Υποκατάστημα Εθνικής Τράπεζας στα Ανω Ιλίσια. Ο αριθμός που αναβοσβήνει στον ηλεκτρονικό πίνακα είναι το 123. Είκοσι πέντε άτομα – κυρίως ηλικιωμένοι – είναι καθισμένοι στις καρέκλες, ενώ οι νεότεροι περιμένουν όρθιοι να έρθει η σειρά τους. Το χαρτάκι που βγαίνει από το μηχάνημα γράφει τον αριθμό 167 και μέσο χρόνο αναμονής 21 λεπτά. Κι όμως, η εξυπηρέτηση θα… αργήσει τουλάχιστον ένα τέταρτο επιπλέον!

Εξόφληση λογαριασμών, μεταφορά χρημάτων σε άλλους τραπεζικούς λογαριασμούς, χορήγηση πιστοποιητικών ή ακόμη και απόκτηση φορολογικής ενημερότητας είναι συναλλαγές που πριν από κάποια χρόνια ο πολίτης ήταν αναγκασμένος να τις κάνει περιμένοντας στην ουρά στις αρμόδιες δημόσιες υπηρεσίες. Τα τελευταία χρόνια, όμως, με ένα «κλικ» στον ηλεκτρονικό υπολογιστή, χωρίς να βγει καν από το σπίτι του, μπορεί να φέρει εις πέρας πολλές από τις συναλλαγές αυτές.

Ωστόσο, παρότι παρέχεται μέσω Διαδικτύου αυτή η δυνατότητα, οι Ελληνες συνεχίζουν να συνωστίζονται στις ουρές μέχρι να εξυπηρετηθούν. Είναι ενδεικτικό πως, σύμφωνα με τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου για την Κοινωνία της Πληροφορίας, αν και σημειώθηκε αύξηση του ποσοστού των Ελλήνων οι οποίοι χρησιμοποιούν συστήματα web banking, από 1% που ήταν το 2005 σε 5,7% το 2010, παραμένει πολύ χαμηλό συγκριτικά με το αντίστοιχο ποσοστό της ΕΕ των 27, όπου το 2010 ήταν 36%. Οσο γι’ αυτούς οι οποίοι επιλέγουν τις συναλλαγές μέσω Διαδικτύου με δημόσιες υπηρεσίες δεν ξεπερνούν το 13,4%, ενώ το αντίστοιχο ευρωπαϊκό ποσοστό αγγίζει το 31,7%. Οπως υπογραμμίζουν οι ειδικοί, οι κάτοικοι της περιφέρειας δείχνουν ακόμη πιο απρόθυμοι να χρησιμοποιήσουν τις νέες τεχνολογίες για να γλιτώσουν χρόνο.

Περίπου 40 λεπτά περίμεναν την περασμένη Τετάρτη στην ουρά οι πελάτες της Εθνικής Τράπεζας στα Χανιά. Ανάμεσά τους, και ο συνταξιούχος του ΙΚΑ Ηρακλής Αναγνωστόπουλος. «Προς το τέλος κάθε μήνα πληρωνόμαστε από τις τράπεζες. Ευτυχώς έχουν προνοήσει και έχουν δύο ταμεία αποκλειστικά για την εξυπηρέτηση των συνταξιούχων και εκεί περιμένουμε μέχρι να πληρωθούμε. Ακούω για τις κάρτες ανάληψης και τις συναλλαγές από το Διαδίκτυο, αλλά ελάχιστοι άνθρωποι στην ηλικία μου μπορούν να τα χειριστούν. Ούτε εγώ ούτε η γυναίκα μου μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τις νέες τεχνολογίες», δηλώνει.

ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ. Ουρές της ταλαιπωρίας σχηματίζουν καθημερινά πολίτες στις δημόσιες υπηρεσίες και στη Θεσσαλονίκη. Πρωταθλητές στην αναμονή χαρακτηρίζονται τα υποκαταστήματα της Εφορίας, ενώ αρκετές ώρες στην ουρά περνούν όσοι προσέρχονται σε υποκαταστήματα της ΔΕΗ, του ΟΤΕ και λιγότερο στα ΚΕΠ και τα γκισέ της Εθνικής Τράπεζας. Και παρά τη δυνατότητα που προσφέρουν οι περισσότερες δημόσιες υπηρεσίες για διεκπεραίωση συναλλαγών μέσω Διαδικτύου, όπως πληρωμές λογαριασμών, λίγοι είναι εκείνοι που δηλώνουν εξοικειωμένοι με την τεχνολογία και προτιμούν… να ταλαιπωρηθούν στην ουρά.

