότερο από μία δεκαετία.

Το Παρατηρητήριο Ηλιακής Δυναμικής (SDO) της NASA έχει συγκεντρώσει 425 εκατομμύρια φωτογραφίες υψηλής ανάλυσης που απεικονίζουν τον ήλιο, από την εκτόξευσή του τον Φεβρουάριο του 2010 μέχρι τον Ιούνιο της φετινής χρονιάς. Αυτές οι εικόνες συρράφτηκαν για να δημιουργηθεί το βίντεο.

Πλανητικά «ταξίδια» και νέες κηλίδες

Τα 20 εκατομμύρια Gigabytes φωτογραφικών δεδομένων που συγκεντρώθηκαν εντός της δεκαετίας, συνέβαλλαν σε «αμέτρητες νέες ανακαλύψεις για τις λειτουργίες» του ήλιου, σύμφωνα με τη NASA. Τώρα, χρησιμοποιήθηκαν για τη δημιουργία ενός βίντεο διάρκειας 61 λεπτών, το οποίο απαθανατίζει συμβάντα όπως η διέλευση πλανητών και εκρήξεις.

Το φιλμ δείχνει τις σημαντικές αλλαγές που υφίσταται ο ήλιος στη διάρκεια ενός κύκλου δραστηριότητάς του. Πρόκειται για μια περίοδο που διαρκεί περίπου 11 χρόνια και κατά την οποία ο βόρειος και νότιος πόλος του άστρου αντιστρέφονται, ενώ παράλληλα εμφανίζονται κηλίδες, ως αποτέλεσμα των αερίων που αλλάζουν τα μαγνητικά πεδία του.

Κάθε δευτερόλεπτο του βίντεο περιλαμβάνει φωτογραφίες που τραβήχτηκαν την ίδια ημέρα, με το πρώτο καρέ να απεικονίζει τον ήλιο στις 2 Ιουνίου 2010 και το τελευταίο να έχει τραβηχτεί την 1η Ιουνίου 2020.

Μέσα από αυτό που η NASA αποκαλεί «τριάδα εργαλείων», το SDO τραβούσε μια φωτογραφία κάθε 0,75 δευτερόλεπτα κατά μέσω όρο.

Ωστόσο, δεν χρησιμοποιήθηκαν όλες οι εικόνες για τη δημιουργία του βίντεο, αλλά μόνο εκείνες που τραβήχτηκαν σε μήκος κύματος 17,1 νανομέτρων. Το εξαιρετικά υπέρυθρο μήκος κύματος των εικόνων καθιστά ορατή τη χρυσοκίτρινο, εξωτερικό ατμοσφαιρικό στρώμα – την κορώνα – του άστρου.

Τη μουσική επιμέλεια του βίντεο ανέλαβε ο Γερμανός μουσικός Λαρς Λέονχαρντ.

Σε ανακοίνωσή της που δημοσιεύθηκε μαζί με το βίντεο, η NASA εξήγησε τους λόγους ύπαρξης ορισμένων κενών καρέ στο βίντεο, αλλά και τις σπάνιες αλλαγές εστίασης μακριά από τον ήλιο.

«Αν και το SDO κοίταζε ασταμάτητα τον ήλιο, υπήρξαν ορισμένες στιγμές που έχασε», σημείωσε ο οργανισμός. «Τα σκοτεινά καρέ του βίντεο έχουν προκληθεί από εκλείψεις που προκάλεσε η διέλευση της γης ή της σελήνης, καθώς περνούσαν μεταξύ του διαστημόπλοιου και του ήλιου».

Επιπλέον, διευκρίνισε ότι ένα «μεγαλύτερο blackout» που σημειώνεται στο υλικό του 2016, ήταν αποτέλεσμα ενός προσωρινού τεχνικού προβλήματος που χρειάστηκε μια εβδομάδα για την επισκευή του.

«Οι εικόνες στις οποίες ο ήλιος είναι εκτός του κέντρου του κάδρου καταγράφηκαν όταν το SDO ρύθμιζε τα εργαλεία του».

Το SDO αναμένεται να συνεχίσει να παρατηρεί την ηλιακή δραστηριότητα μέχρι το 2030.

Δείτε το εντυπωσιακό βίντεο:

Πηγή: www.theguardian.com