Μέχρι σήμερα, όποιος συνηθίζει να «περιφέρεται» έστω και για λίγο στους λαβυρίνθους του Διαδικτύου γνωρίζοντας τα στοιχειώδη για τη φανταχτερή διεθνή βιομηχανία του θεάματος θα έχει αντιληφθεί ότι κάτι τρέχει με την Μπιγιoνσέ τις τελευταίες εβδομάδες. Ειδικά μετά την κυκλοφορία στις 23 Απριλίου του νέου της δίσκου με τίτλο «Lemonade» («Λεμονάδα» επί το ελληνικότερον). Το 6ο κατά σειρά CD της Μπέι, όπως την αποκαλούν χαϊδευτικά οι θαυμαστές, περιέχει 12 νέα τραγούδια που είναι προσωρινά διαθέσιμα μόνο μέσω της ηλεκτρονικής μουσικής πλατφόρμας Tidal, ιδιοκτησίας του συζύγου της ράπερ Τζέι Ζ και του iTunes. Ως μπόνους άλμπουμ ήρθε και το διάρκειας 56 λεπτών φιλμ που το συνοδεύει και πρωτοπροβλήθηκε στο δίκτυο ΗΒΟ. Αν και η ταινία χαρακτηρίζεται από την αισθητική του βιντεοκλίπ με τις διαφορετικές ιστορίες των τραγουδιών να περνούν από την οθόνη, στην πραγματικότητα λειτουργεί σαν ένα ντοκιμαντέρ κατάθεσης ιδεών της Μπιγιονσέ (λέγεται πως το ΗΒΟ θα υποβάλει το φιλμ στις υποψηφιότητες των βραβείων Emmy).

Τα καρέ του γεμίζουν με εικόνες από έργα του βρετανοσομαλού ποιητή Βαρσάν Σάιρ, με τις μανάδες των νεαρών μαύρων Τρέιβον Μάρτιν, Μάικλ Μπράουν και Ερικ Γκάρνερ που δολοφονήθηκαν από αστυνομικούς να κρατούν φωτογραφίες τους. Ολοκληρώνεται όμως με μικρά νούμερα από αρκετές διασημότητες, όπως η τενίστρια Σιρίνα Γουίλιαμς και η τραγουδίστρια και ηθοποιός Ζεντάγια. Ολες πάντως Αφροαμερικανίδες.

Τις πρώτες ημέρες της κυκλοφορίας του δίσκου, τα ταμπλόιντ στην απέναντι όχθη του Ατλαντικού βοούσαν ότι το «Lemonade» είναι το ξέσπασμα της Νόουλς, όπως είναι το επίθετό της, για τις απιστίες του αγαπημένου της. Και ίσως να είχαν ένα δίκιο που δικαιολογούνταν από στίχους όπως «τελευταία προειδοποίηση / αν δοκιμάσεις αυτά τα σκ….. ξανά/ θα χάσεις τη σύζυγό σου» που συνοδεύτηκε και από πέταγμα της βέρας on camera στο βίντεο του κομματιού «Don’t hurt yourself». Ή το «Με θέλει μόνο όταν δεν είμαι εδώ / καλύτερα να καλέσει την Μπέκι με τα ωραία μαλλιά» στο τραγούδι «Sorry», έμμεση αναφορά, όπως συμπέραναν, στην εξωσυζυγική σχέση του Τζέι Ζ με τη σχεδιάστρια μόδας Ρέιτσελ Ρόι.

ΠΟΠ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΙ. Παρ’ όλα αυτά, αν κοιτούσαν πίσω από τις λέξεις, θ’ ανακάλυπταν μια πολιτική –έστω, συμβολική –διάσταση που η Μπιγιονσέ δίνει για πρώτη φορά στην καριέρα της. Μπλέκει την ποπ κουλτούρα με εικόνες και συμβολισμούς, συνδέοντάς τα όλα με την αφροαμερικανική καταγωγή της. Η αμερικανίδα τραγουδίστρια, που πρόσφατα τάχθηκε στο πλευρό της Χίλαρι Κλίντον, απευθύνεται στις μαύρες γυναίκες, «τους πιο απαξιωμένους και παραμελημένους ανθρώπους στην Αμερική», όπως ισχυρίζεται δανειζόμενη στίχους του Μάλκολμ Χ. Και παίρνει συμβολική εκδίκηση για τα δεινά τους και τη δολοφονία των παιδιών τους όταν εμφανίζεται στο φιλμ να σπάει μ’ ένα ρόπαλο την κάμερα ασφαλείας του αστυνομικού τμήματος της Νέας Ορλεάνης, προκαλώντας την οργή των αξιωματικών του –στην πραγματικότητα. Καταλύει τα σκληρά πρότυπα ομορφιάς που τους έχει θέσει η λευκή πατριαρχική κοινωνία και εντέλει στέλνει μήνυμα ενθάρρυνσης τραγουδώντας «Είχα τα πάνω και τα κάτω μου / αλλά πάντα βρίσκω την εσωτερική μου δύναμη να ανασυγκροτηθώ / Μου έδωσαν λεμόνια αλλά εγώ έκανα λεμονάδα».