Τετάρτη 11.15′ το πρωί. Εφορία Ζωγράφου. Χρειαζόμαστε κλειδάριθμο για την υποβολή της φορολογικής δήλωσης. Εξω από το τμήμα Μητρώου ήδη περιμένουν εννέα άτομα. Μια ματιά στο γραφείο αρκεί για να αρχίσουν οι πρώτοι αναστεναγμοί: μία υπάλληλος στο τμήμα θα εξυπηρετούσε όλους όσοι περίμεναν στην ουρά. Μέσα σε 15 λεπτά η ουρά αυξήθηκε κατά 11 άτομα, ωστόσο μέσα σε αυτό το διάστημα είχαν εξυπηρετηθεί μόνο οι δύο πρώτοι. Χρόνος αναμονής μέχρι να πάρουμε το έγγραφο που αναγράφει τον κλειδάριθμο; Πενήντα πέντε λεπτά!

ΟΙ ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΦΠΑ. Οπως εξηγεί στα «ΝΕΑ» ο γενικός γραμματέας Πληροφορικών Συστημάτων του υπουργείου Οικονομικών Χάρης Θεοχάρης, όλο και περισσότερες συναλλαγές που γίνονται στις ΔΟΥ μπορεί πλέον να γίνουν και διαδικτυακά. «Είναι χαρακτηριστικό πως πέρυσι οι έλληνες πολίτες έκαναν 12 εκατομμύρια οικονομικές – φορολογικές συναλλαγές μέσω Διαδικτύου. Βλέπουμε μια σημαντική αύξηση, σε σχέση με πριν από τέσσερα ή πέντε χρόνια», λέει. Μάλιστα, τα δύο πιο συχνά αιτήματα μέσω Διαδικτύου στη Γενική Γραμματεία Πληροφορικών Συστημάτων είναι η δήλωση ΦΠΑ και η δήλωση Φόρου Μισθωτών Υπηρεσιών (ΦΜΥ). «Φυσικά, εξυπηρετείται καλύτερα ο φορολογούμενος, αλλά επωφελείται και το Δημόσιο. Είναι η άλλη όψη του ίδιου νομίσματος. Πέρυσι πήραμε 2,75 εκατομμύρια Ε1 ηλεκτρονικά. Εάν φέτος οι αριθμοί είναι 4 εκατομμύρια ηλεκτρονικές δηλώσεις και 1,5 εκατομμύριο χειρόγραφες αντίστοιχα, μπορείτε να φανταστείτε πόσος χρόνος θα εξοικονομηθεί και πόσο γρήγορες θα είναι οι διαδικασίες». Οπως προέκυψε από τα στοιχεία της Γενικής Γραμματείας, το 2007 μειώθηκε κατά 92% ο χρόνος αναμονής των πολιτών για την παραλαβή του εκκαθαριστικού σημειώματος και αυτό μόνο με την ηλεκτρονική υποβολή των εντύπων Ε1 και ΦΠΑ, ενώ παράλληλα επιτεύχθηκε εξοικονόμηση κατά 26% του χρόνου των υπαλλήλων του υπουργείου Οικονομικών.

Στην Εφορία Μυτιλήνης η αναμονή σε ημέρες αιχμής φθάνει τις… τρεις ώρες! Την Τετάρτη κάποιοι περίμεναν στην ουρά για να εξυπηρετηθούν από τις 9 το πρωί μέχρι και τις 12 το μεσημέρι. Η Τέρψη Κονάκα περίμενε για μια ρύθμιση της πληρωμής του ΦΠΑ. Οπως λέει, ενώ η πρώτη δόση καταβάλλεται στις τράπεζες, οι υπόλοιπες θα πρέπει να πληρώνονται στις εφορίες. «Θα μπορούσαν οι πληρωμές αυτές να γίνονται ηλεκτρονικά ή μέσω τραπεζών. Γιατί να μας ταλαιπωρούν στις ουρές τόση ώρα;», αναρωτιέται. Οπως εξηγεί ο Γενικός Γραμματέας Πληροφορικών Συστημάτων, η πληρωμή του ΦΠΑ ηλεκτρονικά είναι από τα αιτήματα που δέχονται συνεχώς και εξετάζεται να ενταχθούν στις ηλεκτρονικές συναλλαγές.

ΕΚΝΕΥΡΙΣΜΟΣ. «Η μεγαλύτερη ταλαιπωρία είναι στις εφορίες. Ο χρόνος αναμονής και ο εκνευρισμός στην ουρά είναι μεγάλος. Στα υποκαταστήματα της ΔΕΗ η εικόνα είναι κάπως καλύτερη. Χρειάστηκα 10 λεπτά για να εξυπηρετηθώ στο τμήμα Πληροφοριών και μόλις τρία λεπτά στα ταμεία για να πληρώσω τον λογαριασμό μου», λέει η Αγγελική Σοφολόγη, η οποία την Τετάρτη το πρωί πήγε στο κεντρικό υποκατάστημα της ΔΕΗ στη Θεσσαλονίκη, στην οδό Τσιμισκή για να πληρώσει τον λογαριασμό. Καλύτερη είναι, βέβαια, η εικόνα στα ΚΕΠ της χώρας, όπου η μέση αναμονή δεν ξεπερνά τα 10 λεπτά.