Ηταν ένα στοίχημα του πλοιάρχου με τον εαυτό του; Μια κόντρα με έναν παλιότερο συνάδελφό του που έκανε το ίδιο δρομολόγιο; Μια χάρη σε ένα μέλος του προσωπικού; Ή μήπως εκτελούσε εντολές της πλοιοκτήτριας εταιρείας, όπως ισχυρίζεται ο ίδιος; Παρά τις μαρτυρίες των πρωταγωνιστών, παραμένει άγνωστο για ποιον λόγο ακριβώς ο Φραντσέσκο Σκετίνο πλησίασε τόσο κοντά στο νησί Τζίλιο το βράδυ της 13ης Ιανουαρίου. Το τεράστιο πολυτελές κρουαζιερόπλοιο χτύπησε σε έναν ύφαλο και το ρήγμα 50 μέτρων που δημιουργήθηκε σήμανε την αρχή του τέλους του. Από τότε στέκει μισοβυθισμένο μερικές εκατοντάδες μέτρα από τις ακτές όχι μόνο σαν ακούσιο μνημείο, αλλά και σαν περιβαλλοντικός δυναμίτης. Μπροστά στην τεράστια απειλή, οι ευθύνες μπορεί και να έχουν μικρή σημασία.

«Εγκαταλείψτε το πλοίο»

Στιγμιότυπο από τη διαδικασία εκκένωσης του πλοίου το βράδυ της Παρασκευής 13 Ιανουαρίου. Το «Costa Concordia» στέκει ακόμα ελαφρά γερμένο έξω από το νησί Τζίλιο. Ηταν το πρώτο από μια σειρά κρουαζιερόπλοιων της πλοιοκτήτριας εταιρείας με το όνομα Concordia, με στόχο να εκφράσει την ευχή για «διαρκή αρμονία, ενότητα και ειρήνη μεταξύ των ευρωπαϊκών κρατών». Τελικά έγινε μνημείο στο ανθρώπινο λάθος.

Αναζητώντας αγνοουμένους

Η κατάδυση στο κύτος του μισοβυθισμένου κρουαζιερόπλοιου μπορεί να είναι δυσάρεστη ακόμη και όταν γίνεται με φόντο την αναπαράσταση μιας αναγεννησιακής τοιχογραφίας. Μέχρι στιγμής έχουν ανασυρθεί 16 πτώματα, ενώ συνεχίζονται οι έρευνες για τον εντοπισμό άλλων τόσων επιβατών που αγνοούνται. Ο χρόνος δεν είναι με το μέρος των δυτών. Το «Costa Concordia» μετακινείται σιγά σιγά και οι άσχημες καιρικές συνθήκες έχουν γίνει αρκετές φορές αιτία για να αφήσουν οι διασώστες στη μέση το δύσκολο έργο τους. Αν βυθιστεί πλήρως, το κρουαζιερόπλοιο μπορεί να φτάσει σε βάθος 100 μέτρων. Και τότε η μάχη όχι μόνο για την ανεύρεση των αγνοουμένων, αλλά και για την απάντληση των καυσίμων θα γίνει ακόμη πιο δύσκολη.

Γρουσούζικα εγκαίνια…

Οταν διέσχιζε τις θάλασσες, το θαύμαζαν. Μισοβυθισμένο, το πολυτελές κρουαζιερόπλοιο με τα 17 καταστρώματα, τις πισίνες, τα γήπεδα, τα εστιατόρια και τα καταστήματα, που ξεκίνησε τα ταξίδια του μόλις το 2005, έχει χάσει όλη του την επιβλητικότητα. Τώρα δικαιώνει τις προλήψεις των ναυτικών που το είχαν χαρακτηρίσει «κακορίζικο» όταν στην καθέλκυσή του δεν είχε σπάσει στα πλευρά του η παραδοσιακή σαμπάνια.

Πόζες στο ναυάγιο

Αν και πίσω από κάθε ναυάγιο κρύβεται μια τραγική ιστορία, το κουφάρι ενός πλοίου δεν παύει να αποτελεί θέαμα, και να προκαλεί τη σκέψη και τη φαντασία. Στα μάτια κάποιων το «Costa Concordia» έγινε ακόμη και τουριστική ατραξιόν. Οι Αρχές απαγόρευσαν πάντως τις χαρούμενες πόζες με φόντο το μισοβυθισμένο κρουαζιερόπλοιο.