Μεγάλες επιβαρύνσεις για χιλιάδες φορολογουμένους φέρνει η πρόωρη επιβολή του φόρου πολυτελούς διαβίωσης σε αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης, σκάφη και πισίνες, από το 2013 αντί του 2014. Πρόκειται για ένα από τα μέτρα που αποφασίστηκαν στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης με την τρόικα για να δοθεί η έγκριση του Eurogroup στην εκταμίευση της δόσης του προγράμματος βοηθείας της ελληνικής οικονομίας.

Ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης, από τον οποίο η κυβέρνηση αναμένει έσοδα περίπου 111 εκατ. ευρώ, δεν αιφνιδιάζει ωστόσο μόνον τους περίπου 170.000 φορολογουμένους που θα τον πληρώσουν, αλλά και τις ίδιες τις φορολογικές Αρχές, οι οποίες δεν έχουν ακόμη καταλήξει στο πώς και πότε θα βεβαιωθεί, θα εκκαθαρισθεί και θα εισπραχθεί. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα όσοι επιβαρύνονται, στην πλειονότητα «κατέχοντες», να αναγκαστούν ενδεχομένως να καταβάλουν τον φόρο όχι σε δόσεις αλλά εφάπαξ, την ίδια περίοδο που θα πρέπει να ανταποκριθούν στην πληρωμή του φόρου εισοδήματος 2013, στην πληρωμή του ΕΕΤΑ, αλλά και των ΦΑΠ 2011, 2012 και 2013.

ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΕΙΣ. Μόνο από την επιβολή του φόρου πολυτελούς διαβίωσης στα Ι.Χ. αυτοκίνητα το Δημόσιο εκτιμά ότι θα εισπράξει γύρω στα 70 εκατ. ευρώ από περίπου 120.000 ιδιοκτήτες αυτοκινήτων (μέσος φόρος 583 ευρώ). Ο φόρος επιβάλλεται σε οχήματα με κινητήρες από 1.929 κυβικά εκατοστά και άνω και μετά την πενταετία απομειώνεται. Για τα αυτοκίνητα από 1.929 έως 2.500 κυβικά ο φόρος ανέρχεται στο 5% της αντικειμενικής δαπάνης (τεκμήριο διαβίωσης), ενώ για τα αυτοκίνητα από 2.501 κυβικά και άνω ο φόρος υπολογίζεται με συντελεστή 10% επί του τεκμηρίου διαβίωσης.

Οπως διευκρίνισαν στα «ΝΕΑ» στελέχη του υπουργείου Οικονομικών, ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης έχει τον χαρακτήρα φόρου χρήσης και θα επιβληθεί σε οχήματα που είναι σε κυκλοφορία. Πιο απλά, δεν θα επιβληθεί στους ιδιοκτήτες οχημάτων μεγάλου κυβισμού που παρέδωσαν τις πινακίδες των Ι.Χ. τους το 2012 και ως εκ τούτου δεν επιβαρύνθηκαν με τέλη κυκλοφορίας το 2013. Η ελάχιστη επιβάρυνση θα ανέλθει στα 287 ευρώ για ένα αυτοκίνητο 1.929 κυβικών εκατοστών, παλαιότητας μεταξύ 5 και 10 ετών, και η μέγιστη επιβάρυνση θα ανέλθει έως τα 5.300 ευρώ για αυτοκίνητο 6.000 κυβικών εκατοστών παλαιότητας έως 5 ετών.

Σε ό,τι αφορά τη φορολόγηση για τις πισίνες ισχύουν τα ακόλουθα: για τις εσωτερικές και τις εξωτερικές ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης ισούται με το γινόμενο του ποσού της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης επί συντελεστή 10%. Το τεκμήριο που ισχύει φέτος για τις πισίνες είναι 160 ευρώ το τ.μ. μέχρι και τα 60 τ.μ. και 320 ευρώ το τ.μ. για επιφάνεια άνω των 60 τ.μ.. Ετσι, εξωτερική πισίνα 60 τ.μ. θα επιβαρυνθεί με φόρο 960 ευρώ και εσωτερική πισίνα ιδίων διαστάσεων με φόρο 1.920 ευρώ.

ΓΡΙΦΟΣ ΓΙΑ ΤΑ ΣΚΑΦΗ. Αδιευκρίνιστο παραμένει το τι θα ισχύσει για τα σκάφη αναψυχής ιδιωτικής χρήσης. Σύμφωνα με όσα είχαν ψηφιστεί στις αρχές του έτους, ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης στα σκάφη θα αντιστοιχούσε στο γινόμενο του ποσού της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης του σκάφους επί συντελεστή 10% και από την επιβολή του φόρου θα εξαιρούνταν τα μηχανοκίνητα σκάφη ανοικτού τύπου, ταχύπλοα ή μη, ολικού μήκους μέχρι 6 μέτρα. Ωστόσο, προ τριμήνου θεσπίσθηκε το ειδικό Τέλος Παραμονής και Πλόων (ΤΠΠ) ιδιωτικών πλοίων αναψυχής, το οποίο βαρύνει όλα τα ιδιωτικά πλοία αναψυχής που εισέρχονται και κυκλοφορούν στην ελληνική επικράτεια, είναι νηολογημένα σε ελληνικό ή αλλοδαπό νηολόγιο και εφοδιάζονται με Δελτίο Κίνησης Πλοίου Αναψυχής. Το τέλος αυτό αντικατέστησε τον φόρο πολυτελούς διαβίωσης, ωστόσο, όπως έγινε γνωστό την περασμένη εβδομάδα, ο νέος υπουργός Ναυτιλίας Μ. Βαρβιτσιώτης προτίθεται να επανεξετάσει το ύψος του τέλους αυτού.

Ακόμη, για αεροσκάφη, ελικόπτερα και ανεμόπτερα ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης ισούται με το γινόμενο του ποσού της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης επί 10%.

Η Εφορία παίρνει τα αυτοκίνητα

Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις όπου ο φόρος πολυτελείας φθάνει να αναλογεί σε ένα υψηλό ποσοστό της αξίας του αυτοκινήτου, με αποτέλεσμα σε λίγα χρόνια να το έχει ξαναπληρώσει στην Εφορία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, ένα Grand Cherokee του 2004 κοστολογείται στην αγορά αυτοκινήτου 4.000 ευρώ. Ο ιδιοκτήτης του θα κληθεί να πληρώσει 2.086 ευρώ, δηλαδή η Εφορία στα δύο χρόνια που απομένουν μέχρι να συμπληρώσει 10ετία και να εξαιρεθεί από τον φόρο πολυτελείας, του παίρνει το αυτοκίνητο.