Στα επίπεδα των 700 εκατ. ευρώ αναμένεται να φτάσει το τίμημα που θα καταβάλλουν οι υποψήφιοι μνηστήρες για το 67,7% των μετοχών του ΟΛΠ, σύμφωνα με δημοσίευμα της «Wall Street Journal», που επικαλείται καλά ενημερωμένες πηγές της αγοράς για τη δεύτερη μεγάλη αποκρατικοποίηση που μετά τα αεροδρόμια εισέρχεται στην τελική ευθεία.

Ενόψει της προσεχούς Δευτέρας οπότε και εκπνέει η προθεσμία υποβολής δεσμευτικών προσφορών από τους μνηστήρες του λιμανιού, το δημοσίευμα της «WSJ» επικαλείται πληροφορίες σύμφωνα με τις οποίες θα κονταροχτυπηθούν για τον ΟΛΠ και οι τρεις συμμετέχοντες στο διαγωνισμό. Δηλαδή τόσο οι Κινέζοι της Cosco, όσο επίσης οι Δανοί της APM Terminals (Maersk) καθώς και οι Φιλιππινέζοι της ICTS, δείγμα ότι ο ανταγωνισμός θα είναι ισχυρός.

Αναφορικά με τα σενάρια για το τίμημα, τα 700 εκατ. ευρώ (765 εκατ. δολάρια) θα αφορούν και το 67,7% του ΟΛΠ που θα γίνει τμηματικά. Δηλαδή, τόσο την αγορά του 51% των μετοχών του ΟΛΠ που θα γίνει άμεσα, όσο και το υπόλοιπο 16,7% που σύμφωνα με τη σύμβαση θα έχει τη δυνατότητα να αποκτήσει ο νικητής του διαγωνισμού μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια, και εφόσον πρώτα δεσμευτεί για επενδύσεις ύψους 350 εκατ. ευρώ.

Το σκεπτικό πίσω από τη σταδιακή εκχώρηση του 16% των μετοχών του ΟΛΠ είναι να εξασφαλίσει το όσο το δυνατόν μεγαλύτερο τίμημα για το ελληνικό Δημόσιο, δεδομένου ότι η είσοδος του επενδυτή μπορεί να βελτιώσει περαιτέρω την αξία του συγκεκριμένου περιουσιακού στοιχείου.

Το ύψος του τιμήματος απασχολεί σοβαρά τη κυβέρνηση, πόσο μάλλον αφού αν κάτι πάει στραβά θα δώσει λαβές στη συνιστώσα του ΣΥΡΙΖΑ που αντιμάχεται τις ιδιωτικοποιήσεις. Στο ταμπλό του χρηματιστηρίου, ο ΟΛΠ αποτιμώνταν χθες στα 352 εκατ. ευρώ (σσ: 238 εκατ. ευρώ το 67,7%), ωστόσο σε στρατηγικές αποκρατικοποιήσεις, παίζουν σημαντικό ρόλο και άλλες παράμετροι. Δηλαδή μελλοντικές υπεραξίες, το premium που πηγάζει από τις προσδοκίες της αγοράς ότι η ιδιωτικοποίηση θα σημάνει την αναζωογόνηση του λιμανιού, κλπ.

Αυτά ακριβώς θα λάβουν υπόψιν τους και οι ανεξάρτητοι αποτιμητές που θα καθορίσουν τα κατώτατα αποδεκτά πλαφόν για τον ΟΛΠ, με τις αποτιμήσεις να ανοίγουν την ίδια ημέρα με τις προσφορές.

Σε ένα άλλο επίπεδο, αμιγώς διαδικαστικό, εγκρίθηκε από το Συμβούλιο της Επικρατείας, το Προεδρικό Διάταγμα για τη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένος (ΡΑΛ) που σημαίνει ότι τον Ιανουάριο θα πάρει υπογραφές από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, ώστε αμέσως μετά να ξεκινήσει η εφαρμογή του.

Η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένος αφορά ένα θέμα που έχει τεθεί από το 2013 όταν και ξεκίνησε η συγκεκριμένη αποκρατικοποίηση.

Η σύστασή της δεν αποτελεί “προαπαιτούμενο” για το διαγωνισμό, με την έννοια ότι είναι απαραίτητο να προηγηθεί της υποβολής των δεσμευτικών προσφορών, ωστόσο καλό θα ήταν να λειτουργούσε ήδη, προκειμένου να έχει αρθεί άλλη μία αβεβαιότητα και προαίρεση για τη διενέργεια της συναλλαγής.

Ενα καθαρότερο θεσμικό πλαίσιο αυξάνει την αξία του περιουσιακού στοιχείου, καθώς παρέχεται μια ασφαλέστερη εικόνα στους ενδιαφερόμενους επενδυτές. Εδώ και μήνες η εικόνα αυτή παραμένει θολή, κυρίως με υπαιτιότητα του υπουργείου Ναυτιλίας, που είναι και ο αρμόδιος φορέας για τη δημιουργία της Αρχής.