Δεκαοκτώ μικρά και μεγάλα επιχειρηματικά ντιλ σε ναυτιλία, ενέργεια, ακίνητα, κατασκευές, μάρμαρα, καθώς επίσης στις εξαγωγές οίνου και ελαιολάδου, συνολικού ύψους πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ, ψήνονται γύρω από το κύριο πιάτο της τριήμερης επίσκεψης του κινέζου πρωθυπουργού Λι Κετσιάνγκ στην Ελλάδα που ξεκινά σήμερα.

Εκτός του κινεζικού ενδιαφέροντος για το λιμάνι του Πειραιά και τα αεροδρόμια Αθηνών και Καστελλίου, το μενού συμπεριλαμβάνει συμφωνίες μεταξύ ελλήνων εφοπλιστών και κινεζικών τραπεζών για ναυπήγηση πλοίων σε κινεζικά ναυπηγεία, 100-150 συναντήσεις κινεζικών με ελληνικές επιχειρήσεις, αλλά και πέντε διακρατικές συνεργασίες σε ενέργεια, τουρισμό, υψηλή τεχνολογία, ναυτιλία και πολιτισμό.

ΣΤΟΝ ΤΟΜΕΑ ΤΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ξεχωρίζουν σύμφωνα με πληροφορίες η συμφωνία μεταξύ China Development Bank και Costa Mare (οικογένεια Κωνσταντακόπουλου) για τη χρηματοδότηση ναυπήγησης νέων πλοίων, καθώς και άλλης μεγάλης κινεζικής τράπεζας με την Thenamaris (οικογένεια Μαρτίνου).

Η ΕΝΕΡΓΕΙΑ. Στον τομέα της ενέργειας, ο όμιλος ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ αναμένεται να υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας με τον κινεζικό κολοσσό Sinohydro για επενδύσεις σε σχέδια ΑΠΕ. Ταυτόχρονα, το Enterpise Greece (πρώην Invest In Greece) με μεσολαβητή την China Development Bank θα υπογράψει συμφωνία με την China Energy Conservation and Environmental Protection για επενδύσεις ύψους 200 εκατ. ευρώ στις ΑΠΕ.

ΣΤΟΝ ΤΟΜΕΑ ΤΩΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΩΝ, πάλι το Enterpise Greece θα υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας με την China State Construction Engineering Corporation που θέλει να συμμετάσχει στον διαγωνισμό του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι Ηρακλείου. Εφόσον ευοδωθούν τα σχέδια των Κινέζων, έχουν διαμηνύσει ότι ενδιαφέρονται και για επενδύσεις σε συγκροτήματα τουριστικών κατοικιών στη Κρήτη, εκμεταλλευόμενοι το θεσμικό πλαίσιο παροχής βίζας για αγορές ακινήτων αξίας άνω των 250.000 ευρώ. Στο μέτωπο των ακινήτων, άλλη συμφωνία είναι αυτή μεταξύ της Lamda και της κινεζικής Fosun, η οποία συμμετέχει στο επενδυτικό σχέδιο του Ελληνικού.

Ο ΟΛΠ ΚΑΙ ΤΑ ΑΓΚΑΘΙΑ. Το ιδανικό ωστόσο και για τις δύο πλευρές θα ήταν οι Κινέζοι κατά την αναχώρησή τους να κουβαλούν στις βαλίτσες τους και την υπογραφή του φιλικού διακανονισμού ΟΛΠ – COSCO, με την οποία θα άνοιγε ο δρόμος για επενδύσεις 230 εκατ. ευρώ στο λιμάνι του Πειραιά.

Ωστόσο, απ’ ό,τι φαίνεται το θέμα θα παραμείνει σε εκκρεμότητα, αφού η Κομισιόν δεν έχει ακόμη δώσει την έγκρισή της. Το γεγονός προκαλεί τριβές, καθώς στη μεν κυβέρνηση βιάζονται να υπογράψουν τη συμφωνία, ενώ το ΤΑΙΠΕΔ θεωρεί ότιαν αυτό συμβεί«μπορεί νατινάξει στον αέρατον διαγωνισμό ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ που βρίσκεται σε εξέλιξη, δημιουργώντας συνθήκες άνισης αντιμετώπισης για τους άλλους τέσσερις διεκδικητές, με κίνδυνο ακόμη και να αποχωρήσουν».
Το πρόγραμμα

Η επίσκεψη ξεκινά σήμερα με κατ’ ιδίαν συνάντηση Σαμαρά – Κετσιάνγκ και αύριο οι δύο Πρωθυπουργοί θα βρεθούν στο Ικόνιο προκειμένου να εγκαινιάσουν τη συνεργασία COSCO – ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τη μεταφορά προϊόντων του κινεζικού τηλεπικοινωνιακού κολοσσού Huawei προς την Τσεχία.

Την ίδια ημέρα οι δύο Πρωθυπουργοί θα μιλήσουν στο Ελληνοκινεζικό Φόρουμ Ναυτιλιακής Συνεργασίας, όπου θα πραγματοποιηθούν περί τις 150 συναντήσεις μεταξύ κινεζικών και ελληνικών εταιρειών, κυρίως από τον χώρο της ναυτιλίας.