Γεννήθηκε πριν από 110 χρόνια και πέθανε πριν από 25. Ολοι τον θυμούνται για το εκκεντρικά μεγάλο μουστάκι του και αρκετοί για τα λιωμένα ρολόγια στους καμβάδες του. Οι λιγότερο γνωστές ιστορίες του που συγκεντρώσαμε ρίχνουν φως στον σπουδαίο ισπανό σουρεαλιστή ζωγράφο που ετοιμάζει βαλίτσες για το Μουντιάλ της Βραζιλίας με εκθέσεις στο Ρίο ντε Ζανέιρο και στο Σάο Πάολο.

Δεν ζούσε από την τέχνη, αλλά είχε μετατρέψει τη ζωή του σε τέχνη. Ο,τι κι αν έκανε, όπου κι αν βρισκόταν, οι σουρεαλιστικές αντιδράσεις του έστρεφαν επάνω του τα φώτα της δημοσιότητας. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι ο εκκεντρικός ζωγράφος δήλωνε: «Κάθε μέρα που ξυπνώ γνωρίζω μια υπέρτατη ευτυχία: το να είμαι ο Σαλβαδόρ Νταλί. Και αναρωτιέμαι, έκθαμβος, τι εκπληκτικό πράγμα θα κάνει σήμερα αυτός ο Σαλβαδόρ Νταλί».

1. Παιδί-αντίγραφο

Εφιάλτης για τους δασκάλους του, εφιάλτης για τους γονείς του. Μήπως όμως δεν έφταιγε ο καημένος ο Σαλβαδόρ για τις αντιδράσεις του, όπως για το ότι προτιμούσε να αφοδεύει στον διάδρομο παρά στην τουαλέτα ή για το γεγονός πως έκανε ό,τι περνούσε από το χέρι του για να αποδειχθεί μοναδικός; Εχει κάθε δικαιολογία αν αναλογιστούμε πως μεγάλωσε ως το παιδί-αντικαταστάτης. Τρία χρόνια πριν από τη γέννησή του οι γονείς του είχαν αποκτήσει ένα αγόρι με το όνομα Σαλβαδόρ, που πέθανε όμως 21 μηνών. Εννέα μήνες αργότερα προστέθηκε στην οικογένεια ένα ακόμη αγοράκι που βαπτίστηκε με το ίδιο όνομα του νεκρού και μεγάλωσε με εντύπωση ότι αντικαθιστούσε τον χαμένο αδελφό του.

2. Αποβλήθηκε για να μη χάσει το χαρτζιλίκι

Οταν έφτασε η στιγμή να δώσει εξετάσεις στην Ιστορία της Τέχνης για να πάρει το πτυχίο του αρνήθηκε λέγοντας ότι «κανείς από τους καθηγητές της σχολής δεν είναι επαρκής για να με κρίνει, αποσύρομαι». Ο λόγος για τον οποίο προκάλεσε την αποβολή του βεβαίως δεν ήταν ιδεολογικός αλλά καθαρά πρακτικός. Ηθελε να συνεχίσει να έχει την οικονομική υποστήριξη του πατέρα του, κάτι που θα σταματούσε μόλις έπαιρνε το πτυχίο του. Με τον τρόπο αυτόν βρήκε δικαιολογία να συνεχίσει τις σπουδές του στο Παρίσι με έξοδα του πατέρα του.

3. Ενας Ριχάρδος στον καμβά του

Το 1955 του ανατέθηκε να φτιάξει το πορτρέτο του Λόρενς Ολίβιε (μαζί στη φωτογραφία) για την αφίσα της ταινίας «Ριχάρδος Γ’» στην οποία ο ηθοποιός κρατούσε τον ομώνυμο ρόλο. Η παραγγελία που του έκανε ο σκηνοθέτης της ταινίας σερ Αλεξάντερ Κόρντα δεν υλοποιήθηκε ποτέ. Και αυτό διότι ναι μεν ο Νταλί έκανε τα προσχέδια στα στούντιο όπου γίνονταν τα γυρίσματα, αρνήθηκε όμως να ζωγραφίσει στη Βρετανία, την οποία χαρακτήρισε τον «πιο δυσάρεστο τόπο», και επέστρεψε στην Ισπανία για να ολοκληρώσει τον πίνακα. Στο αεροδρόμιο της Βαρκελώνης όμως καθυστέρησαν πολύ την αποστολή του έργου καθώς θεωρήθηκε πολύτιμο για να ταξιδέψει. Ολη αυτή η ιστορία έκανε έξαλλο τον σκηνοθέτη, αλλά ο ηθοποιός αποδείχθηκε τυχερός αφού τελικά έλαβε τον πίνακα ως δώρο.

4. Εκανε τις γραμματείς του κατά λάθος εκατομμυριούχες

Προτού γίνει μεγάλο όνομα δεν πλήρωνε τις γραμματείς του αλλά τους υποσχόταν ποσοστά από τις πωλήσεις. Εκείνη την εποχή μεν η προσφορά του δεν είχε ιδιαίτερη αξία, αργότερα όμως ορισμένες εξ αυτών βρέθηκαν με αρκετά εκατομμύρια στους τραπεζικούς λογαριασμούς τους.

