Κρυφτούλι παίζει η κυβέρνηση με τις αποκρατικοποιήσεις, επιχειρώντας να ρίξει στάχτη στα μάτια των βουλευτών σε σχέση με τις επιχειρήσεις που θα πωληθούν, να περιορίσει τις αντιδράσεις και την ένταση που προκαλεί στον χώρο του ΣΥΡΙΖΑ το νέο υπερταμείο.
Σε ένα συνεχές γράψε – σβήσε, η κυβέρνηση επιχείρησε να αποσπάσει από το ΤΑΙΠΕΔ τις συμμετοχές τριών δημοσίων επιχειρήσεων (ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ) και να τις μεταβιβάσει στην υπό σύσταση Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών, θυγατρική του νέου υπερταμείου, προκειμένου να αξιοποιηθούν σε βάθος χρόνου και εφόσον το επιτρέψουν οι συνθήκες.
Κατέθεσε έτσι στη Βουλή ένα παράρτημα με 11 κρατικές επιχειρήσεις σπασμένο σε δύο ομάδες που δεν πωλούνται, αλλά μεταφέρονται για μελλοντική εκμετάλλευση στην υπό σύσταση Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών, θυγατρική του νέου υπερταμείου.
Στην πρώτη ομάδα, που σύμφωνα πάντα με το παράρτημα θα μεταβιβαστούν άμεσα στη νέα εταιρεία, ανήκουν οι ΟΑΣΑ, ΟΣΥ (λεωφορεία, τρόλεϊ), ΣΤΑΣΥ (ηλεκτρικός, τραμ, Αττικό Μετρό), ΟΑΚΑ και ΕΛΤΑ.
Στη δεύτερη ομάδα που θα μεταβιβάζονταν σε επόμενο διάστημα στη νέα εταιρεία συγκαταλέγονταν η ΕΛΒΟ, η Αττικό Μετρό, οι Κτιριακές Υποδομές (ΟΣΚ, ΔΕΠΑΝΟΜ, Θέμις), μαζί με τα ποσοστά της ΔΕΗ (17%), της ΕΥΔΑΠ (24%) και της ΕΥΑΘ (24%) τα οποία ωστόσο ανήκουν στο ΤΑΙΠΕΔ.

Το απόγευμα τα πράγματα άλλαξαν. Επειτα από μπαράζ διευκρινιστικών ερωτήσεων από βουλευτές, ασαφείς απαντήσεις από υπουργούς και ένα γενικό αλαλούμ, το περιβόητο παράρτημα αποσύρθηκε για να επανακατατεθεί κουρεμένο, αφού από τις 11 επιχειρήσεις που επρόκειτο αρχικά να μεταβιβαστούν στη νέα εταιρεία απέμειναν έξι. Δηλαδή οι ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ, ΟΑΚΑ, ΕΛΤΑ, στις οποίες προστέθηκε και ο ΟΣΕ. Μαζί θα μεταβιβαστούν και όλες οι συμβάσεις παραχώρησης των κρατικών εταιρειών του συγκεκριμένου παραρτήματος Δ’, όπως χαρακτηριστικά γράφει το πολυνομοσχέδιο.

«ΠΑΡΕΞΗΓΗΣΗ». Στο μεσοδιάστημα, ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος είχε μιλήσει για «παρεξήγηση», «λάθη που έγιναν λόγω του τεράστιου όγκου του νομοσχεδίου», διευκρινίζοντας ότι η μεταβίβαση των ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΕΛΒΟ, Αττικό Μετρό και Κτιριακών Υποδομών στο νέο Ταμείο, «τελεί ακόμη προς συζήτηση με τους δανειστές».

«Το θέμα είναι ακόμη μέρος της διαβούλευσης της κυβέρνησης με τους θεσμούς, προς το παρόν η μεταβίβαση στη νέα εταιρεία αφορά μόνο τις πρώτες έξι επιχειρήσεις» είπε ο υπουργός Οικονομικών, ενώ νωρίτερα οι Χουλιαράκης και Σταθάκης με τις ασαφείς απαντήσεις τους στους βουλευτές είχαν περιπλέξει ακόμη περισσότερο την υπόθεση.

