Μισό – μισό με την Εφορία θα μοιράζονται τα εισοδήματα πάνω από 26.000 ευρώ μισθωτοί και συνταξιούχοι που κερδίζουν περισσότερα και τα δηλώνουν κανονικά, καθώς η νέα πρόταση που κατεβάζει το υπουργείο Οικονομικών στον διάλογο με τα κόμματα τα οποία στηρίζουν την κυβέρνηση προβλέπει επιβολή του συντελεστή 45% για εισοδήματα άνω των 26.000 ευρώ, από 100.000 ευρώ που ισχύει σήμερα.
Με τις αλλαγές που προτείνονται στην κλίμακα φορολογίας εισοδήματος μισθωτών και συνταξιούχων καθιερώνονται τρεις συντελεστές 21%, 26% και 45%, το αφορολόγητο πρακτικά διευρύνεται από τα 5.000 στα 9.000 ευρώ ευνοώντας σε πρώτη ανάγνωση τα χαμηλότερα εισοδηματικά κλιμάκια, αλλά το κλειδί των τελικών επιβαρύνσεων δεν αποκαλύπτεται πλήρως καθώς παραμένει άγνωστο τι ακριβώς θα συμβεί με την κατάργηση του αφορολογήτου για τις οικογένειες με παιδιά και την κατάργηση των φοροαπαλλαγών. Αν συνυπολογιστούν αυτές οι παράμετροι, δύσκολα θα προκύψουν ελαφρύνσεις ακόμα και για τα χαμηλότερα εισοδηματικά κλιμάκια, τα οποία φαινομενικά ευνοούνται αν ληφθούν αποκλειστικά και μόνο υπόψη οι αλλαγές στην κλίμακα.
Η νέα προτεινόμενη κλίμακα καθιερώνει συντελεστή 21% για εισοδήματα από το πρώτο ευρώ έως και τα 18.000 ευρώ. Στο επόμενο κλιμάκιο από 18.001 έως 26.000 ευρώ ο συντελεστής αυξάνεται σε 26% και για ποσά που ξεπερνούν τα 26.000 ευρώ επιβάλλεται ο ανώτατος συντελεστής 45%. Παράλληλα όμως προβλέπεται σταθερή μείωση φόρου 1.950 ευρώ για όλους τους μισθωτούς και συνταξιούχους, ανεξαρτήτως εισοδήματος. Στην προηγούμενη εκδοχή κλίμακας, η έκπτωση φόρου άρχιζε να μειώνεται για εισοδήματα πάνω από 18.000 ευρώ για να εξαλειφθεί πλήρως για εισοδήματα άνω των 42.000 ευρώ. Πρακτικά, όσοι είχαν εισοδήματα πάνω από 42.000 ευρώ δεν είχαν καθόλου αφορολόγητο.
Με τη νέα πρόταση, πρακτικά το αφορολόγητο αυξάνεται στα 9.000 ευρώ από 5.000 ευρώ σήμερα, δίνοντας σε αυτή την εισοδηματική κατηγορία μισθωτών και συνταξιούχων ελαφρύνσεις 400 ευρώ. Με τη νέα προτεινόμενη κλίμακα φαινομενικές ελαφρύνσεις από 100 έως 400 ευρώ θα έχουν όσοι έχουν εισοδήματα έως 13.000 ευρώ και μικρές μεταβολές από 10 έως 90 ευρώ για εισοδήματα έως 26.000 ευρώ. Οι μειώσεις είναι φαινομενικές διότι αρκεί η κατάργηση των φοροαπαλλαγών για να τις διαγράψει.
Οι επιβαρύνσεις είναι καταλυτικές για εισοδήματα της λεγόμενης μεσαίας τάξης και υψηλότερα εισοδηματικά κλιμάκια. Στα 40.000 ευρώ, ο επιπλέον φόρος σε σχέση με σήμερα είναι 1.390 ευρώ (από 8.820 στα 10.210 ευρώ) και στα 60.000 ευρώ ο φόρος αυξάνεται από τα 16.420 ευρώ στα 19.210 ευρώ ή 2.790 ευρώ περισσότερα.
Οι ενστάσεις. Η νέα κλίμακα θα τεθεί υπόψη των στελεχών από ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΔΗΜΑΡ τα οποία μετέχουν στον διάλογο για το φορολογικό σε νέα συνάντηση την προσεχή Τετάρτη, κατά την οποία αναμένεται να αρχίσει να ξεκαθαρίζει το τοπίο, καθώς το αργότερο στις 11 Δεκεμβρίου – ενόψει των αποφάσεων για την εκταμίευση της δόσης στις 13 Δεκεμβρίου – το νέο φορολογικό θα πρέπει να έχει κατατεθεί στη Βουλή. Εξαιτίας της πίεσης χρόνου και των ενδοκυβερνητικών τριβών που έχουν προκληθεί κυρίως όσον αφορά το αφορολόγητο των οικογενειών, στις 11 Δεκεμβρίου θα κατατεθούν μόνο οι διατάξεις που εντάσσονται βάσει Μνημονίου στα προαπαιτούμενα (φορολογία εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων) και οι περαιτέρω παρεμβάσεις μετατίθενται για τον Ιανουάριο.