Η χαμηλή ταχύτητα του τουρκικού ερευνητικού Ορούτς Ρέις, το οποίο φέρεται να κινείται πλέον οριακά έξω από την ελληνική υφαλοκρηπίδα, αλλά και η απόσταση των πλοίων που το ακολουθούν, μεταξύ των οποίων δύο τουρκικές φρεγάτες δεν επιτρέπουν τη λήξη του συναγερμού που σήμανε το πρωί της Παρασκευής στην Αθήνα.

Μάλιστα, οι πληροφορίες που θέλουν δύο τουρκικές φρεγάτες να κινούνται πλησίον του Ορούτς Ρέις αλλά και τα απλωμένα καλώδια με τα οποία φέρεται να πλέει, προκάλεσαν νέες ανησυχίες. Άμεσα απάντησε η Ελλάδα που ετοιμάζει -σύμφωνα με συγκλίνουσες πληροφορίες- να στείλει στην περιοχή και δεύτερη φρεγάτα. Σημειώνεται πως από την πρώτη στιγμή το τουρκικό πλοίο παρακολουθεί στενά η ελληνική φρεγάτα «Νικηφόρος Φωκάς».

Παρ’ ότι δεν υπάρχει κάποια σοβαρή ένδειξη κλιμάκωσης, για παν ενδεχόμενο κρίθηκε ότι καλό είναι να υπάρχει στην περιοχή και δεύτερο πλοίο. Προς το παρόν, όπως λένε πηγές, η φρεγάτα «Κουντουριώτης» θα παραμείνει σε απόσταση ικανή να φθάσει γρήγορα στην επίμαχη περιοχή.

Τα καλώδια και η μικρή ταχύτητα

Πηγές από το υπουργείο Άμυνας κάνουν λόγο για δυσκολία του Ορούτς Ρέις να μαζέψει τα ηχοβολιστικά καλώδιά του λόγω των δυσμενών καιρικών συνθηκών. Ωστόσο, το γεγονός ότι δίπλα του πλέουν δύο φρεγάτες του τουρκικού πολεμικού ναυτικού, με την πρώτη να βρίσκεται σε απόσταση μόλις 2 μιλίων από το Ορούτς Ρέις προβληματίζει την ελληνική πλευρά.

Παράλληλα, το τουρκικό ερευνητικό φέρεται να κινείται με πάρα πολύ χαμηλή ταχύτητα σχεδόν ακινητοποιημένο περίπου 200 χλμ νοτίως του Καστελόριζου.

Σε κάθε περίπτωση το υπουργείο Άμυνας και το Πολεμικό Ναυτικό παρακολουθούν την κατάσταση από πολύ κοντά και αναμένουν τις επόμενες κινήσεις του τουρκικού πλοίου.

«Περίεργο» περιστατικό

Το «περίεργο» περιστατικό με το Ορούτς Ρέις αξιολογείται ενδελεχώς από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας σχετικά με τη σοβαρότητά του. Τα μέχρι τώρα στοιχεία δείχνουν ότι πιθανότατα η Άγκυρα προχώρησε σε αυτή την κίνηση προκειμένου να δοκιμάσει τις αντοχές της Αθήνας, σε μία περίοδο όπου οι προκλήσεις από τη γειτονική χώρα αποτελούν καθημερινότητα.

Εκτός από τις υπερπτήσεις τουρκικών μαχητικών στο Αιγαίο που έχουν αυξηθεί τα τελευταία 24ωρα, τη δραστηριότητα του Γιαβούζ εντός της κυπριακής ΑΟΖ αλλά και τους «τσαμπουκάδες» από τον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν ο οποίος συχνά – πυκνά προβάλλει ανιστόρητες διεκδικήσεις για Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο, η διέλευση του Ορούτς Ρέις εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας φαίνεται πως εντάσσεται στον «πόλεμο» νεύρων που έχει ξεκινήσει η τουρκική πλευρά.

Το γεγονός πάντως ότι το τουρκικό ερευνητικό σκάφος δεν έχει χρησιμοποιήσει εργαλεία για σεισμικές έρευνες, κάτι που θα συνιστούσε ακραία πρόκληση και παραβίαση των «κόκκινων γραμμών» που έχει χαράξει η Ελλάδα, δείχνουν ότι η Άγκυρα δεν ήθελε να φτάσει στα άκρα.

Οι καιρικές συνθήκες

Πάντως, από την πρώτη στιγμή, το υπουργείο Εθνικής Άμυνας εξετάζει και μία ακόμη παράμετρο για το σημερινό περιστατικό που έχει να κάνει με τις δυσμενείς συνθήκες του καιρού καθώς, όπως λένε, δεν μπορεί να αποκλειστεί το ενδεχόμενο το τουρκικό ερευνητικό να κινήθηκε εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας λόγων των κακών καιρικών συνθηκών που έπνεαν στην περιοχή.

Σε κάθε περίπτωση, υπενθυμίζεται ότι οι Τούρκοι είχαν εκδώσει Navtex δηλώνοντας ότι το τουρκικό ερευνητικό θα ήταν σε περιοχή δυτικά της Κύπρου. Τελικά όμως το Ορούτς Ρέις κατευθύνθηκε δυτικότερα προς την ελληνική υφαλοκρηπίδα.

Πιο συγκεκριμένα, οι Τούρκοι στις 12 Ιανουαρίου είχαν δηλώσει με Navtex ότι το ερευνητικό – σεισμογραφικό σκάφος Oruc Reis από 14 Ιανουαρίου έως 10 Απριλίου επρόκειτο να κάνει σεισμικές έρευνες δυτικά της Κύπρου σε περιοχές που επικάλυπτε μέρος των τεμαχίων 4 και 5 της Κυπριακής ΑΟΖ.