Το κρυφτούλι αυτό με τις αποκρατικοποιήσεις εκτιμάται ότι θα συνεχιστεί έως και την ψήφιση του νομοσχεδίου την Κυριακή και με προφανή σκοπό ειδικά για τα ποσοστά επιχειρήσεων που αποτελούν κόκκινες σημαίες για τη συμπολίτευση, όπως το 17% της ΔΕΗ.

Πώς θα λειτουργεί η holding

Σε κάθε περίπτωση, δύσκολα μπορεί να φανταστεί κάποιος ότι δεν θα βρεθεί ένα modus vivendi για τις ιδιωτικοποιήσεις, πόσω μάλλον όταν η προίκα των τεσσάρων θυγατρικών του νέου υπερταμείου αρχίζει να αποσαφηνίζεται.
Σαν μια μεγάλη ομπρέλα Holding, τα όργανα που απαρτίζουν το νέο υπερταμείο είναι η γενική συνέλευση του βασικού μετόχου, δηλαδή του υπουργείου Οικονομικών, αλλά τον πιο κομβικό ρόλο θα έχουν το Εποπτικό Συμβούλιο και το Διοικητικό Συμβούλιο, κάτω από το οποίο θα βρίσκονται τα ΔΣ των τεσσάρων θυγατρικών.
Στη νέα θυγατρική με τις συμμετοχές δημοσίων επιχειρήσεων δίνονται σε πρώτη φάση προίκα οι έξι παραπάνω εταιρείες. Στο ΤΑΙΠΕΔ παραμένουν τα περιουσιακά στοιχεία που έχει (ΕΛΠΕ, ΔΕΠΑ, ΟΤΕ, Εγνατία Οδό, Αερολιμένας Αθηνών, Ελληνικό, Αστέρας κ.ά.), παραμένουν προς ώρας τα ποσοστά του Δημοσίου σε ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ενώ μεταβιβάζονται μερικά ακίνητα στην Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤΑΔ).

Στην ΕΤΑΔ προστίθενται στο σημερινό της χαρτοφυλάκιο των 220 ακινήτων όλα τα ακίνητα του υπουργείου Οικονομικών, δηλαδή ένας τεράστιος αριθμός 73.000 κτιρίων, αγροτεμαχίων, οικοπέδων, σε μεγάλο βαθμό καταπατημένα και προβληματικά, καθιστώντας την επιτελικό βραχίονα για την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας.

Παίρνει επίσης γύρω στα 900 ακίνητα από το ΤΑΙΠΕΔ. Τόσο αυτή όσο και το ΤΑΙΠΕΔ διατηρούν μια αυτονομία στις κινήσεις τους υπό την ομπρέλα του νέου Ταμείου. Τέλος, το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) με το μειοψηφικό ποσοστό του Δημοσίου στις τράπεζες, επίσης διατηρεί αυτονομία στις κινήσεις του καθώς οι αποφάσεις για την εξυπηρέτηση του σκοπού του θα λαμβάνονται αποκλειστικά από τη διοίκησή του.

Τα 91 ακίνητα που παραμένουν στο ΤΑΙΠΕΔ

Το δεύτερο παράρτημα που κατέθεσε χθες στη Βουλή η κυβέρνηση περιλαμβάνει 91 μικρά, μεσαία και μεγάλα ακίνητα που παραμένουν προς ιδιωτικοποίηση στο ΤΑΙΠΕΔ. Ανάμεσα σε αυτά ξεχωρίζουν: Αγορά Μοδιάνο στη Θεσσαλονίκης, Φυλακές Κασσάνδρας Χαλκιδικής, Πόρτο Χέλι, Ιππικό Ολυμπιακό Κέντρο Μαρκόπουλου, Ολυμπιακό Κωπηλατοδρόμιο Σχινιά, Γούρνες Ηρακλείου, 7 ιαματικές πηγές, δεκάδες ακίνητα, κτίρια, αγροτεμάχια και ξενοδοχεία σε όλη την Ελλάδα, πρώην ειρηνοδικεία, ακίνητα εξωτερικού σε Νότια Αφρική, Ιταλία, Αρμενία, καθώς επίσης και οι ιδιωτικοποιήσεις – σίριαλ: Κασσιόπη Κέρκυρας, Αφάντου Ρόδου, Αστέρας Βουλιαγμένης, Ελληνικό.