Πριν από λίγες ημέρες ο βρετανός Πρωθυπουργός Ντέιβιντ Κάμερον ανακοίνωσε ότι η κυβέρνησή του θα διαθέσει 94 εκατομμύρια στερλίνες προκειμένου να γίνουν έργα για να ενισχυθεί η ασφάλεια των ποδηλατών στους δρόμους.Οι νεκροί ποδηλάτες έφτασαν τους 122 μέσα σε έναν χρόνο.

Στο ερώτημα τι μπορεί να κάνει η Ελλάδα για να ποδηλατούν με ασφάλεια οι πολίτες στους δρόμους, καθώς όλο και περισσότεροι αφήνουν το αυτοκίνητο και κάνουν πετάλι, οι ειδικοί τονίζουν ότι δεν χρειάζονται απαραιτήτως ακριβές υποδομές για να ενισχυθεί η ασφάλεια των ποδηλατών. Ο καλύτερος σχεδιασμός στους δρόμους και οι μικρές παρεμβάσεις, όπως η μείωση του ορίου ταχύτητας των αυτοκινήτων στις γειτονιές, μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά, λένε. Ετσι, εκεί δεν θα χρειάζεται κατασκευή ακριβών ποδηλατοδρόμων.

Ο αρχιτέκτων – συγκοινωνιολόγος, καθηγητής στη Σχολή Αγρονόμων Τοπογράφων ΕΜΠ, Θάνος Βλαστός –από τους πλέον ειδικούς στον τομέα του σχεδιασμού υποδομών για το ποδήλατο –σημειώνει ότι αυτό που πρέπει να γίνει για να μην έχουμε τροχαία ατυχήματα με ποδήλατα είναι να αυξηθούν οι ποδηλάτες στους δρόμους. «Ατυχήματα έχουμε όταν είναι λίγοι οι ποδηλάτες και οι οδηγοί των αυτοκινήτων δεν τους λαμβάνουν υπόψη». Στην Ολλανδία, εξηγεί, καθώς και σε άλλες χώρες όπου οι πολίτες χρησιμοποιούν το ποδήλατο σε πολύ μεγάλο ποσοστό, τα ατυχήματα αναλογικά είναι λίγα.

Πρόσφατη έρευνα της Εθνικής Φιλανθρωπικής Οργάνωσης για το Ποδήλατο στη Βρετανία (CTC – The National Cycling Charity) επιβεβαιώνει τα λεγόμενά του. Τα αποτελέσματά της δείχνουν ότι σε χώρες όπου το ποδήλατο χρησιμοποιείται περισσότερο οι κίνδυνοι είναι λιγότεροι. Η Δανία, όπου οι πολίτες ποδηλατούν κατά μέσω όρο πάνω από 900 χιλιόμετρα τον χρόνο, είναι ασφαλέστερη για τους ποδηλάτες από την Πορτογαλία. Στη χώρα της Ιβηρικής οι πολίτες ποδηλατούν κατά μέσω όρο μόλις 30 χιλιόμετρα τον χρόνο. Λιγότερο ασφαλής για τους ποδηλάτες σε σύγκριση με τη Δανία και την Ολλανδία –τις χώρες-παραδείσους για το ποδήλατο –είναι η Ελλάδα: εδώ ο κάθε ποδυλάτης διανύει 80 χιλιόμετρα τον χρόνο και έχουμε 20 νεκρούς ανά 100 εκατομμύρια χιλιόμετρα ποδηλασίας.

Η έρευνα δείχνει ακόμη ότι ο διπλασιασμός της μετακίνησης με ποδήλατο οδηγεί σε μείωση των κινδύνων κατά το ένα τρίτο. Οπως έγραψε άλλωστε μόλις χθες το γνωστό ποδηλατικό μπλογκ της Δανίας copenhagen cyclechic, «σύγκρουση δύο αυτοκινήτων ίσον θάνατος ή τραυματισμός. Σύγκρουση δύο ποδηλάτων ίσον αφορμή για συζήτηση ή ρομάντζο». Την τελευταία πενταετία πάντως, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τροχαίας, οι θάνατοι ποδηλατών από τροχαία δυστυχήματα στη χώρα μας είναι 20 ετησίως κατά μέσο όρο. Σε περίπου 150 υπολογίζονται τα ελαφρά τροχαία με ποδήλατο.

Σε ό,τι αφορά τα μέτρα που μπορεί να λάβει η Ελλάδα ο κ. Βλαστός επισημαίνει εμφατικά ότι η πολιτεία πρέπει να μιλήσει στον κόσμο για το ποδήλατο για τα οφέλη που προσφέρει. «Εχετε δει πολιτικούς να κάνουν κάτι τέτοιο;» λέει. Ενδεικτικό της αδράνειας της πολιτείας είναι και αυτό, συμπληρώνει. Το ρυθμιστικό σχέδιο της Αθήνας περιλαμβάνει και ένα δίκτυο ποδηλατοδρόμων. «Οποτε όμως συζητείται το σχέδιο ποτέ δεν γίνεται αναφορά στο δίκτυο…». Γι’ αυτό, λέει, οι ποδηλάτες αισθάνονται στο περιθώριο. «Πρέπει η πολιτεία να βγει και να πει ότι αγκαλιάζει το ποδήλατο. Να εξηγήσει στους πολίτες ότι όλη η Ευρώπη προωθεί το ποδήλατο ως μέσο μετακίνησης».