Μοιάζει με τρακάρισμα ανάμεσα στον Φρανσουά Ολάντ και στην Ανγκελα Μέρκελ, ένα τροχαίο ανάμεσα στο Μέγαρο των Ηλυσίων και στην Καγκελαρία που προκλήθηκε από την απόφαση του γάλλου Προέδρου να απαγορεύσει την εισαγωγή των νέων μοντέλων της Μερσεντές στη Γαλλία. Οι γαλλικές Αρχές αρνούνται να ταξινομήσουν στα μητρώα τα μοντέλα A, B, CLA και Sl καθώς έκριναν ότι η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία δεν συμμορφώθηκε με τις οδηγίες της ΕΕ για το ψυκτικό υγρό των κλιματιστικών. Η Γαλλία ζητάει από την κατασκευάστρια εταιρεία Daimler να αντικαταστήσει το παλιό ψυκτικό για τα κλιματιστικά, το λεγόμενο R134, με το R1234yf που θεωρείται πιο οικολογικό.

Η γαλλική υπερευαισθησία μοιάζει ανεξήγητη στους Γερμανούς. Ακόμη και η Γκρίνπις δεν είναι βέβαιη αν η διαφορά ανάμεσα στα δύο ψυκτικά είναι τέτοια ώστε να μειώνεται η εκπομπή αερίων ρύπων του αυτοκινήτου. Κάτω από αυτές τις συνθήκες, η Daimler πέρασε στην αντεπίθεση υποστηρίζοντας ότι το νέο ψυκτικό που επέβαλε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι εύφλεκτο, γεγονός που θέτει σοβαρό θέμα ασφάλειας για οδηγούς και επιβάτες σε περίπτωση ατυχήματος.

ΜΠΛΟΚΟ. Το πρόβλημα είναι ότι κανένας δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα ποιος έχει δίκιο σε αυτό το μπρα ντε φερ των κανονισμών και των εμπορικών συμφερόντων. Το βέβαιο είναι ότι χιλιάδες γάλλοι πελάτες που περίμεναν τις καινούργιες τους Μερσεντές από τον εμπορικό αντιπρόσωπο για να πάνε διακοπές, ακόμη περιμένουν. Οι ταξινομήσεις έχουν σταματήσει από τα μέσα του περασμένου Ιουνίου και, παρά τις διαμαρτυρίες της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, η γαλλική κυβέρνηση εμφανίζεται ανυποχώρητη από την αρχική της θέση.

Στο μεταξύ, ο γαλλογερμανικός άξονας μετράει ακόμη μία διπλωματική σύγκρουση σε μια περίοδο που υποτίθεται ότι θα έπρεπε να πρυτανεύει το πνεύμα συνεργασίας. Το Βερολίνο, όμως, αισθάνεται θιγμένο για έναν επιπλέον λόγο: το μπλόκο του Παρισιού ήταν απρόβλεπτο. Το R134 έχει κηρυχθεί από το 2011 μη συμβατό με την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Εως τώρα κανένα από τα 28 κράτη-μέλη δεν είχε σταματήσει τις ταξινομήσεις. Η γαλλική κυβέρνηση είναι η μοναδική που έχει προχωρήσει σε μια τέτοια δραστική ενέργεια. Κάποιοι αναλυτές υποθέτουν ότι πίσω από την ενέργεια της γαλλικής κυβέρνησης κρύβεται μια κρίση προστατευτισμού του γάλλου Προέδρου. Με άλλα λόγια, το ψυκτικό είναι η αφορμή για να ενισχυθεί η γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία. Και αυτή η υπόθεση, όμως, παρουσιάζει ορισμένα κενά. Η Μερσεντές δεν αντιπροσωπεύει παρά το 2% της γαλλικής αγοράς. Μήπως τότε ο Ολάντ έβαλε στο μάτι ένα σύμβολο της γερμανικής τελειότητας; Κι αν ναι, κανένας στο Μέγαρο των Ηλυσίων δεν έλαβε υπόψη τους τις διπλωματικές επιπτώσεις μιας τέτοιας ενέργειας; Μια τρίτη ερμηνεία είναι ότι ο γάλλος Πρόεδρος έκανε απλώς το χατίρι των γάλλων Πρασίνων, τους οποίους θέλει συμμάχους στην Εθνοσυνέλευση. Και γι’ αυτήν, όμως, διατυπώνονται ορισμένες ενστάσεις. Από όλες τις πηγές ρύπανσης οι γάλλοι Πράσινοι έχουν πρόβλημα με ένα ψυκτικό κλιματιστικού; Ο,τι και να κρύβεται από πίσω, το τρακάρισμα είναι μια πραγματικότητα. Η Daimler έχασε μια πρώτη μάχη στο δικαστήριο των Βερσαλλιών και τώρα συνεχίζει με προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Απόφαση αναμένεται να υπάρξει, όμως, μετά τον Δεκαπενταύγουστο. Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία κατηγορεί το Παρίσι ότι παραβιάζει μία από τις βασικές αρχές της ΕΕ, που είναι η ελεύθερη διακίνηση αγαθών. Οπως φαίνεται, οι Γάλλοι θα περιμένουν για αρκετό καιρό ακόμη τις Μερσεντές τους.