Φανταστείτε…

… δεκαεπτά χιλιόμετρα ασφαλτοστρωμένου ποδηλατοδρόμου που περνούν μέσα από αγρούς, λιβάδια, λίμνες και ποτάμια με πάπιες και πουλιά. Κάθε δύο χιλιόμετρα υπάρχει μια τρόμπα για τα λάστιχα. Για μερικούς Δανούς, αυτή είναι η πρωινή τους διαδρομή. «Είμαι πολύ ευχαριστημένη που έφτιαξαν τον δρόμο», λέει η 59χρονη δασκάλα Σούζαν Νίλσεν που χρησιμοποιεί καθημερινά τον πρώτο «υπερποδηλατόδρομο» της Δανίας για να μεταβεί από το Αλμπερστλουντ, ένα προάστιο της Κοπεγχάγης, στην πρωτεύουσα.

Ο ποδηλατόδρομος…

… αυτός είναι ένας από τους 26 που πρόκειται να κατασκευαστούν για να παρακινηθούν ακόμα περισσότεροι Δανοί να πηγαίνουν στη δουλειά τους ή στο σχολείο με ποδήλατο. Ηδη οι μισοί κάτοικοι της Κοπεγχάγης χρησιμοποιούν αυτό το μέσο καθημερινά. «Είμαστε πολύ καλοί, αλλά θέλουμε να γίνουμε καλύτεροι», λέει ο Μπράιαν Χάνσεν, επικεφαλής της υπηρεσίας σχεδιασμού της κυκλοφορίας στην πόλη. «Ενας δικυκλιστής χρησιμοποιεί συνήθως το ποδήλατό του σε ακτίνα 5 χιλιομέτρων. Σκεφτήκαμε λοιπόν τρόπους να δώσουμε κίνητρα για ακόμα μεγαλύτερες μετακινήσεις». Ενώ υπάρχει ένα καλό δίκτυο ποδηλατοδρόμων γύρω από την Κοπεγχάγη (φωτογραφία), οι προδιαγραφές σε διάφορους δήμους ποικίλλουν, με τον φωτισμό ή τη συντήρηση να μην είναι πάντα σε υψηλό επίπεδο.

Για τον υπερποδηλατόδρομο η Κοπεγχάγη και 21 τοπικές κυβερνήσεις συνεργάστηκαν για να εξασφαλίσουν την ύπαρξη διαδρομών σε ακτίνα 23 χιλιομέτρων από την πρωτεύουσα. «Θέλουμε ο κόσμος να θεωρεί ότι μπορεί να ακολουθήσει αυτή τη λύση αντί να πάρει το αυτοκίνητο, το λεωφορείο ή το τρένο», τονίζει ο Χάνσεν.

Το σχέδιο…

… έτυχε ευρείας υποστήριξης σε μια χώρα όπου τόσο οι δεξιοί όσο και οι αριστεροί βουλευτές συνηθίζουν να πηγαίνουν στη δουλειά με ποδήλατο (αν και με διαφορετικά μοντέλα). Η Περιφέρεια Πρωτευούσης της Δανίας, ένα πολιτικό όργανο που είναι υπεύθυνο για τα δημόσια νοσοκομεία αλλά και για την περιφερειακή ανάπτυξη, διέθεσε 1,6 εκατομμύρια δολάρια για το πρόγραμμα των υπερποδηλατοδρόμων. «Οταν εξετάζουμε τα δημόσια νοσοκομεία, αναζητούμε τρόπους να μειώσουμε το κόστος», λέει ένας περιφερειακός σύμβουλος, ο Λαρς Γκάαρντχογκ. «Οι γιατροί λένε ότι ο καλύτερος ασθενής είναι αυτός που δεν βλέπουν. Οτιδήποτε κάνουμε για να μειώσουμε τη ρύπανση και την κυκλοφορία συμβάλλει στη βελτίωση της υγείας των ανθρώπων και ίσως στην ευτυχία τους».

Χάρη σε μέτρα…

… όπως οι υπερποδηλατόδρομοι, οι Δανοί διαλέγουν τα ποδήλατα γιατί είναι η πιο γρήγορη και πιο βολική επιλογή για τη μετακίνησή τους. «Ο λόγος δεν είναι ότι οι Δανοί αγαπούν περισσότερο το περιβάλλον», εξηγεί ο Τζιλ Πεναλόζα, διευθυντής της καναδικής οργάνωσης 8-80 Cities. «Ούτε ότι τρώνε διαφορετικά πράγματα στο πρωινό τους». Οι στατιστικές της Δανίας δείχνουν ότι η ποδηλασία συμβάλλει αποφασιστικά στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και του κόστους για την περίθαλψη. Πολλοί όμως λένε ότι το κυριότερο κέρδος είναι ψυχολογικό. «Οταν κάνεις ποδήλατο για μισή ώρα, αισθάνεσαι πραγματικά καλά με τον εαυτό σου», λέει ο υπουργός Μεταφορών Χένρικ Νταμ Κρίστενσεν. «Πίνεις ένα ποτήρι κρασί και αισθάνεσαι ότι το αξίζεις».