Τα κέρδη μιας ολόκληρης χρονιάς έχασε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ μέσα στις τελευταίες 67 μέρες λόγω του αποκλεισμού της σιδηροδρομικής γραμμής από πρόσφυγες στην Ειδομένη.

Στο διάστημα αυτό, οι ζημιές για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ ξεπέρασαν τα 2,5 εκατ. ευρώ, όταν τα κέρδη της εταιρείας για ολόκληρο το 2015 ήταν 2,75 εκατ. ευρώ!

Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ που πριν από τον αποκλεισμό της Ειδομένης είχε φτάσει σε σημείο να δρομολογεί εννέα εμπορικά τρένα την εβδομάδα, το τελευταίο διάστημα εκτελούσε μέσω της Βουλγαρίας μόνο τέσσερα δρομολόγια, με αποτέλεσμα οι καθημερινές απώλειές της να ανέρχονται σε περίπου 40.000 ευρώ.

Πάντως, μετά και τη χθεσινή απελευθέρωση της σιδηροδρομικής γραμμής στα ελληνοσκοπιανά σύνορα, τα δρομολόγια αναμένεται να αποκατασταθούν –εκτός σοβαρού απροόπτου –μέσα στο επόμενο 48ωρο (το πρωί του Σαββάτου).

Οπως ανέφεραν χθες ο νέος πρόεδρος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Παναγιώτης Θεοχάρης και ο διευθύνων σύμβουλός της Φίλιππος Τσαλίδης, στην Ειδομένη ολοκληρώνεται ήδη η εγκατάσταση «στρατιωτικού» φράχτη σε μήκος 1.000 μέτρων εκατέρωθεν των σιδηροδρομικών γραμμών. Τον φράχτη χρηματοδότησε εξ ολοκλήρου η εταιρεία, προκειμένου να ξεκινήσουν ξανά τα δρομολόγια και να διασφαλιστεί ότι η γραμμή δεν θα ξανακλείσει στο μέλλον. Στόχος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι από τις 6 Ιουνίου ο αριθμός των δρομολογίων να ανέβει σε επτά την εβδομάδα.

Ωστόσο, το μεγάλο στοίχημα για τη νέα διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι να επιστρέψουν στην εταιρεία οι επιχειρήσεις-πελάτες της, που στο δίμηνο του αποκλεισμού της Ειδομένης αναζήτησαν άλλους εναλλακτικούς διαδρόμους για τη μεταφορά των εμπορευμάτων τους.

Ολο αυτό το διάστημα, όπως αναφέρουν οι εκπρόσωποι του διαμετακομιστικού κλάδου, κατέρρευσε ολόκληρος ο διάδρομος συνδυασμένων μεταφορών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, ενώ μαζί του κατέρρευσε και η αξιοπιστία της Ελλάδας ως πύλης εισόδου για τις μεταφορές προϊόντων από την Ασία προς την Ευρώπη. Οι ζημιές για όλους τους εμπλεκομένους (ΤΡΑΙΝΟΣΕ, πολυεθνικές βιομηχανίες, εξαγωγικές και μεταφορικές εταιρείες) ξεπέρασαν συνολικά τα 6 εκατ. ευρώ. Το κυριότερο όμως ήταν ότι ένα από τα πλεονεκτήματα της χώρας, η γεωγραφική της θέση ως πύλης εισόδου των ασιατικών προϊόντων προς την Ευρώπη, τέθηκε υπό αμφισβήτηση.

Πάντως, τα προβλήματα για την πολύπαθη ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν τελειώνουν με τη λήξη του αποκλεισμού της Ειδομένης, καθώς η εταιρεία, που έχει περάσει στο ΤΑΙΠΕΔ, αντιμετωπίζει ήδη πολύ σοβαρές ελλείψεις σε προσωπικό (από το καλοκαίρι του 2015 εκκρεμεί η πρόσληψη 113 μηχανοδηγών) και τροχαίο υλικό (χρειάζεται τουλάχιστον 38 φορτάμαξες). Μάλιστα, σε πρόσφατο πόρισμά της βελγική εταιρεία πιστοποιήσεων, η οποία αξιολόγησε το κινητήριο τροχαίο υλικό που μισθώνει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τη ΓΑΙΑΟΣΕ, ανέφερε ότι η εταιρεία συντήρησης του ΟΣΕ (ΕΕΣΣΤΥ) δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις τρέχουσες αυξημένες ανάγκες. Λόγω της ελλιπούς συντήρησης, η καθημερινή διαθεσιμότητα των μονάδων που λειτουργούν κυμαίνεται μεταξύ 20% και 40% επί του συνολικού υπάρχοντος τροχαίου υλικού!

Πάντως, η νέα διοίκηση, όπως άφησε να εννοηθεί, προετοιμάζεται και για την επόμενη ημέρα, εφόσον ο διαγωνισμός της 20ής Ιουνίου για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αποβεί άγονος.

Η ίδια επισημαίνει με νόημα ότι τα έσοδα από την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της ΕΕΣΣΤΥ, που έχουν εγγραφεί στον προϋπολογισμό, ανέρχονται μόλις σε 35 εκατ. ευρώ! Αντίθετα, ο αγοραστής της ΤΡΑΙΝΟΣΕ μαζί με την εταιρεία θα πάρει και «προίκα» 250 εκατ. ευρώ(!), καθώς για διάστημα πέντε χρόνων θα εισπράττει από το κράτος 50 εκατ. ευρώ ετησίως ως επιδοτήσεις για την εξυπηρέτηση των άγονων γραμμών!