Οι συνταξιούχοι είναι και πάλι οι μεγάλοι χαμένοι των μέτρων του Μνημονίου. Μέσω των νέων εισφορών αρκετοί θα χάσουν τουλάχιστον δύο συντάξεις τον επόμενο χρόνο.
Οι μειώσεις αφορούν όλες τις συντάξεις από οποιονδήποτε φορέα κοινωνικής ασφάλισης.
Από 1.1.2013 το άθροισμα των μηνιαίων συντάξεων άνω των 1.000,00 ευρώ από οποιαδήποτε πηγή και για οποιαδήποτε αιτία υπολογίζεται ως εξής: Για ποσά άνω των 1.000,01 ευρώ και έως 1.500 ευρώ μείωση στο σύνολο του ποσού κατά 5% και σε κάθε περίπτωση το ποσό που εναπομένει δεν μπορεί να υπολείπεται των 1.000,01 ευρώ. Ποσό σύνταξης ή αθροίσματος από 1.500,01 ευρώ έως 2.000,00 ευρώ μειώνεται στο σύνολο του ποσού κατά 10% και σε κάθε περίπτωση το ποσό που απομένει δεν μπορεί να υπολείπεται των 1.425,01 ευρώ. Ποσό σύνταξης ή αθροίσματος από 2.000,01 ευρώ και άνω μειώνεται κατά ποσοστό 15% και σε κάθε περίπτωση το ποσό που εναπομένει δεν μπορεί να υπολείπεται των 1.800,01 ευρώ.
Χθες στη Βουλή ο υπουργός Οικονομικών, έπειτα από εισήγηση των βουλευτών του ΠΑΣΟΚ, δέχτηκε να μην επιβληθούν περικοπές στις συντάξεις των αναπήρων. Διευκρίνισε ωστόσο ότι το κόστος θα μετακυλιστεί στους συνταξιούχους που λαμβάνουν σύνταξη άνω των 1.500 ευρώ.
Τα επιδόματα ανεργίας
Καταργούνται οι ειδικές επιδοτήσεις ανεργίας, οι ειδικές εισοδηματικές ενισχύσεις ανεργίας, καθώς και οι επιδοτήσεις λόγω ανεργίας απολυομένων μισθωτών λόγω συγχώνευσης – μεταφοράς – συνένωσης επιχειρήσεων. Οι συγκεκριμένοι επιδοτούμενοι άνεργοι θα λαμβάνουν το κοινό επίδομα ανεργίας έως τις 31.12.2013. Επίσης, θεσπίζεται από 1.1.2014 επίδομα μακροχρονίως ανέργου για τους ανέργους οι οποίοι έχουν εξαντλήσει το δικαίωμα τακτικής επιδότησης εφόσον το εισόδημά τους δεν ξεπερνά τις 10.000 ευρώ, προσαυξανόμενο κατά 586,8 ευρώ για κάθε ανήλικο τέκνο της οικογένειας. Το ύψος του μηνιαίου επιδόματος μακροχρονίως ανέργου δεν μπορεί να υπερβεί το ποσό των 200 ευρώ και καταβάλλεται για όσο χρονικό διάστημα οι δικαιούχοι παραμένουν άνεργοι και όχι πέραν των 12 μηνών.
Oικογενειακό επίδομα
Καταργούνται όλα τα οικογενειακά επιδόματα και αντικαθίστανται από ένα, ενιαίο, οικογενειακό επίδομα που καταβάλλεται από το πρώτο παιδί. Θεσπίζονται αυστηρά εισοδηματικά κριτήρια. Μεταξύ άλλων, λαμβάνεται υπόψη το όριο εισοδήματος, αλλά και ο αριθμός των παιδιών. Με τα νέα κριτήρια το οικογενειακό επίδομα διαμορφώνεται ως εξής:
Στα 40 ευρώ το μήνα για το ένα παιδί
Στα 80 ευρώ για τα δύο παιδιά
Στα 130 ευρώ για τα τρία παιδιά
Στα 180 ευρώ για τα τέσσερα παιδιά
Για κάθε εξαρτώμενο τέκνο πέραν του τετάρτου καταβάλλεται, εκτός των ανωτέρω, μηνιαίο επίδομα 60 ευρώ.
Οσοι έχουν εισόδημα έως 6.000 ευρώ λαμβάνουν το πλήρες επίδομα, από 6.001 έως 12.000 ευρώ λαμβάνουν τα 2/3 του επιδόματος και από 12.001 έως 18.000 ευρώ λαμβάνουν το 1/3 του επιδόματος. Τα ποσά αυτά προσαυξάνονται κατά 1/3 για τη σύζυγο (2.000 ευρώ) και κατά 1/6 για κάθε παιδί (1.000 ευρώ).
Για παράδειγμα, οικογένεια με ένα παιδί και εισόδημα έως 9.000 ευρώ θα πάρει 40 ευρώ τον μήνα. Με εισόδημα από 9.001 έως 18.000 θα πάρει 27 ευρώ, ενώ αν έχει εισόδημα από 18.0001 έως 27.000 θα εισπράττει 13,3 ευρώ κάθε μήνα. Για μεγαλύτερα εισοδήματα δεν προβλέπεται επιδότηση.
Σε περίπτωση που μια οικογένεια έχει δύο παιδιά θα πάρει 80 ευρώ, εφόσον το εισόδημα δεν υπερβαίνει τα 10.000 ευρώ. Για εισόδημα από 10.001 έως 20.000 θα εισπράξει 53 ευρώ, ενώ αν έχει από 20.001 έως 30.000 θα πάρει 27 ευρώ.
Το ΕΚΑΣ
Το ΕΚΑΣ θα καταβάλλεται από την 1η Ιανουαρίου 2014 σε χαμηλοσυνταξιούχους που έχουν συμπληρώσει το 65ο έτος. Τέλος, για τους υπερηλίκους που λαμβάνουν σύνταξη ανασφάλιστου από τον ΟΓΑ τίθενται νέα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια, τα οποία περιορίζουν τους δικαιούχους.