Παρά τα σύννεφα της κρίσης, τα κρατικά χρέη και το δυσμενές οικονομικό περιβάλλον, η ανδρική μόδα καταγράφει εκρηκτική άνοδο. Αποτέλεσμα; Η μόδα για τον άνδρα βρίσκεται στο στόχαστρο μεγάλων οίκων ραπτικής οι οποίοι τρέχουν να αδράξουν την ευκαιρία. Μάλιστα, ενώ μέχρι πρότινος η ανδρική μόδα αποτελούσε πεδίο δόξας κυρίως για τους Ιταλούς μόδιστρους, οι Γάλλοι μπαίνουν δυναμικά στο παιχνίδι με εξαγορές και διάθεση για περαιτέρω ανάπτυξη.

Καθώς ο ιταλικός οίκος Ermenegildo Zegna εγκαινίασε, το περασμένο Σάββατο, τη νέα χειμερινή κολεξιόν για τον άνδρα, η εταιρεία κατέγραψε ρεκόρ ανόδου 14% στις πωλήσεις το 2011, φθάνοντας τα 1,1 δισ. ευρώ. «Το 2011 τελειώνει καλά» δηλώνει ο διευθύνων σύμβουλος της ιταλικής φίρμας Τζίλντο Ζένια στην εφημερίδα «New York Times». «Εκτός από τα καλά νέα στην Ασία, έχουμε επιτέλους διψήφια άνοδο στις ΗΠΑ ενώ και η Ευρώπη πηγαίνει καλά, λόγω των πολλών επισκεπτών από τη Ρωσία, τη Βραζιλία και της απίστευτα μεγάλης ροής επισκεπτών από την Κίνα».

Εξαγορά της Brioni. Τα καλά νέα για τις επικερδείς μπίζνες της ανδρικής μόδας όμως άνοιξαν την όρεξη και των γαλλικών οίκων πολυτελείας, οι οποίοι διεισδύουν στην ιταλική τεχνογνωσία. Μεταξύ Ιταλίας και Γαλλίας οι οίκοι ανδρικής μόδας είναι ετοιμοπόλεμοι διαπιστώνει η συγγραφέας του άρθρου των «New York Times» Σούζι Μένκες. Πριν από λίγες ημέρες ο γαλλικός οίκος πολυτελείας PPR, με επικεφαλής τον Φρανσουά Ενρί Πινό, ολοκλήρωσε την εξαγορά της ιταλικής φίρμας Brioni έναντι τιμήματος που, όπως λέγεται, έφτασε τα 350 εκατ. ευρώ.

Η πολυαγαπημένη μάρκα του Ρώσου Πρωθυπουργού Βλαντιμίρ Πούτιν, των ηθοποιών που υποδύθηκαν τον Τζέιμς Μποντ, Πιρς Μπρόσναν και Ντάνιελ Κρεγκ, και των μελών μιας διακριτικής – αλλά εύπορης – διεθνούς υψηλής κοινωνίας έκλεισε το 2010 με τζίρο 170 εκατ. ευρώ ενώ κατά τον αναπληρωτή διευθύνοντα σύμβουλο της PPR Αλέξι Μπαμπό η νέα – πλέον – μάρκα του ομίλου, η Brioni, έχει σημαντικές προοπτικές ανόδου χωρίς να «κανιβαλίσει το υπάρχον χαρτοφυλάκιό μας».

Επίθεση από την Berluti. Αλλά και ο Μπερνάρ Αρνό, πρόεδρος του οίκου πολυτελείας LVMH, ετοιμάζεται να αποκτήσει δυναμικότερη θέση στο παιχνίδι της ανδρικής μόδας. Ο γαλλικός κολοσσός ρίχνει στο πεδίο της μάχης τη μάρκα πολυτελών παπουτσιών που διαθέτει, την Berluti. Η πρεμιέρα έγινε χθες (20 Ιανουαρίου) στο σαλόνι ανδρικής μόδας του Παρισιού. Ο Αρνό άφησε ελεύθερο τον 34χρονο γιο του Αντουάν να μετατρέψει την Berluti, η οποία ιδρύθηκε το 1895, σε μάρκα ρούχων και αξεσουάρ. Ο Αντουάν έχει δελεάσει τον Αλεσάντρο Σαρτόρι, έναν δημιουργικό σχεδιαστή στον ιταλικό οίκο Zegna για 14 χρόνια, να μετακινηθεί στην Berluti.

