Έξι στους 10 βενζινοπώλες των νομών Αττικής και Θεσσαλονίκης, δηλαδή 900 σε σύνολο 1.500, έχουν ήδη αγοράσει και τοποθετήσει συστήματα εισροών- εκροών στις δεξαμενές τους, οι υπόλοιποι τα έχουν παραγγείλει, ενώ οι επιδοτήσεις επί του κόστους εγκατάστασης άρχισαν κι αυτές να «τρέχουν».

Μπροστά στην εικόνα αυτή, που δεν έχει την παραμικρή σχέση με το τι συνέβαινε τον περασμένο Μάρτιο, το υπουργείο Ανάπτυξης αισιοδοξεί ότι το μέτρο θα κάνει επιτέλους πρεμιέρα στις αρχές Σεπτεμβρίου.

Δυστυχώς, όπως συμβαίνει πάντα σε παρόμοιες περιπτώσεις δεν λείπουν και τα κακά νέα. Έναν μήνα πριν την θεωρητική έναρξη εφαρμογής του μέτρου, η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων (ΓΓΠΣ) του υπ. Οικονομικών δεν έχει ακόμη «στήσει» την ηλεκτρονική εφαρμογή που θα δέχεται μαζικά και θα επεξεργάζεται τα στοιχεία των εισροών και των εκροών με στόχο την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου.

Πού θα αποστέλλονται σε πρώτη τουλάχιστον φάση τα στοιχεία, και ποιος θα τα επεξεργάζεται; Άγνωστο...

Έστω και έτσι πάντως, η κατάσταση είναι σαφώς καλύτερη απ’ ότι πέντε μήνες πριν όταν η κυβέρνηση δεν είχε καν εξασφαλίσει τα 30 εκατ. ευρώ υπό μορφή επιδοτήσεων για τη χρηματοδότηση της εγκατάστασης, και ελάχιστοι πρατηριούχοι είχαν υπογράψει συμβάσεις με προμηθευτές.

Τρία χρόνια από το 2009, οπότε και ψηφίστηκε ο περιβόητος νόμος Χατζηδάκη για την εγκατάσταση συστημάτων εισροών- εκροών στα πρατήρια όλης της χώρας, και μετά από άπειρες αναβολές, το μέτρο έστω και με ελλείψεις, αναμένεται να κάνει πρεμιέρα τον Σεπτέμβριο.

Τόσο το υπ. Ανάπτυξης όσο και οι εκπρόσωποι των πρατηριούχων εκτιμούν ότι το 60%-65% των βενζινοπωλών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, που σημαίνει ένας αριθμός περίπου 900 από ένα σύνολο 1.500, έχουν ήδη τοποθετήσει το σύστημα.

Όσο για την επιδότηση, η οποία ούτως ή άλλως δεν ξεπερνά το 30%-40% του κόστους, ελάχιστοι πρατηριούχοι την έχουν εισπράξει. Γραφειοκρατικές διαδικασίες ή έλλειψη ρευστότητας, είχαν σαν αποτέλεσμα η Κοινωνία της Πληροφορίας να θέσει μόλις πριν 1/5 μήνα σε λειτουργία την ηλεκτρονική εφαρμογή υποβολής αιτήσεων για επιδότηση από τους πρατηριούχους, με μεγάλη δηλαδή καθυστέρηση.

Δεν θα δοθεί νέα παράταση…

Παρ’ όλα αυτά, πηγές του υπ. Ανάπτυξης επιμένουν κατηγορηματικά ότι δεν πρόκειται να δοθεί νέα σιωπηρή παράταση. Ούτως ή άλλως, όπως εξηγούν, οι πρατηριούχοι των νομών Αττικής και Θεσσαλονίκης στη συντριπτική τους πλειοψηφία έχουν αγοράσει, με δικά τους κεφάλαια (ή των εταιρειών) το σύστημα. Επομένως το μέτρο μπορεί να ξεκινήσει στις αρχές Σεπτεμβρίου, και όταν έρθει η ώρα, οι δικαιούχοι θα εισπράξουν και τις επιδοτήσεις τους.

Υπενθυμίζουμε ότι το αρχικό χρονοδιάγραμμα, όπως είχε τεθεί και από το μνημόνιο, προέβλεπε εγκατάσταση του συστήματος στα πρατήρια των δύο νομών μέχρι και τις 31 Μαρτίου 2013. Λίγο πριν εκπνεύσει η προθεσμία, και μπροστά στο πρόβλημα χρηματοδότησης που τελικά επιλύθηκε μέσω της Κοινωνίας της Πληροφορίας, το υπ. Ανάπτυξης αποφάσισε να δώσει σιωπηρή παράταση πέντε μηνών. Ο όρος ωστόσο ήταν οι πρατηριούχοι να έχουν πρώτα υπογράψει συμβάσεις παραγγελίας των συστημάτων με τους προμηθευτές τους.

Αισιοδοξία

Από την πλευρά τους οι εκπρόσωποι των πρατηριούχων (ΟΒΕ, ΠΟΠΕΚ) αισιοδοξούν ότι όλα θα πάνε καλά. Πιστεύουν ότι σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη δεν θα υπάρξει κανένα πρόβλημα, αντίθετα με τις μικρές πόλεις της ελληνικής περιφέρειας, όπου κάποιοι δεν θα καταφέρουν να βρουν τα ίδια κεφάλαια, και θα υποχρεωθούν να κλείσουν

Για να γίνει κατανοητό πόσο κοστίζει ένα τέτοιο σύστημα, η εγκατάστασή του σε ένα μεγάλο πρατήριο με συνολικά επτά δεξαμενές μεταφράζεται σε κόστος 17.000 ευρώ. Απ’ αυτά η επιδότηση ισούται με 5.000-6.000 ευρώ.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από