Σε παιχνίδια που έχουν στόχο το εσωτερικό ακροατήριο και στα οποία, εκτός από την κυβέρνηση Ζάεφ, συμμετέχει και η τοπική εκκλησιαστική εξουσία επιδίδεται η πλευρά των Σκοπιών, την ίδια ώρα που δηλώνει ότι η συμφωνία με την Ελλάδα βρίσκεται προ των πυλών. Στο παζλ των κινήσεων καλής θέλησης και των αμοιβαίων υποχωρήσεων που έχουν προηγηθεί και από τις δύο πλευρές εντάσσεται και το αίτημα που υπέβαλε στο Οικουμενικό Πατριαρχείο η σχισματική Εκκλησία των Σκοπίων, αυτοαποκαλούμενη έως σήμερα Μακεδονική Ορθόδοξη Εκκλησία, προκειμένου να «επιστρέψει στην κανονικότητα υπό το όνομα Αρχιεπισκοπή Αχριδών».

Οι κινήσεις της Σκοπιανής Εκκλησίας, οι οποίες φανερώνουν και την έντονη εκκλησιαστική διάσταση της αντιπαράθεσης Ελλάδας – ΠΓΔΜ, έγιναν γνωστές προχθές έπειτα από ανακοίνωση της Ιεράς Συνόδου του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Το Φανάρι ανακοίνωσε ότι εξέτασε σχετικό αίτημα από την Εκκλησία των Σκοπίων, το οποίο συνοδευόταν και από σχετική επιστολή του Ζόραν Ζάεφ, σχετικά με την ανάληψη πρωτοβουλίας από το Πατριαρχείο για να επανέλθει η σχισματική Εκκλησία στην κανονικότητα. Μάλιστα, το Πατριαρχείο συμπλήρωνε στην ανακοίνωσή του πως αποφάσισε να πράξει τα δέοντα «υπό τους απαράβατους όρους των ιστορικοκανονικών αρμοδιοτήτων και προνομίων του πρωτόθρονου Οικουμενικού Πατριαρχείου».

Εντούτοις, παρά το σχετικό αίτημα που υπέβαλε η Εκκλησία των Σκοπίων, το τοπίο γύρω από την τελική έκβαση της υπόθεσης παραμένει θολό και δεν είναι ακόμη βέβαιο αν η Σκοπιανή Εκκλησία εγκαταλείπει τελικώς το όνομα Μακεδονική. Κι αυτό διότι χθες μέσα ενημέρωσης των Σκοπίων δημοσίευαν δηλώσεις εκπροσώπου της Εκκλησίας των Σκοπίων με τις οποίες υποστήριζε, ούτε λίγο ούτε πολύ, ότι η «αυτοκέφαλη Μακεδονική Εκκλησία» δεν θα αλλάξει ποτέ το συνταγματικό της όνομα και δεν θα αποποιηθεί τον προσδιορισμό Μακεδονική. Ανάλογες δηλώσεις, εξάλλου, έκανε στη σκοπιανή Βουλή και ο Ζόραν Ζάεφ. Μάλιστα, ο εκπρόσωπος της Σκοπιανής Εκκλησίας υποστήριζε πως το αίτημα που υπεβλήθη στο Πατριαρχείο ήταν συνδρομή βοήθειας για την αναγνώριση του αυτοκέφαλου.

ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ. Ποιο είναι όμως το ιστορικό της σχισματικής αυτοαποκαλούμενης Μακεδονικής Ορθόδοξης Εκκλησίας; Πρόκειται για τη σχισματικήΕκκλησία τηςΠρώην Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας της Μακεδονίαςη οποία προέκυψε έπειτα από τη διάσπαση των τριών επαρχιών τηςΣερβικής Εκκλησίας, δηλαδή των Μητροπόλεων Σκοπίων, Ζλετόβου – Στρωμνίτσας, Αχρίδας – Βιτωλίων, τον Οκτώβριο του1958 και έως σήμερα δεν έχει αναγνωριστεί από καμία ορθόδοξη Εκκλησία. Για περίπου μία δεκαετία η Εκκλησία των Σκοπίων υπαγόταν στο Πατριαρχείο της Σερβίας. Ομως το 1967 ανακήρυξε το αυτοκέφαλό της, κίνηση που οδήγησε την Ιεραρχία της Σερβικής Εκκλησίας στην απόφαση να ανακηρύξει τον Σεπτέμβριο της ίδιας χρονιάς την ηγεσία της Εκκλησίας των Σκοπίων ως σχισματική.

Η αντιπαράθεση του Πατριαρχείου της Σερβίας με την Εκκλησία των Σκοπίων συνεχίστηκε και ένας από τους βασικούς λόγους διαφωνίας ήταν το όνομά της και η χρήση του όρου Μακεδονία. Ετσι, το 2005 το Πατριαρχείο της Σερβίας προχώρησε στην επανίδρυση της Ορθόδοξης Αρχιεπισκοπής της Αχρίδας στην ΠΓΔΜ. Επρόκειτο για μια απόφαση που όμως δεν αποδέχτηκε ποτέ η Εκκλησία της ΠΓΔΜ.

Οι εξελίξεις που ακολούθησαν ήταν… ψυχροπολεμικού χαρακτήρα. To2005 ο Πατριάρχης Σερβίας Παύλος έστειλε ως κανονικό αρχιεπίσκοπο Αχρίδος τον μητροπολίτη Βελεσών και Παραβαρδαρίου Ιωάννη. Οι Αρχές Σκοπίων τον φυλάκισαν για οκτώ μήνες με την κατηγορία της υποδαύλισης θρησκευτικού και εθνικού μίσους στην ΠΓΔΜ. Μάλιστα, τότε, έντονες διαμαρτυρίες και διαβήματα στα Σκόπια για την κράτηση του μητροπολίτη Ιωάννη είχε διατυπώσει και η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος.