Είναι ρεαλιστικό ή απλώς ευσεβείς πόθοι, το να επιτευχθούν έσοδα 3,56 δισ. ευρώ από ιδιωτικοποιήσεις το 2014 που έχει σαν στόχο ο Προϋπολογισμός ;

Δεδομένων των δυσκολιών που συνεπάγεται η ολοκλήρωση ενός διαγωνισμού, με βάση και τη φετινή εμπειρία, και των εμποδίων που πρέπει να ξεπεραστούν (από γραφειοκρατία, και χωροταξικό, μέχρι βούληση υπουργείων και επενδυτικό κλίμα), οι πιθανότητες είναι με το μέρος του δεύτερου.

Αρκεί μόνο να σκεφτεί κανείς ότι οι φετινές εισπράξεις από τις ιδιωτικοποιήσεις οριστικοποιήθηκαν στο 1,3 δισ. ευρώ, και αυτές του χρόνου θα πρέπει να είναι τριπλάσιες !

Ας δούμε ποιες είναι οι μεγάλες ελπίδες του ΤΑΙΠΕΔ για έσοδα του χρόνου. Καταρχήν, φέτος ή το αργότερο τους πρώτους μήνες του 2014 θα ολοκληρωθούν οι διαγωνισμοί για το Ελληνικό, τις δύο ομάδες περιφερειακών αεροδρομίων, την πώληση του 51% της ΕΥΑΘ (αν δεν μπλοκάρει στο ΣτΕ), την πώληση του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της εταιρείας συντήρησης τροχαίου υλικού Rosco, την παραχώρηση 7 μαρινών, τεσσάρων Ιαματικών Πηγών, τριών Ξενία, και την αξιοποίηση του Αστέρα.

Αναμφίβολα οι διαγωνισμοί είναι αρκετοί, και τα έσοδα δεν θα είναι αμελητέα. Αρκεί να μην στραβώσουν τα πράγματα, οπότε όλα τα παραπάνω θα μπορούσαν να αποδειχθούν απλώς ευσεβείς πόθοι.

Αδύναμα σημεία

Πως θα μπορούσαν όμως να στραβώσουν ; Καταρχήν, λόγω προσφυγών όπως στην περίπτωση της ΕΥΑΘ (οι εργαζόμενοι έχουν προσφύγει στο ΣτΕ κατά της πώλησης ΕΥΑΘ-ΕΥΔΑΠ με αίτημα ότι το νερό είναι δημόσιο αγαθό και δεν εκχωρείται), λόγω θεμάτων που δεν έχουν επιλυθεί (χρέη ΔΕΠΑ) ή λόγω του επενδυτικού κλίματος.

Με βάση τη μέχρι τώρα εμπειρία, και παρ’ ότι η εικόνα για την Ελλάδα είναι σαφώς καλύτερη απ’ ότι το 2012, εντούτοις δεν μπορεί να πει κανείς ότι συγκαταλέγεται και ανάμεσα στις πρώτες επενδυτικές επιλογές για funds, και εταιρείες.

Επίσης, ποιος θα ενδιαφερθεί για τη ΔΕΠΑ όταν αυτή βαρύνεται με αυξανόμενα χρέη από οφειλές τρίτων ; Πως θα «τρέξει» η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ όταν είναι γνωστό ότι διαφωνεί το ΠΑΣΟΚ ; Και τι στάση θα τηρήσει η Κομισιόν στο θέμα του φιλικού διακανονισμού ΟΛΠ-Cosco, που αναμφίβολα και επηρεάζει τον επικείμενο διαγωνισμό για την πώληση του λιμανιού, παρά τα όσα περί του αντιθέτου διαμηνύει το υπ. Εμπορικής Ναυτιλίας ;

Η ΔΕΠΑ, ο ΟΛΠ και ο ΟΛΘ δεν αναφέρθηκαν τυχαία. Μαζί με τον ΑΔΜΗΕ (τη θυγατρική της ΔΕΗ στο δίκτυο μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας), τα ΕΛΠΕ, και τη συμμετοχή του Δημοσίου στον αερολιμένα «Ελ. Βενιζέλος», αποτελούν το βαρύ πυροβολικό των διαγωνισμών που θα ξεκινήσουν του χρόνου.

Θεωρείται ωστόσο απίθανό μέχρι το τέλος του 2014 να έχουν ολοκληρωθεί , που σημαίνει ότι δεν πρέπει το ΤΑΙΠΕΔ να ποντάρει σε έσοδα από αυτές. Δεδομένου, δε, ότι για θεωρητικά εύκολες αποκρατικοποιήσεις (ΟΠΑΠ, Λαχεία), απαιτήθηκαν κατά μέσον όρο δύο χρόνια, για πιο δύσκολες πολιτικά και κοινωνικά ιδιωτικοποιήσεις (νερό, λιμάνια, δίκτυα), ίσως να απαιτηθεί μεγαλύτερο διάστημα.

Τι λύσεις έχει το ΤΑΙΠΕΔ ; Να τρέξει τις ιδιωτικοποιήσεις των ακινήτων και να ποντάρει στην τιτλοποίηση μελλοντικών εσόδων από ακίνητα ή και από αλλού, προκειμένου να βρει ένα μεγάλο μέρος από τα 3,5 δισ. ευρώ.

Για όλους πάντως τους παραπάνω λόγους, πολλοί –και εντός της κυβέρνησης- θεωρούν ότι το νούμερο του Προϋπολογισμού για το 2014 είναι ένας επιπλέον ανέφικτος στόχος.