Η ιρανική κυβέρνηση κήρυξε την 9η Ιανουαρίου ως ημέρα εθνικού πένθους μετά από τη θανατηφόρα συντριβή του Boeing 737 όπου σκοτώθηκαν 176 επιβάτες αλλά και εξαιτίας του χαμού που επικράτησε στην κηδεία του Κασέμ Σουλεϊμανί, του διοικητή των Φρουρών της Επανάστασης του Ιράν.

«Η κυβέρνηση εκφράζει συλλυπητήρια στις οικογένειες των συμπατριωτών μας που έχασαν τη ζωή τους στο Κέρμαν κατά τη διάρκεια της κηδείας του στρατηγού Κασέμ Σουλεϊμανί, και στο αεροπορικό δυστύχημα σήμερα το πρωί, και έτσι κηρύσσει την 9η Ιανουαρίου ως ημέρα εθνικού πένθους» σχολίασε ο εκπρόσωπος του ιρανικού κράτους, Αλί Ραμπιέϊ, στο Twitter.

Ερωτήματα πίσω από την τραγωδία

Υπενθυμίζεται πως η αεροπορική τραγωδία σημειώθηκε τα ξημερώματα, λίγες ώρες μετά την επίθεση ιρανικού πυραύλου εναντίον των αμερικανικών δυνάμεων στο Ιράκ, προκαλώντας εύλογα ερωτήματα για τα αίτια συντριβής του.

Οι ιρανικές αρχές ανακοίνωσαν ότι το μοιραίο Boeing, το οποίο είχε προορισμό την πρωτεύουσα το Κίεβο, δεν εξέπεμψε ποτέ σήμα κινδύνου και συνετρίβη ξαφνικά.

Σύμφωνα με την υπηρεσία FlightRadar24, τα δεδομένα πτήσης από το Διεθνές Αεροδρόμιο «Ιμάμης Χομεϊνί» έδειξαν ότι το ουκρανικό αεροσκάφος έπαψε να στέλνει δεδομένα σχεδόν αμέσως μετά την απογείωσή του.

Βίντεο που είδε το φως τη δημοσιότητας δείχνει τη στιγμή που το μοιραίο αεροπλάνο πέφτει από τον ουρανό, προσκρούει στο έδαφος και τυλίγεται εξολοκλήρου στις φλόγες, μετά από τεράστια έκρηξη.

Όλοι οι επιβαίνοντες βρήκαν τραγικό θάνατο, ενώ τα τηλεοπτικά πλάνα από το σημείο έδειχναν συντρίμμια του αεροσκάφους να έχουν διασκορπιστεί σε μία μεγάλη έκταση, την ώρα που διασώστες φορώντας μάσκες ανέσυραν τις σορούς.

Πρώιμες οι εκτιμήσεις για τα αίτια

Μέχρι στιγμής, παραμένει άγνωστη η αιτία του δυστυχήματος. Αρχικά, σχεδόν αμέσως μετά την συντριβή, τόσο οι ιρανικές όσο και οι ουκρανικές αρχές έσπευσαν να δηλώσουν ότι το αεροσκάφος κατέπεσε εξαιτίας μηχανικής βλάβης.

Στη συνέχεια, η ουκρανική πρεσβεία στο Ιράν απέσυρε την αρχική της αναφορά περί προβλήματος στον κινητήρα, διευκρινίζοντας ότι δεν έχουν ανακοινωθεί τα αίτια και ότι τα αρχικά σχόλια ήταν ανεπίσημα.

Σύμφωνα με την ουκρανική αεροπορική εταιρία UIA, οι πιλότοι είχαν μεγάλη εμπειρία και το αεροσκάφος ήταν σε καλή κατάσταση, ενώ είχε περάσει πριν από δύο μέρες από τον τακτικό έλεγχο.

Το μοιραίο αεροσκάφος είχε κατασκευαστεί το 2016 και η εταιρεία το είχε προμηθευτεί απευθείας από την Boeing. Επίσης, η γαλλοαμερικανική κατασκευάστρια εταιρεία κινητήρων CFM χαρακτήρισε πρώιμη όποια εικασία σχετικά με τα αίτια του δυστυχήματος, αφού κανείς δεν μπορεί να έχει στοιχεία από τα μαύρα κουτιά, ή από πόρισμα εμπειρογνωμόνων.

Από την πλευρά του, ο εμπειρογνώμονας της αεροπορίας Geoffrey Thomas, μιλώντας στη DW, εξήρε το «άριστο αρχείο ασφαλείας» του Boeing 737-800, προσθέτοντας ότι είναι «το πιο αξιόπιστο αεροπλάνο σε εμπορική λειτουργία σήμερα» με πάνω από 7.000 τέτοια αεροσκάφη σε λειτουργία παγκοσμίως.

Ο πρωθυπουργός της Ουκρανίας, Αλέξι Χόντσαρουκ, και ουκρανός πρόεδρος Ζελένσκι, ερωτηθέντες αν το αεροσκάφος ενδέχεται να καταρρίφθηκε από πύραυλο, ζήτησαν να μην γίνονται εικασίες αν δεν διακριβωθούν επισήμως τα αίτια του δυστυχήματος.

Όσον αφορά τα μαύρα κουτιά του αεροσκάφους, βρέθηκαν στο σημείο του δυστυχήματος κατεστραμμένα, αλλά θεωρείται ότι τα δεδομένα τους θα μπορούν μολαταύτα να ανακτηθούν.

Ωστόσο, η Τεχεράνη ανακοίνωσε ότι δεν πρόκειται να τα παραδώσει στη Boeing, στις ΗΠΑ, ενώ ο επικεφαλής της ιρανικής υπηρεσίας πολιτικής αεροπορίας Αλί Αμπεντζαντέχ, σύμφωνα με το πρακτορείο ειδήσεων Mehr, δεν ξεκαθάρισε σε ποια χώρα θα σταλεί το μαύρο κουτί.