5. Σκάφανδρο και λυκόσκυλα του προκάλεσαν ασφυξία

Το ημερολόγιο έδειχνε 1936 και εκείνος θέλησε να δώσει μια διάλεξη στο πλαίσιο της Διεθνούς Εκθεσης Σουρεαλιστών στο Λονδίνο. Θέλησε όμως να τραβήξει και την προσοχή με αποτέλεσμα να εμφανιστεί φορώντας ένα παλιό σκάφανδρο και κρατώντας στο ένα χέρι μια στέκα του μπιλιάρδου και στο άλλο δύο λυκόσκυλα δεμένα με λουρί. Σύντομα συνειδητοποίησε ότι το οξυγόνο μέσα στο σκάφανδρο είχε τελειώσει και άρχισε να κάνει απεγνωσμένες κινήσεις τις οποίες οι θαυμαστές του θεώρησαν μέρος της εκκεντρικής παρουσίας και παρουσίασής του. Χρειάστηκε η επέμβαση ενός ποιητή που κατάλαβε τι συνέβαινε και με τη βοήθεια ενός κλειδιού τον απελευθέρωσε από το σκάφανδρο.

6. Με συνοδηγό μισό τόνο κουνουπίδια

Γέμισε τη Ρολς Ρόις του με 500 κιλά κουνουπίδια και ταξίδεψε από την Ισπανία στο Παρίσι τον Δεκέμβριο του 1955. Ο λόγος που το έκανε; Οπως εξήγησε αργότερα σε ένα ακροατήριο 2.000 ατόμων, ήταν επειδή «τα πάντα καταλήγουν στο κουνουπίδι». Τρία χρόνια αργότερα σε αμερικανό δημοσιογράφο υποστήριξε πως τον προσείλκυσε η «λογαριθμική καμπύλη» τους.

7. Ενα κατοικίδιο-έργο τέχνης

Στη δεκαετία του ’60 είχε ως κατοικίδιο μια αιλουροπάρδαλη με το όνομα Μπαμπού (φωτογραφία) και την έπαιρνε μαζί του όπου και αν πήγαινε. Σε ένα εστιατόριο στο Μανχάταν, όταν ένας πελάτης πετάχτηκε θορυβημένος από την καρέκλα του, ο ζωγράφος τον καθησύχασε λέγοντάς του πως ο Μπαμπού δεν είναι παρά μια κανονική γάτα που στη γούνα της έχει ζωγραφίσει ένα οπ αρτ σχέδιο!

8. Ξυρίστηκε μέχρι να ματώσει λόγω έρωτα

Συνάντησε τη γυναίκα της ζωής του Γκαλά ως σύζυγο του καλού του φίλου, ποιητή Πολ Ελιάρ το 1929. Την ερωτεύτηκε τόσο που ξύρισε τις μασχάλες του μέχρι να ματώσουν, αλλά εκείνη τον απέρριπτε. Τελικώς ενέδωσε στον έρωτά του. Ο Ελιάρ παρέστη στον γάμο ως μάρτυρας. Η οικογένεια του Νταλί ωστόσο δεν αποδέχθηκε τη νύφη που ήταν δέκα χρόνια μεγαλύτερη από τον γαμπρό, με αποτέλεσμα να αποκληρώσει τον Σαλβαδόρ.

9. Συζυγικές σχέσεις με γραπτή πρόσκληση

Μυστήριο παραμένει η σχέση του ζεύγους Νταλί – Γκαλά, παρά το γεγονός ότι αδιαμφισβήτητα υπήρξε η μούσα του. Εκείνος δεν ήθελε καν να τον αγγίζουν και εκείνη λάτρευε το σεξ. Της αγόρασε ένα κάστρο στο Πουμπόλ σε απόσταση 50 μιλίων από το σπίτι του και λέγεται ότι εκείνη του επέτρεπε να την επισκέπτεται μόνο εφόσον του είχε αποστείλει γραπτή πρόσκληση. Εκεί η Γκαλά δεχόταν τους εραστές της ως τα 80 της.

10. Βαλίτσες με σωσίβια και φραντζόλες

Αν κάτι λάτρευε ο Νταλί αυτό ήταν το υπέρβαρο στις αποσκευές του. Ωσπου να φθάσει στο λιμάνι της Νέας Υόρκης το 1934 για δεύτερη φορά φορούσε καθ’ όλη τη διάρκεια του ταξιδιού το σωσίβιό του. Οταν ταξίδευε με τρένο έσερνε όλους τους πίνακές του δεμένους με σχοινί. Ωστόσο η προσπάθειά του να εντυπωσιάσει τους φωτογράφους κουνώντας μια φραντζόλα μήκους 2 μ. κατά την άφιξή του σε έναν σταθμό απέτυχε πλήρως.

10+1. Ψάξε-ψάξε, δεν θα το βρεις

Πανικό προκάλεσε όταν εμφανίστηκε σε τηλεπαιχνίδι της δεκαετίας του ’50 στο οποίο οι καλεσμένοι έπρεπε να μαντέψουν το επάγγελμα του καλεσμένου θέτοντας ερωτήσεις στις οποίες η απάντηση έπρεπε να είναι αποκλειστικά «ναι» ή «όχι». Ο άτακτος Νταλί διέλυσε το πρόγραμμα καθώς μία υποστήριζε ότι είναι συγγραφέας, μία ότι είναι τηλεοπτικός παρουσιαστής, μία αθλητής και μία δημιουργός κινουμένων σχεδίων. Εξοργισμένος ένας παίκτης ούρλιαξε: «Μα δεν υπάρχει τίποτα που δεν κάνει αυτός ο άνθρωπος!».