Με τις μνήμες

της άνοιξης…

Ημέρες πολιτιστικού – και όχι μόνον – φθινοπώρου για την Ελλάδα, άφησε την τελευταία του πνοή ένας γραφίστας που συνδέθηκε με την καλλιτεχνική άνοιξη της δεκαετίας του ’60, τότε που η τουριστική εικόνα της χώρας περνούσε και μέσα από αφίσες που σχεδίαζε (και) ο ίδιος. Ο Φρέντι Κάραμποτ πέθανε στα 87 του και έχει προγραμματιστεί να κηδευτεί στις 15.00 από τον ναό του Αγίου Παύλου στην Κηφισιά. Ενεργός ώς το τέλος – μέλος της Αντίστασης (σε τμήμα της οργάνωσης «Βρετανική προκεχωρημένη δύναμις 133») στην εφηβεία του – ο Κάραμποτ ζούσε τελευταία στην Ακράτα, όπου δεν έκρυβε και κάποιες τύψεις για τις αφίσες που σχεδίασε για τον ΕΟΤ, οι οποίες μπορεί να προέβαλαν την Ελλάδα αλλά, όπως είχε πει, συνεισέφεραν και κατά τι στην καταστροφή του αιγαιακού τοπίου. Η τελευταία του έκθεση «Red & Blue» οργανώθηκε το 2009. Ο Φρέντι Κάραμποτ είχε σπουδάσει στη Βρετανία και επέστρεψε στην Ελλάδα το 1957 ως καλλιτεχνικός σύμβουλος εταιρείας γραφικών τεχνών και του περιοδικού «Εικόνες», ενώ μαζί με το ζεύγος Μιχάλη και Αγνής Κατζουράκη ίδρυσαν ένα δραστήριο γραφιστικό γραφείο. Το 1963 με την αφίσα τους ο ΕΟΤ κέρδισε το

Α’ διεθνές βραβείο Τουριστικής Προβολής από τη Διεθνή Ενωση Διαφημίσεως στη Στοκχόλμη και ακολουθούν αρκετά ανάλογα βραβεία – και από την ελληνική Πολιτεία ο Χρυσός Σταυρός του Τάγματος του Φοίνικος.

Χ.

Διάλογοι με τη Μελίνα

Με ένα σπάνιο ντοκουμέντο, το ντοκιμαντέρ «Διάλογοι με τη Μελίνα Μερκούρη», συμμετέχει το Αρχείο της ΕΡΤ στο 4ο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου Λονδίνου (London Greek Film Festival – LGFF), που θα διεξαχθεί στη βρετανική πρωτεύουσα από σήμερα και έως τις 25 Οκτωβρίου. Το σπάνιο ντοκιμαντέρ, σε σκηνοθεσία της αείμνηστης Μελίνας Μερκούρη, θα προβληθεί (με αγγλικούς υποτίτλους) πρώτη φορά παγκοσμίως σε κινηματογραφική αίθουσα κατά την έναρξη του Φεστιβάλ, απόψε στις 20.40. Τον Ιούλιο του 1975 η Μελίνα Μερκούρη βρέθηκε στην Κύπρο και γύρισε για λογαριασμό της ΕΡΤ ένα ντοκιμαντέρ, με αφορμή τη συμπλήρωση ενός έτους από την εισβολή του Αττίλα. Το ντοκιμαντέρ δεν προβλήθηκε ποτέ και ύστερα από μερικά χρόνια, όταν η ίδια η Μελίνα Μερκούρη ως υπουργός Πολιτισμού το αναζήτησε, δεν κατάφερε να το εντοπίσει. Το 1997, τρία χρόνια μετά τον θάνατό της, η ΕΤ1 μετέδωσε πρώτη φορά το ντοκιμαντέρ, το οποίο βρέθηκε στο αρχείο της δημόσιας τηλεόρασης σχεδόν ακέραιο. Στο μοναδικό αυτό ντοκουμέντο, η Μελίνα Μερκούρη συνομιλεί με συζύγους και μητέρες των αγνοουμένων, μέλη της Εθνικής Φρουράς, τον τότε εκπρόσωπο της ελληνοκυπριακής πλευράς στις διακοινοτικές συνομιλίες Γλαύκο Κληρίδη, καθώς και με τον αρχιεπίσκοπο Μακάριο. Στο υλικό περιλαμβάνεται επίσης η ερμηνεία της Μελίνας Μερκούρη στο τραγούδι της Ελένης Καραΐνδρου «Αντινανούρισμα», σε στίχους Κ. Χ. Μύρη. Η διεύθυνση φωτογραφίας είναι του Αρη Σταύρου, η δημοσιογραφική επιμέλεια του Αρη Καμπάνη και η μουσική της Ελένης Καραΐνδρου.

Χ.

Eικόνες φυγής

Στα παγωμένα νερά του καταρράκτη γυμνές γυναίκες καταφεύγουν για δροσιά. Κάτω από τις σταγόνες του νερού, μέσα από τον λευκό αφρό προβάλλει άλλοτε μία πλάτη, τα μαλλιά, ο λαιμός. Και στο ευρύτερο πλάνο ένα ξέφωτο δάσους, μία πράσινη όαση, μία υπενθύμιση για την ουσία της ευδαιμονίας μέσα στη φύση. Αυτές ήταν οι εικόνες φυγής της ζωγράφου Μαρίας Φιλοπούλου που παρουσιάζονται στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη. Και η ευπώλητη ζωγράφος κατάφερε τη βραδιά των εγκαινίων να υποδεχτεί τους φίλους της ζωγραφικής της και να τους συναρπάσει. Σε τέτοιο σημείο που τα γυμνά της κορίτσια στους καταρράκτες βρήκαν ήδη αγοραστές.

Ε.Φ.