Η χρόνια διαμάχη δύο δυναστειών της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας για την απόκτηση της πλειοψηφίας των μετοχών του ομίλου Volkswagen φτάνει στο τέλος της.

Οι οικογένειες Πίεχ και Πόρσε, οι οποίες ερίζουν από το 2005 για την ιδιοκτησία της VW, ήρθαν σε συμφωνία την οποία ενέκριναν οι γερμανικές Αρχές για την ολοκλήρωση της συγχώνευσης των δύο εταιρειών Volkswagen και Porsche.

Ετσι, ο όμιλος VW εξαγοράζει από την 1η Αυγούστου το 50,1% των μετοχών της Porsche αυξάνοντας το ποσοστό στο 100% του μετοχικού κεφαλαίου της βιομηχανίας σπορ αυτοκινήτων. Ταυτόχρονα, η εταιρεία συμμετοχών της Porsche θα εισπράξει 4,46 δισ. ευρώ και θα αποκτήσει το μεγαλύτερο πακέτο (50,7%) μετοχών του ομίλου VW.

Αδηλες επιδιώξεις. Η λύση φαίνεται σολομώντεια, αν και πίσω της κρύβονται άδηλες επιδιώξεις των συγγενικών οικογενειών για τον πλήρη έλεγχο των εταιρειών. Οι προσπάθειες είχαν ξεκινήσει το 2005 με τον επικεφαλής της Porsche Βόλφγκανγκ Πόρσε να επιχειρεί να συστεγάσει στη δική του εταιρεία την VW. To 2008 είχε καταφέρει μέσω αλλεπάλληλων αγορών και με τη συμμετοχή θυγατρικών να αποκτήσει το 74% της αυτοκινητοβιομηχανίας που είχε ιδρύσει το 1937 ο Φέρντιναντ Πόρσε. Ομως η κατακόρυφη αύξηση δανεισμού της εταιρείας εν μέσω παγκόσμιας κρίσης δεν επέτρεψε να πραγματοποιηθούν τα όνειρα του σύγχρονου Πόρσε.

Αντίθετα είδε τον όμιλο VW να γιγαντώνεται χτίζοντας μια αυτοκρατορία όπως την είχε φανταστεί ο πρόεδρός της (και εγγονός του ιδρυτής της Porsche) Φέρντιναντ Πίεχ. To 2009 οι δύο εξάδερφοι Πόρσε και Πίεχ είχαν πλέον συμβιβαστεί με την ιδέα της συγχώνευσης αλλά δεν είχαν βρει ακόμα τις εσωτερικές ισορροπίες.

Ομιλος με 12 μάρκες. Σήμερα, μετά και την πλήρη εξαγορά της Porsche, ο γερμανικός όμιλος γίνεται πλέον μια εταιρεία με 12 μάρκες επιβατηγών αυτοκινήτων, βαρέων οχημάτων και δικύκλων που μπορεί να ελπίζει βάσιμα ότι θα αποκαθηλώσει από την πρώτη θέση της παγκόσμιας κατάταξης τους ιάπωνες ανταγωνιστές της Toyota.

Μόλις τον περασμένο Απρίλιο η VW ανακοίνωσε την εξαγορά της ιταλικής εταιρείας σπορ μοτοσυκλετών Ducati ενώ σε διαδικασία συγχώνευσης βρίσκονται δύο θυγατρικές κατασκευής φορτηγών, η γερμανική MAN και η σουηδική Scania.

Πολλαπλά οφέλη. Η αναγγελία της οριστικής συμφωνίας VW – Porsche χαροποίησε την τοπική κυβέρνηση της Κάτω Σαξονίας καθώς το γερμανικό κρατίδιο κατέχει το 20% του ομίλου VW. «Οι δύο εταιρείες μπορούν πλέον να συνεργαστούν υπό καλύτερους όρους, με κοινή στρατηγική και με πολλαπλά οφέλη από τις συνέργειες», δήλωσε ο Πρωθυπουργός του κρατιδίου Νταβίντ Μακάλιστερ.

Κόντρα στο ρεύμα. Και πώς θα μπορούσε να είναι διαφορετικά καθώς εν μέσω πανευρωπαϊκής κρίσης που πλήττει και την αγορά αυτοκινήτου η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία αυξάνει την κερδοφορία της κυρίως λόγω αύξησης πωλήσεων στην Κίνα και τις Ηνωμένες Πολιτείες; Αντίθετα με τα απογοητευτικά αποτελέσματα των γαλλικών αυτοκινητοβιομηχανιών και της ιταλικής Fiat, ο όμιλος VW κατέγραψε αύξηση τζίρου 26% και κερδών 10% για το πρώτο τρίμηνο του έτους. Το ίδιο διάστημα οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 9,6% αγγίζοντας τα 2,16 εκατ. οχήματα σε ολόκληρο τον κόσμο.