Σε δύο ξεχωριστές εταιρείες «σπάει» η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), η οποία εδώ και δεκαετίες είχε ενιαία δομή με ρυθμιστικές και επιχειρησιακές αρμοδιότητες.

Αυτό προβλέπει νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών για την αναδιάρθρωση της ΥΠΑ, το οποίο κατατέθηκε αργά το βράδυ της Τρίτης στη Βουλή ως προαπαιτούμενο των δανειστών και αναμένεται να ψηφιστεί την Πέμπτη.

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, διαχωρίζονται οι ρυθμιστικές-κανονιστικές αρμοδιότητες για την αεροπλοΐα από εκείνες της επιχειρησιακής λειτουργίας των αερολιμένων.

Συγκεκριμένα, συστήνεται νέα υπηρεσία, η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας, ενώ η σημερινή ΥΠΑ αναδιαρθρώνεται, χωρίς ωστόσο να χάνει τον τομέα του ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας, ο οποίος παραμένει στην ΥΠΑ. Και οι δύο υπηρεσίες θα είναι δημόσιες.

Η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας θα έχει ως αποστολή της την άσκηση ρυθμιστικών, κανονιστικών και εποπτικών αρμοδιοτήτων στον τομέα των αερομεταφορών, της αεροναυτιλίας και των τελών των αερολιμένων, ενώ θα είναι ο οικονομικός ρυθμιστής της αγοράς αερομεταφορών. Θα αποτελεί αυτοτελή, ανεξάρτητη δημόσια υπηρεσία.

Την ίδια στιγμή, η ΥΠΑ αναδιαρθρώνεται και θα λειτουργεί ως αυτοτελής δημόσια υπηρεσία, η οποία πλέον θα αποτελεί Φορέα Παροχής Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας και Διαχείρισης Αερολιμένων και Υδατοδρομίων, ενώ θα έχει υπό τον έλεγχό της και τα περιφερειακά αεροδρόμια τα οποία δεν θα περιέλθουν στη γερμανική κοινοπραξία της Fraport.

Ο ρόλος του διοικητή της νέας Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας θα είναι ενισχυμένος, καθώς σε αυτόν θα περιέλθουν και αρμοδιότητες που σήμερα ασκούνται από τον υπουργό Μεταφορών.

Ο διοικητής θα επιλέγεται με δημόσια πρόσκληση, ύστερα από αιτιολογημένη γνώμη πενταμελούς επιτροπής αξιολόγησης, και την θετική ψήφο των μελών της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής.

Δεν επελέγη η πρόταση των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας

Συγκροτείται Εκτελεστικό Συμβούλιο της Αρχής και Γενική Διεύθυνση Κανονισμών και Εποπτείας με 14 Διευθύνσεις.

Παράλληλα, δημιουργείται νέο σώμα επιθεωρητών και εκσυγχρονίζεται το υπάρχον, απορροφώντας τους σημερινούς επιθεωρητές αεροδρομίων και αεροναυτιλίας.

Σε κάθε αεροδρόμιο προβλέπεται να εγκατασταθούν κλιμάκια της Αεροπορικής Αρχής, στην αρμοδιότητα της οποίας θα ανήκει η συστηματική διενέργεια επιτόπιων επιθεωρήσεων ασφαλείας και προστασίας των πτήσεων.

Τα κατά τόπους κλιμάκια της Αρχής δεν θα μπορούν να επιθεωρούν ή να συμμετέχουν στις επιθεωρήσεις των αεροδρομίων, στα οποία θα βρίσκεται η έδρα τους.

Σε ό,τι αφορά την αναδιάρθρωση της σημερινής ΥΠΑ, προβλέπεται, μεταξύ άλλων, η συγκρότηση Εκτελεστικού Συμβουλίου και η δημιουργία δύο θέσεων υποδιοικητών, μία για τον φορέα παροχής αεροναυτιλίας και μία για τον φορέα διαχείρισης των αεροδρομίων και των υδατοδρομίων.

Επίσης, προβλέπεται η σύσταση Γενικής Διεύθυνσης Παροχής Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας, στην αρμοδιότητα της οποίας εντάσσεται και ο καθορισμός των τελών αεροναυτιλίας. Το ύψος των τελών θα αποφασίζεται με δική της εισήγηση.

Ο κλάδος των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας ζητούσε τη δημιουργία ξεχωριστού ΝΠΙΔ που θα αναλάμβανε τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας, λειτουργώντας με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και με μεγαλύτερη διοικητική και οικονομική ευελιξία.

Ωστόσο, από πλευράς υπουργείου Μεταφορών δεν επελέγη τελικά η λύση αυτή, κυρίως για την αποφυγή εντάσεων με το υπόλοιπο προσωπικό της ΥΠΑ.