Tο Σάββατο 21 Δεκεμβρίου, μετά την παράσταση του συναρπαστικού ψυχολογικού θρίλερ του Ροντόλφ Σιρέρα «Το Δηλητήριο» στο θέατρο Αλκμήνη, θα ακολουθήσει συζήτηση -που συντονίζει ο Κώστας Γεωργουσόπουλος- αφιερωμένη στον μεγάλο Γάλλο εγκυκλοπαιδιστή, φιλόσοφο και συγγραφέα Ντενί Ντιντερό (1713-1784) με αφορμή τα 300 χρόνια από τη γέννησή του.

Ο Ντιντερό με το διάσημο έργο του «Το Παράδοξο με τον ηθοποιό» πυροδότησε μια έντονη πολεμική γύρω από την υποκριτική που συνεχίζεται ως τις μέρες μας.

«Ο κύριος Ντιντερό δηλώνει και με απόλυτο τρόπο πως καλός ηθοποιός είναι εκείνος που διατηρεί τη μεγαλύτερη δυνατή απόσταση από το πρόσωπο που υποδύεται. Εγώ από την πλευρά μου θα υπερασπιστώ το άλλο άκρο. Η καλύτερη δυνατή απόδοση είναι εκείνη όπου ο ηθοποιός βιώνει ολοκληρωτικά το πρόσωπο που υποδύεται, φτάνει στο σημείο να μην ξέρει ποιος είναι.

»Το θέατρο πρέπει να είναι συγκίνηση και πάνω απ΄όλα… η απόλαυση της παραβίασης των καθιερωμένων κανόνων. Στη σκηνή πρέπει να περιφέρουμε τις αθλιότητές μας, τους φόβους μας, τις ανομολόγητες φαντασιώσεις μας, τις αγωνίες μας, την αλήθεια μας. Αυτό που δεν τολμούμε ούτε να παραδεχτούμε ούτε να ομολογήσουμε στην καθημερινή μας ύπαρξη, αυτό ακριβώς μ΄ενδιαφέρει εμένα. Και χρειάζομαι κάποιον σαν και σας, φίλε μου, έναν άντρα θαρραλέο και γεμάτο φαντασία… διατεθειμένο να φτάσει ως τα άκρα» ζητάει από τον ηθοποιό, ο επικίνδυνος Μαρκήσιος-θεατής στο θεατρικό «Δηλητήριο» του Σιρέρα.

Η μετάφραση και η σκηνοθεσία του έργου είναι του Δημήτρη Πετρόπουλου, ο οποίος το Σάββατο 21 και την Κυριακή 22 Δεκεμβρίου, ερμηνεύει και το ρόλο του Μαρκήσιου. Στο ρόλο του ηθοποιού ο Διονύσης Σάββας.

Ο Ντενί Ντιντερό, που μαζί με τον Βολταίρο και τον Ρουσσώ θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους γάλλους συγγραφείς του 18ου αιώνα, ήταν γιος σιδερά από την πόλη Λάνγκρ και έμαθε γράμματα από Ιησουίτες κληρικούς.

Σπούδασε Νομικά στη Σορβόνη, αλλά προτίμησε να ασχοληθεί με τις γλώσσες, τη λογοτεχνία, τη φιλοσοφία και τα μαθηματικά. Σε όλα τα έργα του διέδιδε το πνεύμα του Διαφωτισμού, άθεος και υλιστής ο ίδιος, ενάντια στη δεισιδαιμονία και τη θρησκοληψία.