Μία ροζ σβάστικα και ένα σύνθημα που ξαφνιάζει: εάν αυτό το σύμβολο σας προσβάλλει… χρειάζεστε ένα μάθημα ιστορίας. Το T-shirt κοστίζει 24 ευρώ και ο σχεδιαστής του είναι ο αμερικανός Σινζούν Ουέσον. Προφανώς, δεν είναι νεοναζί. Απεναντίας είναι αποφασισμένος, όπως λέει ο ίδιος, να αποκαταστήσει τη φήμη αυτού του ινδουιστικού συμβόλου.

Ισως να μην υπάρχει πιο πολυσυζητημένο και σίγουρα πιο «διασυρμένο» σύμβολο από τη σβάστικα. Το 1921, ο Χίτλερ υιοθέτησε το hakenkreuz, γνωστό ευρέως ως αγκυλωτό σταυρό, αρχικά ως έμβλημα του ναζιστικού κόμματος και στη συνέχεια της επίσημης γερμανικής σημαίας. Εκτοτε, η – αριστερόστροφη – σβάστικα έγινε το κατ’ εξοχήν σύμβολο του ρατσισμού και της γενοκτονίας.

Πίσω από τη σβάστικα ωστόσο, υπάρχει ένα μακρύ παρελθόν, πολύ διαφορετικό από τη βαρβαρότητα με την οποία συνδέθηκε κυρίως από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο κι έπειτα. Αιώνες πριν από τη γέννηση του ναζισμού, η – δεξιόστροφη – σβάστικα απαντούσε σε αρκετούς πολιτισμούς αποκλειστικά ως θετικό σύμβολο: καλής τύχης, γονιμότητας κ.λπ. Η ίδια η λέξη έχει τις ρίζες της στη Σανσκριτική και σημαίνει «να είσαι καλός».

Κόντρα στις ακροδεξιές και νεοναζιστικές τάσεις της εποχής, υπάρχει μία μερίδα ανθρώπων σήμερα που θέλουν να δουν τη σβάστικα να κερδίζει ξανά την αρχική της σημασία. Σε αυτούς περιλαμβάνεται και ο αμερικανός σχεδιαστής, ο οποίος λανσάροντας από το 2013 τη σειρά Spiritual Punx (ρούχα, αξεσουάρ, αυτοκόλλητα με σήμα τον ροζ αγκυλωτό σταυρό) προσπαθεί να εμπνεύσει τον κόσμο να είναι «πιο στοργικός και πιο ανεκτικός σε όλα».

Εν μέρει, σύμφωνα με αμερικανικό περιοδικό The Atlantic, ο στόχος του Ουέσον επετεύχθη. Κατάφερε να ακουστεί το όνομά του, ενδεχομένως και το μήνυμά του. Εμπορικά ωστόσο δεν σημείωσε την επιτυχία που θα ήθελε. Το πελατολόγιό του είναι αρκετά περιορισμένο: η στάμπα είναι πολύ «φάνκι» για τους νεοναζί, αλλά και κάπως αμφιλεγόμενη για όλους τους υπόλοιπους που δεν θα ήθελαν να ταυτιστούν με τους θαυμαστές του Τρίτου Ράιχ…