Τέσσερις τομείς, οι σιδηροδρομικές μεταφορές, δηλαδή η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, οι έρευνες για υδρογονάνθρακες, τα ενεργειακά έργα, και οι κατασκευές, ενδιαφέρουν μεταξύ άλλων τις γαλλικές εταιρείες που θα συνοδεύουν τον πρόεδρο Φρανσουά Ολάντ ο οποίος καταφθάνει μεθαύριο στην Αθήνα.

Πηγές του Μεγάρου Μαξίμου, αναφέρουν ότι μεταξύ των αποκρατικοποιήσεων ξεχωρίζει η περίπτωση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της εταιρείας τροχαίου υλικού Rosco, όπου ο διαγωνισμός βρίσκεται σε εξέλιξη, και μετά την αποχώρηση όπως όλα δείχνουν των Ρώσων, το ενδιαφέρον των Γάλλων που το τελευταίο χρόνο είχε ατονήσει, πιθανώς να αναζοπυρωθεί. Τουλάχιστον, αυτή είναι η ελληνική επιθυμία.

Οι γαλλικοί σιδηρόδρομοι SNCF συμμετείχαν στην πρώτη φάση του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ που προκηρύχθηκε προ… διετίας (Ιούλιο 2013). Εδω και ένα χρόνο ωστόσο είχαν πάψει να ζητούν στοιχεία για τη διαδικασία. Στην αγορά ήταν σαφές πως η SNCF δεν ενδιαφέρεται πια για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, παρά παρέμενε στο παιχνίδι μόνο για τη Rosco, όπου το οικονομικό αντικείμενο είναι φυσικά πολύ μικρότερο.

Τώρα, μετά και την απομάκρυνση των Ρώσων, δεν αποκλείεται με εντολή του Φρ.Ολαντ, η διοίκηση της SNCF, να επανακάμψει στην κούρσα για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Σε μια τέτοια περίπτωση θα βρει απέναντί της το σχήμα της ρουμανικής Grup Feroviar Roman που συνεργάζεται με την αμερικανική Watco. «Oι τελικές προσφορές για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα πρέπει να κατατεθούν μέχρι τον Ιανουάριο και πιθανότατα θα είναι χαμηλές», ανέφερε πάντως χθες ο επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ Στ.Πιτσιόρλας μιλώντας στους Financial Times.

Δεύτερος τομέας γαλλικού ενδιαφέροντος φαίνεται ότι είναι οι έρευνες για υδρογονάνθρακες. Ο λόγος φυσικά για τη γαλλική Total. Λέγεται ότι θα ενδιαφερόταν να συνεργαστεί με τα ΕΛΠΕ εφόσον η ελληνική εταρεία ανακηρυχθεί ανάδοχος στο διαγωνισμό για τις χερσαίες περιοχές Άρτα – Πρέβεζα και Βορειοδυτική Πελοπόννησος, όπου και έχει υποβάλει προσφορές.

Το γιατί η Total δεν κατέβηκε στον μεγαλο γύρο παραχωρήσεων του περασμένου Ιουλίου σε Ιόνιο και Κρήτη, παρ’ ότι μάλιστα είχε αγοράσει τα σεισμικά δεδομένα, αποδίδεται στη πολιτική αβεβαιότητα που επικρατούσε τότε για την τύχη της χώρας, καθώς και στο γεγονός ότι τα ελληνικά νερά είναι αχαρτογράφητα.

Επομένως, με χαμηλές τιμές πετρελαίου στα 50 δολάρια, κανείς σοβαρός παίκτης- όπως φάνηκε και από την απουσία ξένων παικτών- δεν επιθυμεί να αναλάβει το ρίσκο για έρευνες, πόσο μάλλον σε αρκετά βαθιά νερά σαν τα ελληνικά.

Τώρα, οι πολιτικές συνθήκες είναι διαφορετικές από εκείνες του Ιουλίου. Τα τεχνικά ωστόσο χαρακτηριστικά των ερευνών σε ξηρά και θάλασσα στην Ελλάδα, παραμένουν τα ίδια. Αυτός ακριβώς είναι και ο λόγος που οι πληροφορίες φέρουν τη Total να ζητά συνεργασία με τα ΕΛΠΕ, προκειμένου να μοιραστεί το ρίσκο.

Το ενδιαφέρον των Γάλλων, στα λόγια τουλάχιστον, για τα ελληνικά πετρέλαια δεν είναι τωρινό. ”Είναι μια ευκαιρία για την Ελλάδα και την Ευρώπη η ύπαρξη υδρογονανθράκων. Αν μπορεί η Γαλλία να συνεκμεταλευτεί με την Ελλάδα τα κοιτάσματα θα το κάνει», είχε πει το Φεβρουάριο του 2013 ο Γάλλος Πρόεδρος, μπροστά σε ένα κοινό ελλήνων και γάλλων επιχειρηματιών, κατά την προηγούμενη επίσκεψή του στην Αθήνα, καλεσμένος του τότε Πρωθυπουργού Α.Σαμαρά.

Ενας άλλος τομέας ενδιαφέροντος αφορά τις κατασκευές – στη γαλλική αποστολή θα συμμετέχει αντιπροσωπεία της Vinci εκ των κορυφαίων τεχνικών ομίλων στον κλάδο παγκοσμίως- και ένας ακόμη τα ενεργειακά έργα. Εδώ, οι γνωρίζοντες έχουν ακούσει πολλές φορές στο παρελθόν την EDF ή τη θυγατρική της Edison, να εκφράζουν ανοικτά ενδιαφέρον για τη ΔΕΗ. Επειδή δεν πωλούνται ούτε η ΔΕΗ, ούτε και η Μικρή ΔΕΗ, αυτό που απομένει είναι ο τομέας των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, όπου η EDF πρωταγωνιστεί στην ελληνική αγορά.

Η ακριβής λίστα με τα ονόματα των επιχειρηματικών στελεχών που θα συνοδεύουν τον Ολάντ, αναμένεται να οριστικοποιηθεί σήμερα, ωστόσο σύμφωνα με τις πληροφορίες ο Γάλλος Πρόεδρος θα συνοδεύεται από στελέχη 70 μικρών και μεγάλων γαλλικών επιχειρήσεων. Από τις Vinci, Total, SNCF, και EDF, μέχρι τις Suez και Veolia.

Σημειώνεται ότι το ελληνογαλλικό φλερτ είχε αναθερμανθεί πρόσφατα, όταν στις 28 και 29 Σεπτεμβρίου ο πρόεδρος του ΣΕΒ Θεόδωρος Φέσσας, συνοδευόμενος από Έλληνες βιομηχάνους, επισκέφθηκε το Παρίσι έπειτα από πρόσκληση του γαλλικού συνδέσμου βιομηχάνων και εργοδοτών MEDEF. Εκεί εκτός των άλλων, συναντήθηκε και με τους γάλλους υπουργούς Οικονομικών Μισέλ Σαπέν και Οικονομίας Εμάνουελ Μακρόν.