Βάρη στα ψηλά, ελαφρύνσεις στα χαμηλά
3 λεπτά
Πρόταση-βόμβα με δραστικές αλλαγές στην κλίμακα φορολογίας εισοδήματος για μισθωτούς και συνταξιούχους βρίσκεται στο τραπέζι των συζητήσεων του υπουργείου Οικονομικών, με κατάργηση του αφορολογήτου των 5.000 ευρώ και την καθιέρωση παράλληλης κλίμακας μείωσης του φόρου ανάλογα με το ύψος του δηλωθέντος εισοδήματος.
Το πρακτικό αποτέλεσμα της εφαρμογής της νέας κλίμακας, εφόσον λάβει την έγκριση των πολιτικών αρχηγών που στηρίζουν την κυβέρνηση, σύμφωνα με στέλεχος που έχει πλήρη γνώση των προωθούμενων αλλαγών, θα είναι ελαφρύνσεις φόρου έως και 500 ευρώ για όσους έχουν εισοδήματα ώς 25.000 ευρώ (το 80% των μισθωτών και συνταξιούχων) και ουσιαστικές επιβαρύνσεις για όσους βρίσκονται σε υψηλότερα εισοδηματικά κλιμάκια.
«Η νέα κλίμακα συνιστά μια μορφή παροχής φορομπόνους σε όσους έχουν μικρά και μεσαία εισοδήματα, τα οποία έχουν πληγεί περισσότερο από την κρίση», υποστηρίζει στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών σημειώνοντας ότι η πρόταση αυτή έχει και τη σύμφωνη γνώμη της τρόικας. Πληροφορίες αναφέρουν, μάλιστα, ότι η επεξεργασία της νέας κλίμακας έχει γίνει σε συνεργασία με τα τεχνικά κλιμάκια του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου που βρίσκονται στην Αθήνα με αντικείμενο την παροχή συνδρομής στην προσπάθεια αναμόρφωσης του φορολογικού συστήματος.
Κεντρική αλλαγή της προωθούμενης νέας κλίμακας είναι η κατάργηση του αφορολογήτου των 5.000 ευρώ ενώ αλλαγές υπάρχουν και στον αριθμό των κλιμακίων και στο ύψος των φορολογικών συντελεστών. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τους σχεδιασμούς, η νέα κλίμακα η οποία εξετάζεται θα έχει εφαρμογή αποκλειστικά σε όσους έχουν εισοδήματα από μισθούς και συντάξεις και προβλέπει:
1. Αφορολόγητο. Καταργείται το αφορολόγητο των 5.000 ευρώ και ο φόρος προσδιορίζεται από το πρώτο ευρώ εισοδήματος. Από μόνη της η αλλαγή αυτή θα σήμαινε έξτρα φόρο 500 ευρώ για όσους φορολογουμένους δηλώνουν σήμερα εισόδημα 5.000 ευρώ, εφόσον ο φόρος προέκυπτε με τον ισχύοντα χαμηλό συντελεστή 10%.
Η επιβάρυνση αυτή θα «σβήνεται» μέσω των μειώσεων φόρου που θα δικαιούται κάθε φορολογούμενος. Οι μειώσεις φόρου θα φθίνουν αντιστρόφως ανάλογα του δηλωθέντος εισοδήματος. Οπως εξηγεί η ίδια πηγή, «αν προκύπτει φόρος π.χ. 500 ευρώ για εισόδημα 5.000 ευρώ, ο φορολογούμενος δεν θα πληρώνει τίποτα διότι οι μειώσεις φόρου που δικαιούται ανάλογα με το εισόδημά του θα ισοσκελίζουν την οφειλή». Το μέγιστο όριο των μειώσεων φόρου θα είναι 1.950 ευρώ.
2. Κλιμάκια και συντελεστές. Τα κλιμάκια μειώνονται από οκτώ σε τρία. Οι συντελεστές θα κυμαίνονται από 20% έως 45%. Μάλιστα, ο ανώτερος φορολογικός συντελεστής 45% θα επιβάλλεται σε χαμηλότερο ύψος εισοδήματος σε σχέση με τα 100.000 ευρώ που ισχύουν σήμερα.
3. Οριο τα 25.000 ευρώ. Το μοντέλο της νέας προωθούμενης κλίμακας μισθωτών και συνταξιούχων οδηγεί, σύμφωνα με πληροφορίες, σε ελαφρύνσεις φόρου για όσους έχουν εισοδήματα έως 25.000 ευρώ και σε δραστικές επιβαρύνσεις για τα υψηλότερα εισοδηματικά κλιμάκια. Από στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Πληροφορικών Συστημάτων, βάσει των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος που υπεβλήθησαν πέρυσι προκύπτει ότι το 80,8% των μισθωτών και συνταξιούχων δήλωσαν εισόδημα έως 25.000 ευρώ. Συγκεκριμένα, σε σύνολο 4.376.257 μισθωτών και συνταξιούχων εισόδημα έως 25.000 ευρώ δήλωσαν οι 3.537.670, οι οποίοι σύμφωνα με το νέο μοντέλο κλίμακας που προωθείται θα έχουν ελαφρύνσεις. Το τελικό ισοζύγιο ελαφρύνσεων και επιβαρύνσεων βέβαια θα κριθεί όταν υπάρχει πλήρης εικόνα των αλλαγών, καθώς πολλά θα εξαρτηθούν και από την τύχη των φοροαπαλλαγών για τις οποίες στο τραπέζι βρίσκεται πρόταση για κατάργηση του έξτρα αφορολογήτου για όσους έχουν παιδιά ή ακόμη και σαρωτική κατάργηση όλων των φοροαπαλλαγών ενδεχομένως και με αναδρομική ισχύ από τα εισοδήματα του 2012.














