Λιτότητα διαρκείας, ενδεχομένως αυστηρότερη και από τη σημερινή θα φέρει η επόμενη μέρα για την Ελλάδα οποιαδήποτε λύση και αν επιλεγεί για το κούρεμα των ομολόγων της, επισημαίνουν υψηλόβαθμες τραπεζικές πηγές. Και αυτό γιατί μετά το κούρεμα η Ελλάδα θα κληθεί σταδιακά να τα βγάλει πέρα μόνη της με τις υποχρεώσεις της, δηλαδή να δαπανά ανάλογα με τα έσοδά της.

Για 2½ χρόνια ακόμη, όσο θα διαρκέσει το νέο πρόγραμμα, επισημαίνουν οι ίδιες πηγές, η Ελλάδα θα δανειοδοτείται από τους εταίρους της μόνο για να εξυπηρετεί τις υποχρεώσεις προς τους πιστωτές της, να πληρώνει τόκους και τα χρεολύσια, αλλά όχι και τα πιθανά πρωτογενή της ελλείμματα από μισθούς και συντάξεις.

Από κει και πέρα, μάλιστα, θα χρειαστεί πιθανότατα να βασιστεί αποκλειστικά στις φοροεισπρακτικές δυνάμεις της, αν δεν έχει ανακτήσει εν τω μεταξύ την εμπιστοσύνη των αγορών. Οπως επισημαίνεται, άλλωστε, ακόμη και αν ανοίξουν οι αγορές, τα επιτόκια δανεισμού θα είναι – τουλάχιστον σε πρώτη φάση – απαγορευτικά υψηλά.

Οι πιστωτές της χώρας θα φροντίσουν, όπως εκτιμούν αρμόδιες πηγές, να διασφαλίσουν ότι όλα αυτά θα τηρούνται, ότι δηλαδή η χώρα επιτυγχάνει πράγματι πρωτογενή πλεονάσματα. Η επιτήρηση αναμένεται να γίνει αυστηρότερη, με εντονότερη ίσως φυσική παρουσία των πιστωτών στην Αθήνα.

Η επόμενη μέρα μετά το κούρεμα, επομένως, όπως επισημαίνεται, θα έχει τα εξής χαρακτηριστικά:

n Θα υπάρχει πρωτογενές πλεόνασμα. Στο προσχέδιο του προϋπολογισμού που κατατέθηκε προβλέπεται ότι αυτό θα είναι 3,2 δισ. ευρώ, από πρωτογενές έλλειμμα 2,3 δισ. ευρώ φέτος. Υπενθυμίζεται ότι το 2012 για τόκους θα πληρώσουμε 17,9 δισ. ευρώ, ενώ τα χρεολύσια (πριν από τη ρύθμιση που θα γίνει) υπολογίζεται ότι έφταναν περίπου τα 38 δισ. ευρώ.

n Οι ιδιωτικοποιήσεις θα προχωρούν αποφασιστικά. Οποιο σχέδιο και αν αποφασιστεί θα εμπεριέχει πρόβλεψη για έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις, με τα οποία θα εξοφλείται κάθε χρόνο αντίστοιχο χρέος, ενδεχομένως με πιο δεσμευτικό τρόπο από αυτόν που προβλέπεται σήμερα.

n Οι μισθοί και οι συντάξεις θα καθηλωθούν σε επίπεδα τέτοια που θα επιτρέπει η φοροεισπρακτική ικανότητα του κράτους. Οσο διαρκεί η ύφεση και εφόσον δεν συλλαμβάνεται η φοροδιαφυγή, είναι προφανές ότι θα υπάρχει πάγωμα ή και νέες μειώσεις μισθών, ή εναλλακτικά κλείσιμο φορέων του Δημοσίου και περιορισμός του αριθμού των δημοσίων υπαλλήλων.

n Οι συντάξεις ενδέχεται να υποστούν επιπλέον πλήγμα, αν τα ασφαλιστικά ταμεία δεν υποστηριχθούν για να αντιμετωπίσουν το κούρεμα των δικών τους «ομολόγων».

n Οι τράπεζες εφόσον παραμείνουν κλειστές οι αγορές, θα εξακολουθήσουν να δανειοδοτούν την οικονομία με το σταγονόμετρο και ανάλογα με την ευχέρεια που θα τους παρέχει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.

Αυτό είναι το αντίτιμο προκειμένου να θεωρηθεί η ρύθμιση «ελεγχόμενη», να μην κινδυνεύουν οι καταθέσεις μας στις τράπεζες και να αποφύγουμε την ανεξέλεγκτη χρεοκοπία και την έξοδο από την ευρωζώνη.

Το στοίχημα όμως της επόμενης μέρας, όπως επισημαίνεται, θα είναι να ανακτηθεί η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας και να έρθει γρηγορότερα η ανάκαμψη. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται η τεχνική βοήθεια, από την ομάδα του Γερμανού Χορστ Ράιχενμπαχ, που ετοιμάζει ήδη την πρώτη του έκθεση και σχεδιάζει να επισκέπτεται την Αθήνα μία φορά τον μήνα.