Σενάρια – φωτιά για τους φόρους στα καύσιμα εξετάζει η κυβέρνηση που, εφόσον υλοποιηθούν, θα μετατρέψουν την Ελλάδα σε πρωταθλήτρια Ευρώπης με τις μακράν υψηλότερες τιμές σε βενζίνη και ντίζελ κίνησης, συμπαρασύροντας προς τα πάνω μεταφορές, κόστος επιχειρήσεων και τιμές προϊόντων. Την ίδια ώρα στο επιτελείο του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Τρύφωνα Αλεξιάδη ζυμώνονται σενάρια σύμφωνα με τα οποία τα σημερινά τέλη κυκλοφορίας θα μπορούσαν να περιοριστούν έως και το μισό, με το υπόλοιπο μισό των επιβαρύνσεων να μεταφέρεται στην κατανάλωση καυσίμων. Οσο περισσότερο χρησιμοποιεί ο ιδιοκτήτης το αυτοκίνητό του τόσο περισσότερα τέλη κυκλοφορίας θα πληρώνει.
ΑΥΞΗΣΕΙΣ ΠΑΝΤΟΥ. Οποιοδήποτε από τα σενάρια και αν επιλεγεί, η αγορά θεωρεί βέβαιο ότι οι πωλήσεις καυσίμων θα υποχωρήσουν, η ψυχολογία των καταναλωτών θα επιδεινωθεί περαιτέρω, τα φορολογικά έσοδα που προσδοκά η κυβέρνηση δεν θα έρθουν ποτέ για τον κρατικό κορβανά και οι αυξήσεις θα περάσουν παντού. Στην παραγωγική αλυσίδα, τη βιομηχανία και φυσικά στον τελικό καταναλωτή.
Σε μια στιγμή που οι εξαγωγικές επιχειρήσεις πασχίζουν να κερδίσουν μερίδια ανταγωνιστικότητας αυτή θα πληγεί, ενώ οι βιομηχανίες που χαροπαλεύουν και ήλπιζαν να μειωθεί το υψηλό ενεργειακό τους κόστος θα το δουν να αυξάνεται. Σε μια στιγμή που οι αγρότες ζητούν μειώσεις στις τιμές των καυσίμων επίσης θα βρεθούν αντιμέτωποι με αυξήσεις.
Από βενζίνη και ντίζελ κίνησης έως υγραέριο. Στο υπουργείο Οικονομικών υποστηρίζουν ότι αυτό είναι το μοναδικό ικανό μέτρο προκειμένου χιλιάδες ιδιοκτήτες αυτοκινήτων, οι οποίοι έχουν καταθέσει πινακίδες για να αποφύγουν μια σειρά επιβαρύνσεων (τέλη κυκλοφορίας, φόρο πολυτελείας κ.λπ.), να προχωρήσουν σε άρση της ακινησίας των οχημάτων τους.
Πέρυσι, πάνω από 100.000 ιδιοκτήτες αυτοκινήτων κατέθεσαν πινακίδες προκειμένου να γλιτώσουν τις παραπάνω επιβαρύνσεις. Στο υπουργείο εκτιμούν ότι μειώνοντας τα τέλη κυκλοφορίας το φαινόμενο της μαζικής κατάθεσης πινακίδων θα σταματήσει. Σε κάθε περίπτωση, εφόσον επιβεβαιωθεί το εν λόγω σενάριο, τη νύφη θα τη πληρώσουν μαζικά όλοι οι οδηγοί μέσω της αύξησης των φόρων στα καύσιμα.
Ενα ακόμη από τα πολλά σενάρια που εξετάζονται θέλει μαζί με τα καύσιμα κίνησης να αυξάνεται και το φυσικό αέριο, όπου ο ελληνικός συντελεστής είναι από τους υψηλότερους στην Ευρώπη. Οι επιπτώσεις από μια τέτοια κίνηση χαρακτηρίζονται καταστροφικές, αφού το φυσικό αέριο αποτελεί βασικό συντελεστή κόστους στην παραγωγική διαδικασία για τις βαριές βιομηχανίες και την ηλεκτροπαραγωγή. Αν αυξηθεί ο φόρος στο αέριο, θα τεθεί θέμα ανατιμήσεων ακόμη και στο ρεύμα, άσχετα αν αυτό τελικά δεν συμβεί λόγω πολιτικής απόφασης.