Βαλκάνιοι επισκέπτες πλημμυρίζουν κάθε Σαββατοκύριακο την αγορά της Θεσσαλονίκης. Σκοπιανοί και λιγότεροι Βούλγαροι και Σέρβοι κατηφορίζουν για να κάνουν ψώνια στα εμπορικά καταστήματα και να ξοδέψουν χρήματα σε εστιατόρια και μπαρ της πόλης. Και αν οι Βορειοελλαδίτες επισκέπτονται σχεδόν καθημερινά τις γειτονικές χώρες αναζητώντας φθηνή βενζίνη, προϊόντα σούπερ μάρκετ και φθηνούς οδοντίατρους, οι βαλκάνιοι επισκέπτες της Θεσσαλονίκης κάνουν την αντίστροφη διαδρομή για τους ακριβώς αντίθετους λόγους. Για να αγοράσουν επώνυμες φίρμες ρούχων, να κάνουν αναψυχή, ορισμένοι πάλι για να κάνουν επίδειξη πλουτισμού στην Βόρεια Ελλάδα της κρίσης, που γι’ αυτούς συνεχίζει να φαντάζει μια ανεπτυγμένη δυτική κοινωνία.

Οι τελωνειακοί στους μεθοριακούς σταθμούς των Ευζώνων στο Κιλκίς και του Προμαχώνα στις Σέρρες, από όπου περνούν κάθε Σαββατοκύριακο εκατοντάδες αυτοκίνητα από Σκόπια και Βουλγαρία αντίστοιχα με προορισμό τη Θεσσαλονίκη, δεν κρατούν στοιχεία για τον αριθμό των επισκεπτών του Σαββατοκύριακου. Ούτε και ο Εμπορικός Σύλλογος της πόλης μπορεί να δώσει συγκεκριμένο αριθμό ξένων πελατών, εκτός ίσως από την απάντηση που έδωσαν καταστηματάρχες σε συνεργεία του Συλλόγου καταγράφοντας την κίνηση στην αγορά την περίοδο των περσινών καλοκαιρινών εκπτώσεων. Απαντώντας στην ερώτηση αν υπάρχει συμμετοχή στον τζίρο των καταστημάτων από επισκέπτες ξένων χωρών και τουρίστες, το 53% των ερωτηθέντων απάντησε θετικά. «Επισκέπτομαι τη Θεσσαλονίκη μία φορά τον μήνα. Στα καταστήματα της πόλης βρίσκω μεγάλη ποικιλία και κυρίως καλή ποιότητα στα ακριβά και επώνυμα ρούχα» δήλωσε στα «ΝΕΑ» ο Φιλίπ, επισκέπτης από τα Σκόπια. «Στην αγορά σας βρίσκω καλύτερες προσφορές σε ρούχα και παπούτσια. Οι ακριβές φίρμες είναι συνήθως κατά 10% φθηνότερες από τα Σκόπια» πρόσθεσε η φίλη του Αγγελίνα.

Κάθε Σάββατο από το Κέντρο των Σκοπίων ταξιδιωτικά γραφεία διοργανώνουν ημερήσιες εκδρομές στη Θεσσαλονίκη. Σύμφωνα με τον Μπόμπι, υπάλληλο του γραφείου Karjo Travel που διοργανώνει εκδρομές κάθε εβδομάδα στη συμπρωτεύουσα, το πρόγραμμα είναι αυστηρό. «Φθάνουμε νωρίς το πρωί στην πόλη και οι ταξιδιώτες έχουν χρόνο ώς το μεσημέρι να κάνουν ψώνια και να πιουν καφέ στο κέντρο. Στις 2 ακριβώς τα μέλη των γκρουπ συγκεντρώνονται στον Λευκό Πύργο και αναχωρούν για τα εμπορικά κέντρα έξω από τη Θεσσαλονίκη, όπως το Mediterranean Cosmos στον δρόμο για τη Χαλκιδική και τα κατάστημα IKEA και Makro για το αεροδρόμιο. Το δικό μας γραφείο την περίοδο των εκπτώσεων φέρνει έως και 200 άτομα την εβδομάδα στη Θεσσαλονίκη» αναφέρει.

Οι Βαλκάνιοι ψωνίζουν ρούχα και παπούτσια στο κέντρο, ενώ στη συνέχεια αγοράζουν μικροέπιπλα και εργαλεία από τα πολυκαταστήματα. Οι εκπτώσεις προσελκύουν περισσότερους επισκέπτες από τις γειτονικές χώρες.

Μαύρο χρήμα. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης Κωστή Χαντζαρίδη, η εικόνα της αγοράς στις χειμερινές εκπτώσεις δείχνει ότι υπάρχει αύξηση των πελατών από γειτονικές χώρες. «Θέλουμε τους ξένους πελάτες και προσπαθούμε να τους εξυπηρετούμε όσο το δυνατόν καλύτερα» σημειώνει.

Αναφορικά με το προφίλ των Βαλκάνιων επισκεπτών του Σαββατοκύριακου, παράγοντες της αγοράς αναφέρουν ότι χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες. Αρχικά, οι επισκέπτες που έρχονται οργανωμένα με λεωφορεία είναι κυρίως νέοι και φοιτητές που συνδυάζουν την μονοήμερη εκδρομή με τα ψώνια. Μια δεύτερη κατηγορία, λένε καταστηματάρχες, έρχονται για να ξοδέψουν μαύρο χρήμα μακριά από τα αδιάκριτα βλέμματα των συμπατριωτών τους αλλά και των Αρχών στα Σκόπια και τη Σόφια. «Δεν πληρώνουν ποτέ με κάρτα, αλλά έχουν μαζί τους φουσκωμένα πορτοφόλια με ρευστό. Οι περισσότεροι έρχονται με πολυτελή τζιπάκια, ξοδεύουν πολλά χρήματα, κάνουν επίδειξη πλουτισμού και αναχωρούν την επόμενη ημέρα, έχοντας διασκεδάσει μέχρι το πρωί σε νυχτερινά κέντρα». Τέλος, προσθέτουν, υπάρχει και μια κατηγορία, κυρίως Βούλγαροι, που είναι έμποροι από τη γειτονική χώρα. «Αυτοί δεν πλησιάζουν το κέντρο, αλλά επισκέπτονται τη γειτονιά των κινέζικων καταστημάτων και αγοράζουν φθηνά ρούχα και «μαϊμούδες»».