Ξένοι κατασκευαστικοί όμιλοι όπως ο λιβανέζικος Consolidated Contractors Corp (CCC), ο κυπριακών συμφερόντων J&P, καθώς και όλοι οι ισχυροί ελληνικοί, ετοιμάζονται να διεκδικήσουν τις τέσσερις -σύμφωνα με πληροφορίες- μεγάλες εργολαβίες που θα προκηρύξει η κοινοπραξία του αγωγού φυσικού αερίου TAP.

Αν και οι μέτοχοι της κοινοπραξίας δεν έχουν ακόμη λάβει τις οριστικές τους αποφάσεις, οι πληροφορίες μιλούν για τέσσερις εργολαβίες, τρεις για την εγκατάσταση του αγωγού (μαζί με 22 μη επανδρωμένων βαλβιδοστασίων), καθώς και μία εργολαβία για την κατασκευή του σταθμού συμπίεσης στην περιοχή των Κήπων, στα ελληνοτουρκικά σύνορα.

Πρόκειται για εργολαβίες που αφορούν στην κατασκευή των 543 χιλιομέτρων του αγωγού στην Ελλάδα, καθώς και υπεργολαβίες για τα 205 χιλιόμετρα του TAP επί αλβανικού εδάφους. Συνολικά, και για τα 863 χιλιόμετρα του TAP, από τους Κήπους του Έβρου μέχρι και την Ιταλία, εκτιμάται ότι το ύψος των τεχνικών έργων θα προσεγγίσει το 1,5 δισ. ευρώ.

Ήδη, για τα 115 χιλιόμετρα που θα διανύσει ο αγωγός επί αλβανικού εδάφους, ένας από τους υποψήφιους φέρεται να είναι ο λιβανέζικών συμφερόντων κατασκευαστικός όμιλος CCC, που θεωρείται ως ο μεγαλύτερος στη Μέση Ανατολή, με την έδρα του μάλιστα να βρίσκεται στην Αθήνα. Πρόκειται για όμιλο με έσοδα που φέτος αναμένεται να ξεπεράσουν τα 6 δισ. δολάρια, που πρόσφατα ολοκλήρωσε το μεγαλύτερο έργο υγροποίησης φυσικού αερίου (LNG) στον κόσμο, στο Κατάρ, και ο οποίος έχει υλοποιήσει σχεδόν το 30% των εγκαταστάσεων LNG διεθνώς (βάση δυναμικότητας). Ενδιαφέρον θεωρείται ότι θα εκφράσει και η κυπριακή J&P (μητρική του ομίλου J&P ΑΒΑΞ), με πολυετή παρουσία στην κατασκευή αγωγών σε Μέση Ανατολή και Βόρεια Αφρική.

Τα έργα κατασκευής του TAP αναμένεται να αρχίσουν στα μέσα του 2015, και θα διαρκέσουν περίπου 3,5 χρόνια, ως τα μέσα του 2018 – αρχές 2019. Το πιθανότερο ωστόσο είναι ότι η προετοιμασία των εργοταξίων και των αποθηκευτικών χώρων για τις σωληνώσεις θα ξεκινήσει νωρίτερα, πιθανώς στα μέσα του 2014.

Θα διασταυρωθεί με… 1.443 συγκοινωνιακές υποδομές

Πρόκειται για εξαιρετικά δύσκολο έργο, και δεν είναι τυχαίο ότι για την κατασκευή του αγωγού σε απομακρυσμένες και απόκρημνες περιοχές, θα χρειαστεί βελτίωση των υφιστάμενων οδών πρόσβασης σε συνολικό μήκος περίπου 30 χιλιομέτρων. Διαφορετικά θεωρείται αδύνατη η πρόσβαση των φορτηγών με τα φορτία σωλήνων στην ζώνη εργασίας του αγωγού.

Για να γίνει κατανοητό το μέγεθος του κατασκευαστικού έργου, σημειώνεται ότι σύμφωνα με τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, ο TAP θα διασταυρωθεί με 1.443 υποδομές σχετικών με τις συγκοινωνίες διαφόρων κατηγοριών, συμπεριλαμβανομένων 14 αυτοκινητοδρόμων, 59 κύριων οδικών αρτηριών, περίπου 159 δευτερευόντων δρόμων και 13 σιδηροδρομικών γραμμών.