Ζητούνται επειγόντως 1.300.000 ευρώ για το Εθνικό Θέατρο. Για να παρουσιαστούν τουλάχιστον οι τρεις προγραμματισμένες παραστάσεις του (συμπαραγωγές του) στην Επίδαυρο το καλοκαίρι και για να ανοίξει με το νέο πρόγραμμα από το φθινόπωρο. Και αυτό σε ένα Εθνικό που έχει σήμερα βεβαιωμένο έλλειμμα 1.998.000 ευρώ (γεγονός που προκάλεσε και επερώτηση στη Βουλή), είδε τη φετινή επιχορήγησή του να μειώνεται κατά 300.000 και κατάφερε να προσκτήσει χορηγίες 550.000 ευρώ. Χώρια ότι οι 450.000 μηνιαίως των ανελαστικών εξόδων (μισθοδοσία κ.λπ.) με το που εκταμιεύονται από το υπουργείο Πολιτισμού (πρόσφατα το 40% της επιχορήγησης, τώρα το 30% και πάει λέγοντας) κλειδώνονται στον κωδικό της Τραπέζης της Ελλάδος ώστε να συνεχίζει κανονικά η λειτουργία.
Πώς φθάσαμε εδώ; Κατά μία εκδοχή, στο diavgeia.gov.gr είναι αναρτημένο έλλειμμα 1.100.000 ευρώ από την προηγούμενη διεύθυνση (του παυθέντος Σωτήρη Χατζάκη), που με συμψηφισμό ενός κωδικού αναμονής εσόδων από εισιτήρια της τάξης των 3.500.000 ευρώ εμφανιζόταν ως πλεόνασμα – «απόθεμα» 2.400.000. Κατά τη νέα διεύθυνση του Στάθη Λιβαθινού, τα 900.000 από τα αναμενόμενα δεν έφθασαν στα ταμεία, εξού και το διογκούμενο έλλειμμα.

Και πώς να φθάσουν, όταν οι 947 παραστάσεις επί της προηγούμενης διεύθυνσης (και μάλιστα με μεγάλες εισπρακτικές επιτυχίες όπως η «Πιαφ», η «Φιλουμένα Μαρτουράνο», οι «Μυστικοί αρραβώνες» κ.ά.) συγκριθούν με τις 656 που καταγράφτηκαν σε όλες τις σκηνές του Εθνικού τη φετινή σεζόν, έως 8 Μαΐου. Ή πώς να εξισορροπήσουν τα έξοδα, όταν παρά την ακύρωση των ακριβών συμμετοχών του Εθνικού στον διακρατικό κύκλο του «Προμηθέα Δεσμώτη» στο Αζερμπαϊτζάν, παραστάσεων στην Κίνα και τη μείωση αμοιβών σκηνοθετών (εκτός τριών) κατά συνολικά 150.000 ευρώ, για παραστάσεις της Πειραματικής Σκηνής δαπανώνται, κατά το diavgeia.gov.gr, 9.840 ευρώ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ, π.χ. μόνο για τη σκηνοθεσία της παράστασης «Ο Μετρ και η Μαργαρίτα» (των 1.500 εισιτηρίων σε 15 παραστάσεις), την ώρα που καθιερωμένοι σκηνοθέτες στις κεντρικές σκηνές δεν αμείβονται με πάνω από 12.000-15.000 ευρώ καθαρά. Και αυτό ενώ οι μεγάλες σκηνές έμεναν κενές παραστάσεων και για πάνω από έναν μήνα, λόγω τεχνικών προβλημάτων (π.χ. το ξεμοντάρισμα του σκηνικού του «Γαλιλαίου»), αλλαγές επί αλλαγών στη σκηνοθεσία («Αννα Καρένινα» και «Δαμάζοντας τα κύματα») κ.ά.

1.460 ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ ΣΕ 39 ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ. Ή όταν παραστάσεις, όπως οι 39 συναπτές της «Μάγκντα Γκαίμπελς» του Γιώργου Βέλτσου, αποδίδουν συνολικά 1.460 εισιτήρια, το «Δαμάζοντας τα κύματα» σε 24 παραστάσεις 2.500 εισιτήρια, το «Φαρμακονήσι» 400 εισιτήρια σε 6 παραστάσεις και συνολικά τα έξοδα μέχρι τον Μάιο (δίχως το 1.300.000 για τις έξι παραστάσεις της Επιδαύρου –«Αντιγόνη», «Λυσιστράτη» και τη συμπαραγωγή με το Θέατρο Βαχτάνγκοφ της Μόσχας στον «Οιδίποδα», αλλά και για το άνοιγμα της επόμενης σεζόν) εκτιμώνται σε 8.500.000 ευρώ.

Οταν η Πειραματική Σκηνή, που κέρδισε και χορηγία 160.000 από το Ιδρυμα Νιάρχος, φέρεται ότι κόστισε πάνω από 200.000. Οταν η χορηγία των 200.000 από το Ιδρυμα Ωνάση αποτέλεσε σταγόνα στον ωκεανό των εξόδων, όπως και οι 10.000 από το Αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος, πέρα από τις 180.000 της χορηγίας από την Εθνική Τράπεζα που αφορούν μόνον τον «Οιδίποδα» του Βαχτάνγκοφ.

Δεν βοήθησε στο κλίμα και το πρωτοφανές κατέβασμα της «Ισορροπίας του Nash» –όταν κάποιοι μέμφθηκαν την εν λόγω παράσταση της Πειραματικής για τη χρήση του βιβλίου του Σάββα Ξηρού –μόλις 230 εισιτήρια μετά (σε 4 παραστάσεις), με τον ισχυρισμό προς το υπουργείο, κατά πληροφορίες, ότι «θα υπάρξει επίθεση με ρουκέτες στο Εθνικό», λόγω της «Ισορροπίας».

Το Εθνικό πάντως φέρεται να έχει μόλις 90.000 ευρώ στα ταμεία του, πολύ μακριά από το 1.300.000 που χρειάζεται για τις τρεις καλοκαιρινές παραγωγές και συμπαραγωγές του και για την επόμενη σεζόν. Και αυτά δίχως τα έξοδα (εκτός έδρας, μεταφορικά κ.λπ.) της όποιας περιοδείας για την «Αντιγόνη» κατά Στάθη Λιβαθινό και τη «Λυσιστράτη» κατά Μιχαήλ Μαρμαρινό και για την αποστολή του –ελληνικού –Χορού του «Οιδίποδα τυράννου» κατά Βαχτάνγκοφ στη Μόσχα, τον Σεπτέμβριο.