«Δεν είναι πόλεμος». «Πρέπει να παραδεχτώ ότι όταν ο Αλεσάντρο εντάχθηκε σε εμάς, η εταιρεία του δεν ήταν ευχαριστημένη» λέει ο Αντουάν Αρνό. «Οι μπίζνες όμως είναι μπίζνες. Είναι ανταγωνισμός. Και δίνουμε μια δίκαιη μάχη». Ο νεαρός επιχειρηματίας επιμένει ότι «δεν πρόκειται για πόλεμο». «Χαρήκαμε όταν οι φίλοι μας της PPR εξαγόρασαν την Brioni. Αλλά όταν πρόκειται για θέματα ταλέντου, δεν ενδίδω».

Και ο Ζένια όμως απορρίπτει την ιδέα ενός πολέμου μεταξύ γαλλικών και ιταλικών οίκων στην ανδρική μόδα. «Πιστεύω ότι ο έντονος ανταγωνισμός είναι θετικός. Τους καλωσορίζω στο πάρτι». Μιλάει, άλλωστε, με τη σιγουριά που του δίνει η εταιρεία του η οποία λειτουργεί καθετοποιημένα, με αποτέλεσμα την προμήθεια της Brioni με υφάσματα, όπως συμβαίνει με όλες τις μάρκες του οίκου. Η παρουσίαση από τον κ. Ζένια των καταστημάτων που σχεδίασε ο αγαπημένος τής LVMH Πίτερ Μαρίνο έχει δημιουργήσει ένα διεθνές πρότυπο στο λιανεμπόριο ενώ η είσοδος της φίρμας στα πολυτελή αθλητικά είδη θεωρήθηκε σημαντική επιτυχία.

Ωθηση από την Κίνα. Υπάρχει, όμως, σημαντικός λόγος για την ξαφνική στροφή των οίκων στην ανδρική μόδα. Η κυριαρχούμενη από τους άνδρες αγορά της Κίνας έχει δώσει ισχυρή ώθηση στην ανδρική ένδυση πολυτελείας, η οποία εκτιμάται σε 240 δισ. δολάρια τον χρόνο και αντιπροσωπεύει 40% της παγκόσμιας αγοράς, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα των συμβούλων Bain and Co. Μάλιστα, ο κλάδος των πολυτελών ανδρικών ειδών αυξάνεται ετησίως κατά 14%, σε αντίθεση με το 8% των γυναικείων ειδών, οπότε η ισορροπία στην αγορά μεταξύ των δύο φύλων αναμένεται να φτάσει στο 50-50 εν ευθετώ χρονώ.

Αλλωστε, τα σχέδια επέκτασης της Brioni επικεντρώνονται κυρίως στις αναδυόμενες αγορές της Κίνας, της ευρύτερης Ασίας, της Λατινικής Αμερικής και της Ανατολικής Ευρώπης. «Στόχος μας είναι να αυξήσουμε τη λιανική μας παρουσία» λέει ο Μπαμπό, στρατηγική η οποία είναι ανάλογη με αυτή του Αρνό για την Berluti. «Το παπούτσι είναι για μας ό, τι είναι η βαλίτσα για τη Vuitton και τα σανδάλια για την Hermes» λέει. «Βέβαια χρειάζεται να έχουμε περισσότερα είδη για να ντύσουμε τον άνδρα Berluti, ακόμη και να φτιάξουμε ρολόγια μια μέρα».

Παρά την εισβολή των Γάλλων στην ανδρική μόδα όμως – τα ιταλικά ονόματα Fendi και Emilio Pucci ανήκουν στη LVMH ενώ η Bottega Veneta και η Gucci έχουν περάσει την PPR – οι Ιταλοί παραμένουν οι κυρίαρχοι του στυλ.

Πάντως, όπως παρατηρεί ο Ραφαέλο Ναπολεόνε, ο οποίος έχει δημιουργήσει τη μεγαλύτερη έκθεση ανδρικής ένδυσης στον κόσμο, οι Ιταλοί δεν έχουν αναπτύξει ακόμη μεγάλες εταιρείες που θα μπορούσαν να προωθήσουν τα ανδρικά ρούχα διεθνώς, παρότι υπάρχουν πολλοί μικροί και εξαιρετικοί μόδιστροι πολυτελών ανδρικών ειδών, όπως είναι ο Caruso και ο Kiton. Και αυτό οφείλεται στην εκλεπτυσμένη συνήθεια των Ιταλών να φορούν χειροποίητα κοστούμια ραμμένα από συγκεκριμένους μόδιστρους, όπως είναι για παράδειγμα, ο οίκος Caraceni.