Μερίδιο στα κέρδη από την εμπορική εκμετάλλευση και τη λειτουργία του αγωγού, διάρκειας τουλάχιστον 25 ετών (με δυνατότητα επέκτασης), θα έχει το ελληνικό Δημόσιο, καθώς πρόκειται να συμμετάσχει στην κοινοπραξία του Trans Adriatic Pipeline (ΤΑΡ) με ποσοστό από 1% έως 5%. Δεδομένου ότι η χωρητικότητα του αγωγού θα είναι σε πρώτη φάση 10 δισ. κυβικά μέτρα αερίου την ημέρα, η μετοχική συμμετοχή της Ελλάδας συνεπάγεται σταθερά κέρδη πολλών εκατομμυρίων ευρώ κάθε χρόνο. Πρόκειται για το μεγαλύτερο οικονομικό όφελος που θα προέλθει για τη χώρα από τον αγωγό, εκτός από τις 12.000 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας και τις δουλειές σε βιομηχανίες, καθώς επίσης και τα 320 εκατ. ευρώ που αναμένεται να εισπράξει το Δημόσιο από φορολογικά έσοδα από τη λειτουργία του ΤΑP.

Η ενεργοποίηση της καταρχήν συμφωνίας συμμετοχής του Δημοσίου στο μετοχικό κεφάλαιο της κοινοπραξίας του TAP θα γίνει με την έναρξη της εμπορικής του λειτουργίας, το 2019, και σημαίνει ότι από τότε μέχρι και το 2044 –δηλαδή για 25 έτη –θα εισπράττει μερίδιο από τα κέρδη.

Τα παραπάνω ανέφεραν χθες σε άτυπη ενημέρωση προς τους δημοσιογράφους ο υπουργός Περιβάλλοντος – Ενέργειας Γιάννης Μανιάτης και ο υφυπουργός Μάκης Παπαγεωργίου που χειρίστηκε εδώ και έναν χρόνο τις κρίσιμες διαπραγματεύσεις.

Στο μεταξύ, μαραθώνιο κόντρα στην ελληνική γραφειοκρατία ξεκινά η κυβέρνηση, από την επομένη κιόλας της επίσημης ανακοίνωσης της κοινοπραξίας του Σαχ Ντενίζ για την επιλογή του ΤΑΡ ως του αγωγού μεταφοράς του αζερικού αερίου στην Ευρώπη. Με διαδικασίες-εξπρές θα επιχειρήσει να είναι συνεπής στο ραντεβού της με τον αγωγό TAP την άνοιξη του 2014, οπότε, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, θα πρέπει να πιάσουν δουλειά οι μπουλντόζες, προκειμένου το 2019 να είναι σε θέση να δεχθεί τις πρώτες ποσότητες αερίου από το κοίτασμα του Σαχ Ντενίζ ΙΙ. Οπλο της κυβέρνησης το θεσμικό πλαίσιο του Fast Track προκειμένου να επισπευσθούν όλες οι διαδικασίες απαλλοτριώσεων, έκδοσης περιβαλλοντικών και κυρίως αρχαιολογικών αδειών. Γι’ αυτόν ακριβώς τον σκοπό το έργο θα χαρακτηριστεί ως εθνικής σημασίας από τη Βουλή. Στόχος είναι έως τον Σεπτέμβριο να έχει διαμορφωθεί ο οδικός χάρτης με τα χρονοδιαγράμματα κατασκευής του έργου από την κοινή ομάδα που συστήνεται άμεσα από τα συναρμόδια υπουργεία και την κοινοπραξία TAP.

ΟΙ ΤΙΜΕΣ. Τα οφέλη για τους καταναλωτές θα προέλθουν, σύμφωνα με τον κ. Παπαγεωργίου, από το γεγονός ότι η ΔΕΠΑ ξεκίνησε ήδη διαπραγματεύσεις με την κοινοπραξία Σαχ Ντενίζ για την προμήθεια 1 δισ. κυβικών μέτρων αζερικού αερίου μέσω του TAP σε ανταγωνιστικές τιμές, που θα προορίζoνται αποκλειστικά για την ελληνική αγορά. Πρόκειται για το 1/4 της συνολικής σήμερα κατανάλωσης της χώρας, που φθάνει τα 4 δισ. κ.μ., σε μεγάλο ποσοστό προέρχεται από τη Gazprom και είναι κατά 30% ακριβότερο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. «Εχουμε ξεκινήσει διαπραγματεύσεις με την Gazprom για τη μείωση των τιμών, και η διεύρυνση των πηγών προμήθειας ενισχύει την προσπάθειά μας», είπε ο κ. Παπαγεωργίου.