Ελάχιστες γυναίκες στο Χόλιγουντ σήμερα έχουν να επιδείξουν μια τόσο επιλεκτική φιλμογραφία όσο η Τζέσικα Τσαστέιν –το όνομά της αποτελεί, εδώ και καιρό, εγγύηση για τους κινηματογραφόφιλους. Και πώς να μην είναι; Από το βραβευμένο με Χρυσό Φοίνικα «Δέντρο της ζωής» του Τέρενς Μάλικ, πλάι στους Μπραντ Πιτ και Σον Πεν το 2011, η Τσαστέιν πρωταγωνίστησε σε μια σειρά σημαντικών ταινιών και η κριτική με τη σειρά της εξύμνησε τόσο αυτές, όσο κι εκείνη: «Σαλώμη» του Αλ Πατσίνο (2011), «Κοριολανός» του Ρέιφ Φάινς, «Zero Dark Thirty» της Κάθριν Μπίγκελοου –τρεις ταινίες που καλύπτουν με άνεση το φάσμα που ξεκινά από το ποιοτικό φεστιβαλικό σινεμά, μέχρι το «σοβαρό» mainstream, μαρτυρούν τις προσεκτικές της κινήσεις στον φιλμικό χάρτη.
Μία, ή… δύο εξ αυτών, συναντάμε στις Νύχτες Πρεμιέρας, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας που διοργανώνει το περιοδικό «Σινεμά», ίσως η σημαντικότερη –ανάμεσα σε πολλές, είναι η αλήθεια -κληρονομιά του αξέχαστου Γιώργου Τζιώτζιου στο σινεφίλ κοινό της πόλης. Και λέω δύο, γιατί «Η εξαφάνιση της Ελινορ Ρίγκμπι» αφορά μεν μια σχέση, που όμως απασχολεί δύο ταινίες, με τους «υπότιτλους» «Him» και «Her» αντίστοιχα, παρουσιάζοντας την ιστορία του χωρισμού ενός νέου ζευγαριού (που το χτυπά μια αβάσταχτη τραγωδία) από τη μεριά Του και από τη μεριά Της. Στο επίσημο πρόγραμμα του Φεστιβάλ συναντάμε και τα δύο φιλμ.

Δεν είναι όμως τα μόνα ενδιαφέροντα σημεία του. Γιατί στο επετειακό 20ό Φεστιβάλ συναντά κανείς και ένα μεγάλο αφιέρωμα στον Ρόμπερτ Αλτμαν, με προβολές των σημαντικότερων ταινιών που γύρισε τη δεκαετία του ‘70 (ανάμεσά τους το «MASΗ» και το αριστουργηματικό «Η έντιμος κυρία και ο χαρτοπαίκτης» του 1971, με Γουόρεν Μπίτι και Τζούλι Κρίστι), ένα ακόμη αφιέρωμα στον αγαπημένο Αντρέι Ζουλάφσκι, έναν πραγματικά άφοβο κινηματογραφιστή (ποιος μπορεί να ξεχάσει ταινίες όπως το «Σημασία έχει να αγαπάς» και «Μια γυναίκα δαιμονισμένη»;), δύο υπέροχα μουσικά ντοκιμαντέρ για τους Pulp και τον Νικ Κέιβ – «Pulp: a film about life, death and supermarkets» και «20.000 days on Earth» –, καθώς και μια συλλογή από τις καλύτερες κινηματογραφικές στιγμές της σεζόν που έρχεται.

Ανάμεσα στα ξεχωριστά τμήματά του διακρίνεται το αφιέρωμα στην Αυστραλία, με την προβολή έξι ταινιών – μη χάσετε για κανένα λόγο το φιλμ «These final hours» του Ζακ Χίλντιτς, την ιστορία δηλαδή ενός άνδρα που, την τελευταία ημέρα του κόσμου, παίρνει υπό την προστασία του ένα κορίτσι που αναζητά τον πατέρα του. Ενδιαφέρον όμως παρουσιάζουν όλες οι ταινίες του αφιερώματος («52 Τρίτες», «Ο μπαμπούλας», «Το βαποράκι», «Ανθρωπος στο άπειρο» και «The Rover») που αποκαλύπτουν μια κινηματογραφία με σοβαρές προτάσεις.

Τέλος, σε ένα ειδικό αφιέρωμα με τίτλο «Framelike Motion», το Φεστιβάλ θα προβάλει στην Τεχνόπολη (στον ειδικό χώρο Μηχανουργείο) το «Μοντέλο» του Κώστα Σφήκα, που κλείνει 40 χρόνια ζωής, μία από τις πιο σημαντικές στιγμές του ευρωπαϊκού αβανγκάρντ κινηματογράφου. Επιλογή πραγματικά μοντέρνα, που δείχνει πως οι Νύχτες Πρεμιέρας δεν φοβούνται να κοιτάξουν πίσω στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου, κάνοντας παράλληλα και προτάσεις που μαρτυρούν αληθινό βάθος σκέψης. Μένοντας στο ελληνικό σινεμά, σημειώνουμε και την προβολή του «Blast» του Σύλλα Τζουμέρκα που έρχεται μετά την αξιοσημείωτη πορεία της ταινίας σε διεθνή φεστιβάλ.

INFO

20ό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αθήνας –Νύχτες Πρεμιέρας

17-28 Σεπτεμβρίου 2014.Η προπώληση των καρτών διαρκείας του Φεστιβάλ (κόστους 35-75 ευρώ) αρχίζει σήμερα Δευτέρα στις 15.00 το απόγευμα στους κινηματογράφους Οντεόν Οπερα 1 & 2, Ιντεάλ και Ταινιοθήκη της Ελλάδος και στις 16.00 στους κινηματογράφους Δαναός 1 & 2. Η προπώληση των μεμονωμένων εισιτηρίων (κόστους 4-6 ευρώ) ξεκινά την Τετάρτη 10 Σεπτεμβρίου. Θα διατεθούν 2.000 δωρεάν προσκλήσεις για ανέργους. Πληροφορίες: http://www.aiff.gr/