Ο Τσαρλς και η Ρέι Ιμς, το θρυλικό ζεύγος αρχιτεκτόνων του μεταπολεμικού μοντερνισμού, συμπύκνωσαν με μια σειρά πασίγνωστων σήμερα καθισμάτων (οι καρέκλες Eiffel από πολυπροπυλένιο) το ντιζάιν που χαρακτήρισε την εποχή των 50s και 60s και ταυτίστηκε με το κοσμικό ευαγγέλιο της αμερικανικής ευημερίας. Σε αυτό το ζεύγος είναι αφιερωμένη η έκθεση φωτογραφίας και ταινιών που θα φιλοξενήσει η αθηναϊκή Εl Greco Gallery – Vitra Showroom, από αύριο και έως τις 21 Μαΐου.

Η έκθεση «The Gifted Eye of Charles Eames» άνοιξε ουσιαστικά πρώτη φορά το 2007, με αφορμή τη συμπλήρωση των 100 χρόνων από τη γέννηση του Τσαρλς Ιμς, φέρνοντας στο κοινό τη λιγότερο γνωστή πλευρά του μοντερνιστή αρχιτέκτονα. Μέσα από την καταγραφή των 100 φωτογραφιών αναδεικνύεται η ικανότητά του να υπογραμμίζει με την ιδιαίτερη ματιά του την ομορφιά της καθημερινότητας στις λεπτομέρειές της: ένα μπολ με χρυσόψαρα, το πλυμένο σερβίτσιο τσαγιού που στραγγίζει στον νεροχύτη, το «ζουμ» στον ανθό του ηλιοτρόπιου ή στο διάφανο κολλώδες σώμα μιας θαλάσσιας μέδουσας, που δείχνουν την εμμονή του Ιμς για την απεικόνιση στιγμιοτύπων, την οποία ανέπτυξε σε νεαρή ηλικία. Οπως είπε ο ίδιος το 1970 σε μια διάλεξή του στο Χάρβαρντ, η εμμονή άρχισε το 1918, όταν μετά τον θάνατο του πατέρα του βρήκε τον παλιό του φωτογραφικό εξοπλισμό: «Σύντομα βρέθηκα να αναμειγνύω ρευστές ουσίες φωτογραφίζοντας πάνω σε υγρές πλάκες. Το έκανα για έναν χρόνο, πριν ανακαλύψω ότι στην εταιρεία Ιστμαν ήδη είχαν εφεύρει το φωτογραφικό φιλμ και όλη αυτή διαδικασία δεν ήταν απαραίτητη».

Στη συλλογή που θα δούμε στην Αθήνα –όπου και θα μιλήσουν ο εγγονός των Ιμς και διευθυντής του Eames Office Ντεμέτριος Ιμς και η Φεντερίκα Τσάνκο Φελμπάουμ –η οικογένεια δείχνει διαφορετικές όψεις των εμπειριών της μέσα από τη ζωή, τα έργα και τα ταξίδια της. Ιδιαίτερα για τον Τσαρλς Ιμς η φωτογραφία δεν ήταν μόνο μέσο καταγραφής. Λειτουργούσε ως τμήμα της διαδικασίας σχεδιασμού. Οι εικόνες αυτές προέρχονται από το μεγάλο αρχείο (σχεδόν ένα εκατομμύριο εικόνες) που είχαν δημιουργήσει οι Ιμς και δωρήθηκε από την οικογένεια στη Βιβλιοθήκη του Κογκρέσου των ΗΠΑ. Στο πλαίσιο του ίδιου αφιερώματος θα παρουσιαστούν και οι μικρού μήκους ταινίες – σπουδές των Ιμς. Σε αυτές εξηγούν με το δικό τους μοντέρνο αφηγηματικό και οπτικό ύφος απόψεις για τον σχεδιασμό παιδικών παιχνιδιών, μαθηματικές σκέψεις, νόμους της Φυσικής, αλλά και την αμερικανική ιστορία μέσα από τη ζωή των Βενιαμίν Φραγκλίνου και Τόμας Τζέφερσον.

Γεννημένοι στην Αμερική στις αρχές του 20ού αιώνα (το 1907 ο Τσαρλς και το 1912 η Ρέι), οι Ιμς συναντήθηκαν στην Cranbrook Academy of Art στο Μίσιγκαν και έκτοτε έμειναν μαζί. Η Ρέι ήταν ιδιαίτερα γνωστή για το πάθος της με τη ζωγραφική (ίδρυσε το γκρουπ American Abstract Artists) και την κριτική οξυδέρκειά της και ο Τσαρλς καθιερώθηκε ως ένας από τους σημαντικότερους εκφραστές και ανανεωτές του μοντερνισμού στην Αμερική. Η κατοικία τους στην περιοχή Πασίφικ Παλισέιντς της Καλιφόρνια δημιουργήθηκε το 1949. Την ονόμασαν Case Study House #8 καθώς αποτελούσε υλοποίηση της διευρυμένης αντίληψης που είχαν για την αρχιτεκτονική και το ντιζάιν. Ηταν αποτέλεσμα μιας ζωντανής διαδικασίας πειραματισμού, διαμονής καλλιτεχνών (residencies), ανοιχτής δημιουργικής διαδικασίας.