Εκατοντάδες αγωγές από πελάτες που αγόρασαν ντιζελοκίνητα αυτοκίνητα με το λογισμικό παραποίησης της μέτρησης των ρύπων, οι οποίες έχουν κατατεθεί σε αμερικανικά και ευρωπαϊκά δικαστήρια, αντιμετωπίζει η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Volkswagen. Οι αγωγές κατηγορούν την εταιρεία για απάτη, αθέμιτο ανταγωνισμό, ηθική βλάβη, αναληθή διαφήμιση και παραβιάσεις των κανόνων δημόσιας υγείας, μεταξύ των άλλων.

Η Volkswagen ετοιμάζεται για σκληρή νομική μάχη σε πολλά μέτωπα. Στις 21 Σεπτεμβρίου το αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης άρχισε έρευνα για να αποδειχθεί εάν υπάρχει εγκληματική ευθύνη από την πλευρά της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Ερευνα για απάτη άρχισαν στις 28 Σεπτεμβρίου οι εισαγγελείς στο γερμανικό κρατίδιο της Κάτω Σαξονίας, όπου βρίσκεται η έδρα της Volkswagen –την περασμένη εβδομάδα η αστυνομία έκανε έφοδο στα γραφεία. Στη Γαλλία, η εισαγγελία του Παρισιού άρχισε έρευνα στις 2 Οκτωβρίου «για προώθηση προϊόντος που αποτελεί κίνδυνο για τη δημόσια υγεία».

Εκτός από τις κυβερνήσεις και τις οικολογικές οργανώσεις, αγωγές εναντίον της μεγαλύτερης ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας καταθέτουν πλέον πολίτες πολλών χωρών. Στις ΗΠΑ όπου η νομοθεσία είναι πιο αυστηρή ήδη οι αγωγές ξεπερνούν τις 200 και οι καταναλωτές ζητούν αποζημίωση δισεκατομμυρίων δολαρίων, ενώ πρόσφατα Ισπανίδα στη Μαδρίτη που είχε αγοράσει ένα Volkswagen Beetle 1.5 TDI κατέθεσε αγωγή ζητώντας από την εταιρεία 25.000 ευρώ για την απώλεια αξίας του οχήματός της, για ζημιά στην ιδιοκτησία της και ηθική ζημιά «λόγω της εμπιστοσύνης» που έδειξε στη Volkswagen.

«Οι κυρώσεις θα συζητηθούν σε δύο βάσεις: στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ» λέει ο Σαντιάγο Βισιάνο, εκπρόσωπος νομικής εταιρείας που ειδικεύεται σε συλλογικές αγωγές καταναλωτών και ανέλαβε την αγωγή της Ισπανίδας. Στις ΗΠΑ, η Volkswagen προσέλαβε την έμπειρη νομική εταιρεία Kirkland&Ellis, η οποία εκπροσώπησε και την BP μετά την κρίση που προκλήθηκε από την πετρελαιοκηλίδα στον Κόλπο του Μεξικού –υπόθεση που έκλεισε την περασμένη εβδομάδα με πρόστιμο στην πετρελαϊκή εταιρεία που φθάνει τα 20,8 δισ. δολάρια.

Στη Βρετανία ο υπουργός Μεταφορών δήλωσε ότι δεν πιστεύει πως και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες πείραξαν το λογισμικό για να παραποιήσουν τις μετρήσεις ρύπων, διευκρίνισε όμως πως κάποιες εταιρείες ακόμα δεν έχουν απαντήσει στο αίτημα της κυβέρνησης του Λονδίνου για πληροφορίες σχετικά με το θέμα. «Μέχρι στιγμής, από τις απαντήσεις που έχουμε λάβει από τις αυτοκινητοβιομηχανίες που κατασκευάζουν οχήματα στη χώρα μας, είμαι ικανοποιημένος, υπάρχουν όμως ακόμα εταιρείες που δεν μας έχουν στείλει τα στοιχεία που ζητήσαμε» είπε ο Πάτρικ Μακλάφιν. Μεταξύ των αυτοκινητοβιομηχανιών που κατασκευάζουν μοντέλα τους σε βρετανικό έδαφος είναι η Nissan, η BMW, η Jaguar, η Land Rover και η Toyota. Συνολικά 1,2 εκατ. πετρελαιοκίνητα μοντέλα της VW με το προβληματικό λογισμικό κυκλοφορούν στη Βρετανία. Εκπρόσωπος της γερμανικής εταιρείας δήλωσε ότι η ανάκλησή τους για να διορθωθούν πρόκειται να αρχίσει το πρώτο τετράμηνο του 2016.

Κανένα θέμα ασφάλειας

Το κυριότερο επιχείρημα της Volkswagen για την υπεράσπισή της είναι πως στην όλη υπόθεση δεν τέθηκε ούτε μια στιγμή σε κίνδυνο η ασφάλεια των οδηγών ή των επιβατών: «Ολα τα οχήματα που αφορά το λογισμικό είναι τεχνικά απολύτως ασφαλή και κατάλληλα για κυκλοφορία» αναφέρεται σε κάθε ανακοίνωση της αυτοκινητοβιομηχανίας.