Διαπραγματεύσεων συνέχεια για το θέμα του εξωδικαστικού συμβιβασμού καθώς άκαρπη ήταν και χθες η συνάντηση που είχαν οι εκπρόσωποι των θεσμών και της ελληνικής κυβέρνησης. Οι δανειστές επιμένουν να συμπεριλαμβάνονται στις διαγραφές ληξιπρόθεσμων οφειλών και οι παρακρατούμενοι φόροι, δηλαδή ο Φόρος Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ) και ο Φόρος Μισθωτών Υπηρεσιών (ΦΜΥ), με την ελληνική κυβέρνηση να επιμένει στην εξαίρεσή τους.

Παρά το γεγονός ότι ήδη το υπουργείο Οικονομίας έχει θέσει μέχρι σήμερα, Παρασκευή, σε δημόσια διαβούλευση το σχετικό νομοσχέδιο, το θέμα παραμένει ανοικτό και είναι άγνωστο ποια άποψη θα υπερισχύσει τελικά.

Διάσταση απόψεων υπάρχει και για το θέμα των δανείων με εγγυήσεις του ελληνικού Δημοσίου, με το υπουργείο Οικονομικών να έχει ήδη συμπεριλάβει στο σχέδιο νόμου ρύθμιση σύμφωνα με την οποία δεν επιτρέπεται η διαγραφή βασικής οφειλής προς το Δημόσιο που αφορά δάνεια τα οποία έχουν χορηγηθεί με την εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου.

ΝΑΙ ΣΤΑ 20.000 ΕΥΡΩ. Ωστόσο, εκκρεμότητα για την οποία φαίνεται να έχει βρεθεί λύση είναι το ποσό το οποίο ορίζεται ως το κατώφλι των οφειλών που θα έχει μια επιχείρηση ώστε να δικαιούται να υπαχθεί στον μηχανισμό. Διάταξη του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου του υπουργείου Οικονομίας προβλέπει ότι αίτηση μπορεί να υποβάλει όποιος έχει οφειλές πάνω από 20.000 ευρώ. Αρχικά οι δανειστές αλλά και οι τράπεζες ζητούσαν το όριο αυτό να διαμορφωθεί στα 50.000 ευρώ. Ανώτατο κυβερνητικό στέλεχος μετά το τέλος της συνάντησης δήλωσε ότι το θέμα αυτό δεν συζητήθηκε. Μάλιστα, εμφανίστηκε αισιόδοξο ότι θα επέλθει συμφωνία στο θέμα του εξωδικαστικού μηχανισμού, αναφέροντας πως δεν υπάρχει ιδεολογική διαφορά στο συγκεκριμένο ζήτημα και ότι τα περισσότερα ανοικτά ζητήματα που αφορούν τις ρυθμίσεις των υπερχρεωμένων επιχειρήσεων έχουν ήδη κλείσει.

Δύο ακόμα θέματα για τα οποία έχουν διατυπωθεί διαφωνίες ανάμεσα στις δύο πλευρές αλλά δεν συζητήθηκαν χθες είναι η διάρκεια της ισχύος του νόμου αλλά και η διάταξη που θα προβλέπει την ασυλία ή το ακαταδίωκτο των υπαλλήλων των τραπεζών και του Δημοσίου που θα πραγματοποιούν τις ρυθμίσεις των ληξιπρόθεσμων δανείων. Για το πρώτο η ελληνική πλευρά έχει θέσει ως όριο την 31η Δεκεμβρίου 2018, ενώ για το δεύτερο δεν υπάρχει πρόβλεψη στο νομοσχέδιο.

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ. Την ίδια ώρα, την άμεση έναρξη της λειτουργίας της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, μέσω της οποίας θα πραγματοποιείται αυτόματα το πρώτο στάδιο εξέτασης των αιτημάτων για ένταξη στον εξωδικαστικό συμβιβασμό, ζητούν οι τράπεζες που εκφράζουν φόβους ότι εάν δεν συνδεθεί η έναρξη ισχύος του εξωδικαστικού με τη λειτουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, θα υπάρξει σημαντική καθυστέρηση, καθώς στο ενδιάμεσο χρονικό διάστημα χιλιάδες αιτήσεις θα πρέπει να εξεταστούν χειροκίνητα.

Παράλληλα, προβληματισμός υπάρχει και αναφορικά με την επικύρωση των συμβάσεων αναδιάρθρωσης από τα πολυμελή πρωτοδικεία, καθώς κάτι τέτοιο εκτιμάται ότι θα είναι χρονοβόρο για την ολοκλήρωση της διαδικασίας και δεν αποκλείεται το επόμενο διάστημα να συσσωρευτεί μεγάλος όγκος υποθέσεων.

Και ενώ οι τράπεζες εκφράζουν επιφυλάξεις για μια σειρά τεχνικών ζητημάτων τα οποία μπορεί να κάνουν χρονοβόρο τον εξωδικαστικό συμβιβασμό, έντονες είναι οι αντιδράσεις του επιχειρηματικού κόσμου καθώς οι προϋποθέσεις που τίθενται στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Οικονομίας αποκλείουν μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων με ληξιπρόθεσμες όφειλες, αφού προβλέπουν τουλάχιστον μία κερδοφόρα χρήση κατά την τελευταία τριετία.

ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΠΙΣΤΩΤΩΝ. Σύμφωνα με το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου, για να επιτευχθεί η συμφωνία του εξωδικαστικού θα απαιτείται η συναίνεση του 60% των πιστωτών, η οποία θα επιβάλλεται στη μειοψηφία. Θα μπορούν να γίνονται ρυθμίσεις και απομειώσεις οφειλών, ενώ για την ένταξη στις ρυθμίσεις του εξωδικαστικού θα αξιολογείται η πραγματική ικανότητα αποπληρωμής της επιχείρησης και θα διαμορφώνεται ένα πλάνο αποπληρωμής όλων των χρεών της. Σε περίπτωση που στη σύμβαση αναδιάρθρωσης προβλέπεται διαγραφή οφειλών προς το Δημόσιο, αυτή θα γίνεται κατά σειρά παλαιότητας, από την παλαιότερη οφειλή προς τη νεότερη, με κριτήριο τον χρόνο καταχώρισης της οφειλής στα βιβλία εισπρακτέων εσόδων και όχι τον χρόνο λήξης της νόμιμης προθεσμίας καταβολής, εφάπαξ ή σε δόσεις. Μάλιστα, επί των οφειλών προς το Δημόσιο που θα ρυθμίζονται δεν θα υπολογίζονται περαιτέρω τόκοι ή προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής.

Στις ρυθμίσεις θα μπορούν να υπαχθούν μικρές, μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις, καθώς και οι ατομικές επιχειρήσεις, ενώ εξαιρούνται όλοι οι ελεύθεροι επαγγελματίες καθώς έχουν τη δυνατότητα να υπαχθούν στις διατάξεις του νόμου Κατσέλη.

Οι ρυθμιζόμενες οφειλές θα πρέπει να παρουσιάζουν καθυστέρηση άνω των 90 ημερών κατά την 31η Δεκεμβρίου 2016, ενώ δεν μπορούν να υπαχθούν οφειλές που δημιουργήθηκαν μετά την ημερομηνία αυτή. Επιπλέον, δεν θα μπορεί να υπαχθεί στον νόμο επιχείρηση που το 85% των συνολικών οφειλών της ανήκει σε έναν πιστωτή.