Ξεμπλοκάρει και επίσημα σήμερα η επανέναρξη του διαγωνισμού πώλησης του ΟΛΠ, καθώς συνεδριάζει για το θέμα το ΤΑΙΠΕΔ και αμέσως μετά αναμένεται να αποστείλει στους συμμετέχοντες επενδυτές τα τεύχη με όλες τις αλλαγές στους όρους της προκήρυξης.

Ποιές είναι οι αλλαγές αυτές; Αφενός αφορούν την πώληση του 51% των μετοχών του οργανισμού αντί για το 67,7% της αρχικής προκήρυξης, αφετέρου την διάθεση του υπόλοιπου 16% σε τέσσερεις διαδοχικές ημερομηνίες σε βάθος πενταετίας, ανάλογα με την πρόοδο στην υλοποίηση των επενδύσεων τις οποίες θα δεσμευτεί να κάνει ο επενδυτής.

Οι όροι αυτοί θα αποσταλούν στους επενδυτές που έχουν προκριθεί στην β’ φάση του διαγωνισμού- APM Terminals, Cosco, International Container Terminal Services, Ports America και Utilico- προκειμένου να ετοιμάσουν τις προσφορές τους, χωρίς να αποκλείεται οι καταληκτικές προθεσμίες να προσδιοριστούν τελικά γύρω στο Σεπτέμβριο.

Κι αυτό, τόσο επειδή απαιτείται χρόνος για να ολοκληρωθούν η σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ΟΛΠ και ελληνικού Δημοσίου αλλά και η συνοδευτική συμφωνία μετόχων, όσο και εξαιτίας της γενικότερης πολιτικής αβεβαιότητας. Στο ΤΑΙΠΕΔ γνωρίζουν καλά ότι όσο δεν κλειδώνει η συμφωνία μεταξύ της κυβέρνησης και των δανειστών, τόσο οι ξένοι επενδυτές θα διστάζουν να κατέβουν σε διαγωνισμούς του Δημοσίου, πόσο μάλλον όταν πρόκειται για μεγάλα ντιλ σαν αυτό του ΟΛΠ.

Πάντως ο διαγωνισμός μόνο τελειωμένη υπόθεση υπέρ της Cosco δεν θα πρέπει να θεωρείται. Οι Δανοί της Maersk, που συμμετέχουν στο διαγωνισμό μέσω της θυγατρικής τους ολλανδικής APM Terminals φαίνονται αποφασισμένοι να κονταροχτυπηθούν με τους Κινέζους.

Στόχος τους άλλωστε είναι να σταματήσουν τη μείωση της εμπορευματικής κίνησης που καταγράφεται σταθερά τα τελευταία χρόνια στα λιμάνια της Βόρειας Θάλασσας τα οποία ελέγχουν, προς όφελος του Πειραιά.

Στο πλαίσιο αυτό, χθες, οι εκπροσώποι της κοινοπραξίας ΑPM Terminals- Maersk Francois-Xavier Delenclos και Sander Riemersma, μαζί με την πρέσβειρα της Δανίας στην Ελλάδα Mette Knudsen, συναντήθηκαν με τον υπουργό Οικονομίας Γ. Σταθάκη.

Ενα άλλο θέμα που έχει απασχολήσει αρκετά το ΤΑΙΠΕΔ αφορά το ενδεχόμενο να συμπεριληφθεί στο διαγωνισμό και η δραστηριότητα της ακτοπλοίας. Αρχικά είχε εξεταστεί το ενδεχόμενο να μην συμπεριληφθεί στα τεύχη της β’ φάσης, ωστόσο κρίθηκε τελικά ότι κάτι τέτοιο θα προσέκρουε σε νομικά εμπόδια. Ετσι, το πιθανότερο είναι ότι τελικά παραχωρείται και αυτή.

Υπενθυμίζουμε ότι ο διαγωνισμός δεν αφορά την πώληση υποδομών αλλά την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης τους, το οποίο σήμερα κατέχει ο ΟΛΠ. Στην ουσία, θα παραχωρηθεί το δικαίωμα που κατέχει από το 2002 ο ΟΛΠ όταν και σύναψε σύμβαση παραχώρησης με το Δημόσιο για το λιμάνι του Πειραιά, που εν συνεχεία επεκτάθηκε και κυρώθηκε δια νόμου στη Βουλή.

Από εκεί και πέρα, στο πλαίσιο του διαγωνισμού πώλησης που προκηρύχθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση του 67% των μετοχών του ΟΛΠ, αναφέρεται ρητά πως παράλληλα με τη διαγωνιστική διαδικασία θα δρομολογηθεί από το Δημόσιο και η επαναδιαπραγμάτευση της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης. Κι αυτό, προκειμένου να εναρμονιστεί με τις βέλτιστες πρακτικές της αγοράς, να εξασφαλίσει τις ευαίσθητες κοινωνικά υπηρεσίες, να προσδιορίσει κανόνες για τα τιμολόγια ακτοπλοΐας και να ορίσει ελάχιστο απαιτούμενο ύψος επενδύσεων.