Οι νέοι κανονισμοί στα ναυτιλιακά καύσιμα για τη μείωση εκπομπών ρύπων αναμένεται ότι θα οδηγήσουν στην απόσυρση χιλιάδων εμπορικών πλοίων μέσα στα επόμενα δύο χρόνια, φέρνοντας σημαντικές αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο γίνεται το παγκόσμιο εμπόριο. Αυτό προβλέπει ο έλληνας πλοιοκτήτης Βαγγέλης Μαρινάκης σε συνέντευξή του στο Bloomberg, που δημοσιεύτηκε χθες, προχωρώντας σε επενδύσεις 1,1 δισ. δολαρίων στις νέες αυτές τεχνολογίες.

Ο Βαγγέλης Μαρινάκης, που είναι πρόεδρος της ναυτιλιακής Capital Maritime & Trading Corp. δήλωσε στο Bloomberg ότι η εταιρεία του έχει επενδύσει τους τελευταίους 18 μήνες το ποσό αυτό για να αναβαθμίσει τα 71 πλοία του στόλου της –από πετρελαιοφόρα, μέχρι πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Οι νέοι διεθνείς κανονισμοί που έχουν ως πρωταρχικό στόχο τη μείωση των εκπομπών καυσαερίων θα ωφελήσουν περισσότερο τα νεότερα πλοία και θα στείλουν πολλά από τα παλιότερα σε απόσυρση, τόνισε ο Βαγγέλης Μαρινάκης.

Με δεδομένη τη νέα κατάσταση που δημιουργείται, πλέον από την αγορά μπορεί να αποσυρθεί και να καταλήξει για διάλυση ακόμη και το 25% του σημερινού παγκόσμιου στόλου, εκτίμησε ο ίδιος στη συνέντευξη που παραχώρησε στο Bloomberg στο Λονδίνο, όπου επίσης διατηρεί γραφεία της εταιρείας του.

Ο παγκόσμιος στόλος αριθμεί σήμερα περίπου 95.000 πλοία, από τα οποία 20% έχουν ηλικία πάνω από 15 έτη και πλέον τις εταιρείες δεν τις συμφέρει να επενδύσουν άλλα χρήματα σε αυτά για να γίνουν πιο καθαρά. «Αυτό θα μπορούσε να έχει αρνητικές επιπτώσεις για το παγκόσμιο εμπόριο», προσέθεσε ο Βαγγέλης Μαρινάκης, ο οποίος ίδρυσε την πρώτη ναυτιλιακή εταιρεία του το 1991, σε ηλικία 24 ετών.

Το διεθνές ειδησεογραφικό πρακτορείο Bloomberg προσθέτει ότι οι αλλαγές στο θέμα των ναυτιλιακών καυσίμων δημιουργούν επιπλοκές για τους πλοιοκτήτες, οι οποίες συνεπάγονται αυξημένο κόστος για αυτούς. Από τον Ιανουάριο του 2020 και μετά ο παγκόσμιος στόλος, μέσω του οποίου διενεργείται το 90% του παγκόσμιου εμπορίου, θα πρέπει να μειώσει τις εκπομπές θείου στην ατμόσφαιρα. Τους νέους κανονισμούς υιοθέτησε πέρυσι η International Maritime Organization, που είναι ειδική υπηρεσία του ΟΗΕ.

Στόχος των αλλαγών αυτών είναι να μειωθούν οι εκπομπές θείου που μολύνουν την ατμόσφαιρα και συνδέονται με τη δημιουργία όξινης βροχής και την αύξηση των κρουσμάτων άσθματος. Οι προκλήσεις για τον ναυτιλιακό κλάδο είναι πολλές, καθώς λίγα πλοία είναι σήμερα εφοδιασμένα με νέες τεχνολογίες για τη μείωση των συγκεκριμένων ρύπων. Την ίδια στιγμή είναι μικρός και ο αριθμός των διυλιστηρίων που παράγουν ικανές ποσότητες από τα νέα πιο καθαρά καύσιμα που απαιτούνται για να καλυφθεί η αυξανόμενη ζήτηση.