Η προαιρετική «τάξη μαθητείας» (εκπαίδευση στον χώρο εργασίας), ο επιπλέον χρόνος δηλαδή μετά τη Γ’ Λυκείου, είναι η σημαντικότερη αλλαγή που προβλέπει το σχέδιο νόμου για το Επαγγελματικό Λύκειο (ΕΠΑΛ).

Στην τάξη μαθητείας –που χαρακτηρίζεται ως τομή στην τεχνική/επαγγελματική εκπαίδευση από το υπουργείο Παιδείας –θα εγγράφονται όσοι έχουν τελειώσει τη Γ’ τάξη. Η τάξη θα λειτουργεί από τον ΟΑΕΔ σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας. Θα έχει διάρκεια ενός έτους και θα περιλαμβάνει μαθητεία (εκπαίδευση στον χώρο εργασίας) αλλά και θεωρητικό μάθημα ειδικότητας. Το πρόγραμμα εκπαίδευσης στον χώρο εργασίας θα είναι 28 ωρών εβδομαδιαίως. Θα διέπεται από σύμβαση που θα συνάπτεται μεταξύ του ΟΑΕΔ και του εργοδότη (φυσικό ή νομικό πρόσωπο, ιδιωτικού ή δημοσίου δικαίου), με επιπρόσθετα κίνητρα πρόσληψης του μαθητευομένου.

Οι απόφοιτοι του Επαγγελματικού Λυκείου θα παίρνουν πτυχίο ειδικότητας επιπέδου 3. Σε ό,τι αφορά τους αποφοίτους της τάξης μαθητείας, όπως προβλέπεται στο σχέδιο νόμου θα λαμβάνουν πτυχίο ειδικότητας 4Α.

Αναφερόμενος χθες στην τάξη μαθητείας ο υφυπουργός Παιδείας Συμεών Κεδίκογλου τόνισε ότι οι μαθητές που θα φοιτούν σε αυτήν θα πηγαίνουν δύο φορές την εβδομάδα στο σχολείο για το θεωρητικό μάθημα. Ακόμη θα λαμβάνουν μία μικρή αμοιβή για τη μαθητεία που θα κάνουν. Το κίνητρο για τις επιχειρήσεις είναι ότι δεν θα έχουν ασφαλιστικές εισφορές για τους μαθητές.

Οι ειδικότητες

Το σχέδιο νόμου προβλέπει ότι στους μαθητές των ΕΠΑΛ θα προσφέρονται τέσσερις ομάδες προσανατολισμού με συνολικά 23 ειδικότητες. Πρόκειται για τις ακόλουθες:

– Η ομάδα προσανατολισμού τεχνολογικών εφαρμογών. Θα περιλαμβάνει τον τομέα πληροφορικής με ειδικότητα τεχνικού εφαρμογών πληροφορικής (multimedia, web designer, developer, video gamers). Τον τομέα μηχανολογίας με τις ειδικότητες τεχνικού μηχανολογικών εγκαταστάσεων και κατασκευών, τεχνικού μηχανικού τεχνολογίας πετρελαίου και φυσικού αερίου. Τον τομέα ηλεκτρολογίας, ηλεκτρονικής και αυτοματισμού με ειδικότητες τεχνικού ηλεκτρονικών συστημάτων και εγκαταστάσεων και υπολογιστικών μονάδων, τεχνικού ηλεκτρολογικών συστημάτων και εγκαταστάσεων, τεχνικού αυτοματισμού, τεχνικού δικτύων και τηλεπικοινωνιών. Τον τομέα περιβάλλοντος και φυσικών πόρων με ειδικότητες τεχνικού δασοπονίας και διαχείρισης φυσικού περιβάλλοντος, τεχνικού διαχείρισης και ανακύκλωσης, τεχνικού ελέγχου ρύπανσης και εγκαταστάσεων αντιρύπανσης.

– Η ομάδα προσανατολισμού διοίκησης και οικονομίας. Περιλαμβάνει τον τομέα διοίκησης και οικονομίας με ειδικότητες υπαλλήλου διοίκησης και οικονομικών υπηρεσιών, υπαλλήλου αποθήκης και συστημάτων εφοδιασμού, υπαλλήλου εμπορίας και διαφήμισης.

– Η ομάδα προσανατολισμού γεωπονίας, τεχνολογίας τροφίμων και διατροφής. Περιλαμβάνει τον τομέα Γεωπονίας με ειδικότητες τεχνικού φυτικής παραγωγής, τεχνικού ζωικής παραγωγής, τεχνικού αλιείας και υδατοκαλλιεργειών, τεχνικού ανθοκομίας και αρχιτεκτονικής τοπίου. Τον Τομέα τεχνολογίας τροφίμων και ποτών με ειδικότητες τεχνικού τεχνολογίας τροφίμων, τεχνικού τεχνολογίας ποτών.

– Η ομάδα προσανατολισμού ναυτιλιακών επαγγελμάτων. Περιλαμβάνει τον τομέα πλοιάρχων με την ειδικότητα πλοιάρχου Εμπορικού Ναυτικού και τον τομέα μηχανικών με την ειδικότητα μηχανικού του Εμπορικού Ναυτικού.

Τα επαγγελματικά δικαιώματα

Στο σχέδιο νόμου καθιερώνονται οι ακόλουθοι τίτλοι επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης:

– Πτυχίο επαγγελματικής ειδικότητητας επιπέδου 3: σε αποφοίτους Σχολών Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΕΚ) και σε αποφοίτους Γ’ τάξης Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ).

– Πτυχίο επαγγελματικής ειδικότητας επιπέδου 4Α: σε αποφοίτους προαιρετικής τάξης μαθητείας Επαγγελματικών Λυκείων.

– Δίπλωμα επαγγελματικής ειδικότητας επιπέδου 4Β: σε αποφοίτους ΙΕΚ.