Τα βασικά προβλήματα του κυκλοφοριακού στη Θεσσαλονίκη, οι εξελίξεις αναφορικά με τις αστικές συγκοινωνίες της πόλης καθώς και προτάσεις για τη βελτίωση τους παρουσιάστηκαν στη διάρκεια της ημερίδας «Κυκλοφοριακό Θεσσαλονίκης και αστικές συγκοινωνίες: Δημιουργώντας τις συνθήκες για βιώσιμη κινητικότητα και οικονομική ανάπτυξη» που διοργάνωσε η ενημερωτική ιστοσελίδα Voria.gr το μεσημέρι της Τετάρτης στο Μέγαρο Μουσικής.

Στη διάρκεια της ημερίδας τοποθετήθηκαν στελέχη της κυβέρνησης, της αντιπολίτευσης, της τοπικής αυτοδιοίκησης, επιστήμονες καθώς και εκπρόσωποι αρμόδιων φορέων, στο πλαίσιο ενός γόνιμου διαλόγου για το ζήτημα που ταλανίζει την πόλη και επανέρχεται συνεχώς στην επικαιρότητα.

Χρήστος Σπίρτζης: Νέα αστικά στους δρόμους της Θεσσαλονίκης

Την κυκλοφορία νέων αστικών λεωφορείων στη Θεσσαλονίκη στο τέλος του Απριλίου με τις αρχές Μαΐου εξήγγειλε ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών κατά την τοποθέτησή του στην ημερίδα.

«Σήμερα βγήκαν οι προδιαγραφές για τα νέα αστικά λεωφορεία, που θα είναι 350 νέας τεχνολογίας, 150 ηλεκτρικά για τη Θεσσαλονίκη 150 αερίου και 50 μεγάλα ντίζελ, για να καλύψουν τις πρώτες ανάγκες. Τέλος Απριλίου, με αρχές Μαΐου θα κυκλοφορήσουν τα πρώτα από αυτά τα νέα λεωφορεία στη Θεσσαλονίκη και μέσα σε 16 μήνες θα έχουν κυκλοφορήσει στο σύνολό τους, όπως προβλέπεται κι από το σχετικό διαγωνισμό», σημείωσε.

Παράλληλα ο κ. Σπίρτζης εξαπέλυσε τα βέλη του κατά του παλιού καθεστώτος του ΟΑΣΘ λέγοντας πως εξαιτίας αυτού «συσσωρεύτηκαν ζημιές και ληξιπρόθεσμα χρέη, απλήρωτοι εργαζόμενοι, μηδενικά αποθεματικά». «Αυτός ήταν ο ΟΑΣΘ που βρήκαμε», τόνισε.

Κατερίνα Νοτοπούλου: «Βάλαμε τέλος στη ντροπή της πόλης»

Διαχρονικό πρόβλημα για τη Θεσσαλονίκη χαρακτήρισε το κυκλοφοριακό η υφυπουργός Εσωτερικών, τομέας Μακεδονίας – Θράκης στην τοποθέτηση τη στην ημερίδα. Αναφερόμενη στην κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ, τόνισε πως η κυβέρνηση έβαλε ένα τέλος στη ντροπή της πόλης και εξοικονόμησε με αυτόν τον τρόπο μεγάλα ποσά. «Σε ένα δεκάμηνο, εξοικονομήσαμε 45 εκατ. ευρώ», υπογράμμισε. Πρόσθεσε ακόμα πως υπάρχει σχέδιο για τη δημιουργία πάρκου κυκλοφοριακής αγωγής στο στρατόπεδο Ζιάκα.

Κώστας Καραμανλής, βουλευτής Σερρών και τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών της ΝΔ

Αποτυχημένη χαρακτήρισε την κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ ο βουλευτής Σερρών και τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών της ΝΔ, σχολιάζοντας πως η εξαγγελία Σπίρτζη για τα νέα αστικά λεωφορεία είναι φρούδες ελπίδες.

Ακόμα, ο κ. Καραμανλής υπογράμμισε την ανάγκη να εκπονηθεί άμεσα ένα σχέδιο crisis management για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης και ένα reengineering του ΟΑΣΘ για να «αποφύγουμε την κατάρρευση του, καθώς φοβάμαι ότι η πόλη κινδυνεύει να μείνει χωρίς λεωφορεία».

Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης δήλωσε πως είναι χρυσή ευκαιρία για τη Θεσσαλονίκη η επικείμενη ολοκλήρωση του μετρό και η αναβάθμιση του ΟΑΣΘ σε συνδυασμό με τη λειτουργία του ΟΣΕΘ προκειμένου η πόλη να αποκτήσει ολοκληρωμένο και βιώσιμο σχέδιο αστικών μετακινήσεων. Επανέλαβε ακόμα τη θέση της διοίκησης του πως τα αυτοκίνητα πρέπει να φύγουν τα από το κέντρο της πόλης

Από πλευράς της, η αντιπεριφερειάρχης Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης, Βούλα Πατουλίδου υπογράμμισε τη σημασία των συνεργασιών στον τομέα της βιώσιμης κινητικότητας. «Προσπαθήσαμε να κάνουμε πράξη αυτό που αναφέρεται στο άρθρο του Καλλικράτη, δηλαδή τις συνέργειες  μεταξύ περιφερειακής Ενότητας και δήμων», δήλωσε η ίδια.

