Η γερμανική κυβέρνηση σχεδιάζει να επιβάλει ειδικό φόρο στις εταιρείες που αναπαράγουν στο Διαδίκτυο ενημερωτικό υλικό το οποίο αντλούν από τον Τύπο. Η κίνηση αυτή αναμένεται να ενισχύσει τα έσοδα των εφημερίδων, οι οποίες πλήττονται από τη δωρεάν δημοσιοποίηση του περιεχομένου τους στις μηχανές αναζήτησης και σε άλλες ενημερωτικές ιστοσελίδες.

Η κυβέρνηση συνασπισμού των Χριστιανοδημοκρατών της Ανγκελα Μέρκελ με τους Ελεύθερους Δημοκράτες δημοσιοποίησε την πρότασή της για την κατοχύρωση πνευματικών δικαιωμάτων στο Διαδίκτυο. Σύμφωνα με αυτή, οι μηχανές αναζήτησης και γενικότερα οι εταιρείες διαδικτυακών υπηρεσιών θα πρέπει να πληρώνουν τους εκδότες (εφημερίδων) για την αναπαραγωγή μέρους ή του συνόλου ενός άρθρου, ακόμα και για ένα πολύ μικρό απόσπασμα.

Τα έσοδα θα συγκεντρώνονται και θα αναδιανέμονται από ανεξάρτητο φορέα, όπως στην περίπτωση των πνευματικών δικαιωμάτων για τους συγγραφείς ή τους μουσικοσυνθέτες. Το περιεχόμενο των εφημερίδων θα προστατεύεται από πνευματικά δικαιώματα για έναν χρόνο, ενώ στη συνέχεια η αναδημοσίευση θα γίνεται δωρεάν. «Με αυτόν τον τρόπο οι εκδότες θα συμμετέχουν στα κέρδη που αποκομίζουν οι εταιρείες του Διαδικτύου από την εμπορική αξιοποίηση του υλικού των εφημερίδων», αναφέρει το κείμενο το οποίο αναμένεται να παρουσιαστεί με τη μορφή νομοσχεδίου στο γερμανικό Κοινοβούλιο μέχρι το καλοκαίρι.

Η Συνομοσπονδία Εκδοτών Γερμανικών Εφημερίδων χαρακτήρισε το σχέδιο «ένα μέτρο απαραίτητο για τη διατήρηση της ανεξαρτησίας και της οικονομικής αυτάρκειας των Μέσων».

«Φοβάμαι ότι ανάλογη ρύθμιση θα επιβράδυνε την ανάπτυξη του Διαδικτύου, καθώς αυξάνει το κόστος και οδηγεί σε αναποτελεσματικότητες», ήταν η άμεση αντίδραση από τον πρόεδρο της Google Ερικ Σμιτ κατά την επίσκεψή του στην έκθεση τεχνολογίας στο Αννόβερο.

Η πρόταση φέρνει στο προσκήνιο τον διάλογο που έχει αρχίσει από την εμφάνιση του Διαδικτύου: ποιος επωφελείται περισσότερο από τις συνδέσεις (link) και την αναπαραγωγή ειδήσεων μέσω ιστοσελίδων; Το Google δεν τοποθετεί διαφημίσεις στη γερμανική σελίδα του όπου αναπαράγει αποσπάσματα ή παραπέμπει σε άρθρα εφημερίδων. Ομως η εταιρεία κερδίζει δισ. ευρώ από τις διαφημίσεις στη μηχανή αναζήτησης και σε άλλες υπηρεσίες της. Την ίδια στιγμή, τα έσοδα των γερμανικών εφημερίδων από τις διαφημίσεις στις ηλεκτρονικές εκδόσεις παραμένουν πενιχρά.