Με νέες ταινίες από τους Γουές Αντερσον, Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ, Αλέν Ρενέ (που κλείνει τα 92 φέτος) αλλά και τη νέα ταινία του Γιάννη Οικονομίδη «Το μικρό ψάρι», που βρίσκεται κι αυτή στο επίσημο Διαγωνιστικό, ανοίγει τις πύλες του σήμερα το 64ο Φεστιβάλ Βερολίνου, ένα από τα τρία σημαντικότερα ανά τη φιλμική υφήλιο.

Με ήρωα έναν επαγγελματία δολοφόνο που μαζεύει χρήματα οργανώνοντας την απόδραση ενός στενού του φίλου, «Το μικρό ψάρι» είναι η πρώτη ελληνική συμμετοχή στο βερολινέζικο Διαγωνιστικό μετά το «Λιβάδι που δακρύζει» του Θόδωρου Αγγελόπουλου που προβλήθηκε πριν από εννέα χρόνια. Πρωταγωνιστούν οι Βαγγέλης Μουρίκης, Βίκυ Παπαδοπούλου, Γιώργος Γιαννόπουλος, Πέτρος Ζερβός, Σόνια Θεοδωρίδου και Πόπη Τσαπανίδου – και φυσικά είναι από τις ταινίες που περιμένουμε πώς και πώς.

Η παρουσία του Οικονομίδη βέβαια μπορεί να είναι εξαιρετικά σημαντική για τον ελληνικό κινηματογράφο, αλλά δεν είναι η μόνη που έχουμε να επιδείξουμε. Τουναντίον: Ο Γιάννης Σερβετάς προβάλλει το δραματικό «Να κάθεσαι και να κοιτάς» (που προβλήθηκε ήδη στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης) στο τμήμα του Πανοράματος, ενώ παράλληλα στο Forum ο εγκατεστημένος στη Γερμανία Αθανάσιος Καρανικόλας παρουσιάζει το διαδραματιζόμενο στην Αθήνα «Στο σπίτι». Οι δε μικρομηκάδες Ρηνιώ Δραγασάκη και Κωνσταντίνα Κοτζαμάνη συμμετέχουν με τις ταινίες «Προαύλιο» και «Washingtonia» στα τμήματα Generation και Berlinale Shorts αντίστοιχα. Τέλος, χρηματοδότες θα αναζητήσει στο market του Βερολίνου η Ελίνα Ψύκου (της «Αιώνιας επιστροφής του Αντώνη Παρασκευά») με τη νέα της ταινία «Ο γιος της Σοφίας», όπως και ο Χρίστος Γεωργίου για το «Χρόνια πολλά». Στο Μarket επίσης θα προβληθούν οι ταινίες «Η 10η μέρα» του Βασίλη Μαζωμένου (που έχει ήδη σημειώσει μια μεγάλη πορεία σε φεστιβάλ του εξωτερικού) και «Το δέντρο και η κούνια» της Μαρία Ντούζα με τη Μυρτώ Αλικάκη και τον Ηλία Λογοθέτη. Με λίγα λόγια, το Βερολίνο φέτος θα έχει έντονα ελληνικό χρώμα.

Επειδή ένα μεγάλο φεστιβάλ χωρίς αστέρια απλώς δεν είναι αρκετά… μεγάλο, από το κόκκινο χαλί θα παρελάσουν οι Τζορτζ Κλούνι, Ματ Ντέιμον και Κέιτ Μπλάνσετ για το «Μνημείων άνδρες» σε σκηνοθεσία του ίδιου του Κλούνι. Βασισμένο σε αληθινή ιστορία (ουσιαστικά, στο μεγαλύτερο κυνήγι θησαυρού της καταγεγραμμένης Ιστορίας), το φιλμ καταπιάνεται με τη δράση μιας επίλεκτης «διμοιρίας» ανθρώπων οι οποίοι κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο είχαν επιφορτιστεί με μια πολύ σημαντική υποχρέωση: να διασώσουν κλεμμένα καλλιτεχνικά αριστουργήματα από τα χέρια των Ναζί και να τα επιστρέψουν στους νόμιμους κατόχους τους.

Φυσικά οι τρεις προαναφερθέντες αστέρες δεν είναι οι μόνοι. Σειρά έχουν ο Πιρς Μπρόσναν (με το «A long way down», βασισμένο σε βιβλίο του Νικ Χόρνμπι), η συμπρωταγωνίστρια της «Ζωής της Αντέλ» Λεά Σεϊντού (με την «Ωραία και το Τέρας» όπου εμφανίζεται και ο Βενσάν Κασέλ), ενώ περάσματα θα κάνουν οι Μάρτιν Σκορσέζε, Κεν Λόουτς (που έρχεται με αφορμή ένα μεγάλο αφιέρωμα στη μέχρι τώρα καριέρα του) και Νικ Κέιβ. Βλέπετε, μπορεί η Μπερλινάλε να πασχίζει για τη δεύτερη θέση ανάμεσα στα μεγάλα φεστιβάλ του κινηματογραφικού κόσμου (τις Κάννες δεν τις κουνάει κανένας και η Βενετία πότε απογοητεύει και πότε εκπλήσσει), είναι όμως σίγουρα το πιο πετυχημένο «εμπορικά»: μισό εκατομμύριο θεατές συνωστίζονται κάθε χρόνο στις μεγάλες και πολυτελέστατες αίθουσές του, δηλαδή περίπου 300.000 κινηματογραφόφιλοι μαζί με τους υπόλοιπους – δηλαδή τους διαπιστευμένους δημοσιογράφους που και φέτος θα τρέχουν πανικόβλητοι από προβολή σε προβολή και από τις συνεντεύξεις τους στα γραφεία Τύπου για να «στείλουν» τις όποιες ανταποκρίσεις τους.

Μια ιδιαίτερα πολυαναμενόμενη προβολή είναι αυτή του «Nymphomaniac part 1». Θα μου πείτε πως αυτό προβάλλεται ήδη στις ελληνικές αίθουσες – εμείς όμως μιλάμε για την πλήρη, αλογόκριτη μορφή του πρώτου μέρους που είναι περίπου 35 λεπτά μεγαλύτερη από την έκδοση που κυκλοφόρησε. Αναμένεται να δούμε αν θα παρευρεθεί στη συνέντευξη Τύπου και ο ίδιος ο Λαρς φον Τρίερ ο οποίος, μετά την καταστροφική πρες κόνφερανς του 2011 στις Κάννες, έχει δώσει «όρκο σιωπής». Σημειώστε πως στο τέλος του μήνα βγαίνει στις αίθουσες και το δεύτερο μέρος…