Ο συγκοινωνιολόγος, καθηγητής του ΑΠΘ και πρώην πρόεδρος του ΣΑΣΘ, Παναγιώτης Παπαϊωάννου τόνισε από πλευράς του ότι οι περισσότερες κυβερνήσεις θα έπρεπε να πάρουν βαθμό κάτω από τη βάση για την αντιμετώπιση των κυκλοφοριακών και συγκοινωνιακών προβλημάτων της Θεσσαλονίκης, ενώ σε ορισμένα ζητήματα έβαλε βαθμό πάνω από τη βάση (ειδικά στις κοινωνικές πολιτικές) στη σημερινή κυβέρνηση και κάτω από τη βάση σε κάποια άλλα ζητήματα.

Επίθεση κατά Σπίρτζη

Μετά το τέλος των τοποθετήσεων, ακολούθησε μια σειρά παρεμβάσεων.

Από πλευράς του ο δήμαρχος Αμπελοκήπων Μενεμένης και πρόεδρος της ΠΕΔ Κεντρικής Μακεδονίας Λάζαρος Κυρίζογλου εξαπέλυσε επίθεση κατά του υπουργού, κ. Σπίρτζη. «Να παραδεχτείτε ότι έχετε αποτύχει, ζητήστε συγνώμη από τους πολίτες, μοιράζετε κινέζικα καθρεφτάκια από το Μοναστηράκι σε ιθαγενείς», είπε ενώ χαρακτήρισε το συγκοινωνιακό πρόβλημα των αστικών ως το πιο σοβαρό πρόβλημα στην καθημερινότητα των πολιτών της Θεσσαλονίκης.

«Tα έσοδα του ΟΑΣΘ δεν είναι υπό κατάρρευση και ο μέσος όρος των κυκλοφορούντων οχημάτων είναι 400», τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού, Σάββας Παναγιωτίδης, κάνοντας ακόμη και λόγο για «κεφαλοκυνηγούς» από την πρώην διοίκηση του ΟΑΣΘ σε ό,τι αφορά στους ανέργους. Τόνισε ακόμα πως οργανισμός προκηρύσσει διαγωνισμό μέσω ΑΣΕΠ για 250 οδηγούς, που θα δώσει ανάσα στον Οργανισμό και την πόλη

Στο αύριο του ΟΑΣΘ αναφέρθηκε ο πρόεδρος του ΟΣΕΘ Κώστας Αμπατζάς, ο οποίος εξέφρασε την ικανοποίησή του για τον νόμο Σπίρτζη του 2017 στη βάση του οποίου δημιουργήθηκε ο νέος ενιαίος φορέας ενώ δήλωσε ικανοποιημένος για τις αλλαγές που έχουν γίνει σε γραμμές και δρομολόγια.

Ο νέος διευθυντής της Τροχαίας της Θεσσαλονίκης, Χρήστος Μπουλούμπασης επισήμανε πως για τη λύση των κυκλοφοριακών προβλημάτων είναι απαραίτητη η τροποποίηση του ωραρίου των  φορτοεκφορτώσεων, «κατά προτίμηση εκτός λειτουργίας των λεωφορειολωρίδων».

Αναφερόμενος σε προτεινόμενες βελτιώσεις, ο Διευθυντής Υποδομών Σχεδιασμού Θεσσαλονίκης από την Εγνατία Οδό, Μιχάλης Τσιτώτας, δήλωσε πως θα μπορούσε να υλοποιηθεί η αναβάθμιση της οδού Μοναστηρίου, η παρέμβαση στον κόμβο του Αγίου Παύλου αλλά και μέσω ΣΔΙΤ η αναβάθμιση της εσωτερικής περιφερειακής και η αστικοποίησή της.

Την εκπόνηση μελέτης ανάπτυξης βιώσιμης κινητικότητας και μεταφορών στο Πολεοδομικό Συγκρότημα Θεσσαλονίκη, πρότεινε η αναπληρώτρια διευθύντρια του Ινστιτούτου Μεταφορών (ΙΜΕΤ), Γεωργία Αϋφαντοπούλου, υποστηρίζοντας ότι πρέπει να ληφθούν συγκεκριμένες πρωτοβουλίες, με τη μορφή του κατ’ επείγοντος, για τις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης.

Τη συζήτηση συντόνισε η αρχισυντάκτρια της Voria.gr Αθανασία Μπίδιου.